כל האמת מאחורי המיתוסים על היריון

את, סליחה "אתם", בהריון? מזל טוב! • לפני מבול העצות, הנה 9 מיתוסים שכדאי שתכירו את האמת לגביהם בתקופה הקרובה

9 מיתוסים שכדאי לשבור לתקופת ההריון // 9 מיתוסים שכדאי לשבור לתקופת ההריון

את בהריון? ודאי נתקלת בברכה "בשעה טובה" כי "מזל טוב" לפי אמונות מסויימות, אומרים רק שהתינוק נולד. סביב תקופת ההריון יש הרבה עניין, מידע ואמונות. וכך גם מיתוסים תזונתיים.

התכונני, בחודשים הקרובים את הולכת לקבל טון של עצות וטיפים, חלקם אפילו סותרים האחד את השני. אז לפחות בעניין התזונה, בואו נעשה קצת סדר ונראה אילו עובדות נכונות ומה בגדר מיתוס ישן ושגוי.         

1. ספורט מסכן את העובר

בעבר נהוג היה להמליץ לנשים בהריון לנוח במהלך כל 40 שבועות ההריון. בהתאם להנחיות של משרד הבריאות להיות פעילה פיזית במהלך ההריון יתרום לך בהרבה היבטים: זה יעזור לך להרגיש עירנית וחיונית יותר. יסייע לך בשמירה על עליה מתונה והדרגתית במשקל ואף יעזור לך במהלך הלידה עצמה ובחזרה לגזרה שלפי ההריון. יחד עם זאת יש להתאים את סוג הפעילות למצב הבריאותי, להריון ולרמת הכושר שלך.

אם לא נהגת לבצע פעילות כלשהי לפני הכניסה להריון, התחילי בפעילות מתונה והדרגתית כגון הליכה או שחיה, התייעצי עם הרופא שלך מהי הפעילות המומלצת עבורך.

2. תאכלי מה שבא לך. לבריאות, את עכשיו אוכלת בשביל שניים

נכון שבתקופת ההריון, לגוף שלך דרישות תזונתיות מוגברות. אחרי הכל, את צריכה להזין את העובר המתפתח ברחמך תוך שאת לא מחסירה מעצמך כלום. את זקוקה לכמות גדולה יותר של סידן וברזל למשל, אבל על פי ההמלצות התזונתיות לנשים בהריון של ארגוני הבריאות העולמיים, עד הטרימסטר השני להריון אינך זקוקה לתוספת יומית של קלוריות. בטרימסטר השני תיזדקקי לתוספת של 300 קלוריות בלבד. כדאי לקבל אותן מארוחה קטנה בעלת ערך תזונתי איכותי ולא מכוס גלידה או עוגה (לדוגמה, גביע יוגורט טבעי 3% עם גרנולה ופרי יכול לספק את התוספת הזו). בטרימסטר השלישי עלייך להוסיף 500 קלוריות לעומת התפריט הרגיל שלך אותן תוכלי לקבל לדוגמה מ- 2 פרוסות לחם מדגנים מלאים עם חביתה וגבינה 5% לצד סלט עם כפית שמן זית.

אז כן, את אוכלת גם בשביל העובר שלך אבל אין זה אומר שאת צריכה להכפיל את כמות האוכל שאכלת לפני ההריון.

3. אסור לצרוך קפאין במהלך ההיריון

את אוהבת להתחיל את הבוקר שלך עם כוס קפה? שמעת שקפאין לא בריא בהריון? 

במהלך ההריון התהליך של פינוי הקפאין מהגוף איטי יחסית. כמו כן, הוא עובר דרך השיליה אל העובר, אשר לו אין יכולת לפרק את הקפאין. ישנם מספר מחקרים שמצאו קשר בין צריכת קפאין לסיכון מוגבר להפלות או ללידת תינוק במשקל לידה נמוך. עם זאת צריכת מתונה של קפאין אינה קשורה בסיבוכים כלשהם.

לפי האיגוד האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות יש להגביל את צריכת הקפאין בתקופת ההריון לכמות של עד 200 מ"ג קפאין ביום – כמות השווה לכ- 3 כוסות קפה רגילות, כך גם ההנחיה של משרד הבריאות בארץ. מה שחשוב לזכור זה שקפאין יכול להגיע ממקורות נוספים פרט לקפה, כגון תה, קקאו, קולה ושוקולד. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים כמות גדולה של קפאין כמו קפה שחור ומשקאות אנרגיה.

4. אין דרך לרפא סוכרת היריון

סוכרת המאובחנת בזמן ההריון נקראת, סוכרת הריון. בין שבוע 24 ל- 28 של ההריון תתבקשי לבצע בקופת החולים, בדיקת סקר במהלכה תתבקשי לשתות תמיסה המכילה 50 גרם סוכר ותיבדק תגובת הגוף שלך לסוכר. זוהי למעשה בדיקה שמטרתה לאתר נשים עם חשד לסוכרת הריון מאחר ולעיתים הסוכרת מתפתחת ללא סימנים מוקדמים. חשוב מאוד לאתר את הנשים הסובלות מסוכרת הריון ולטפל בהן.

מחקרים מראים כי סוכרת שלא מטופלת עלולה לגרום לעובר גדול (מעל 4 ק"ג), סיבוכים בלידה, קשיי נשימה וקשיים בויסות הסוכר. במקרים חמורים עלולה להיגרם פגיעה בעובר ואף מוות.

לרוב בעזרת שינוי תזונתי מתאים, בהדרכתה של דיאטנית, נשים מצליחות לשמור על רמת סוכר תקינה בדם ובכך להפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים בהריון.

בנשים שאצלן הסוכרת התגלתה לראשונה בהריון, יהיה צורך לבצע בדיקת העמסת סוכר בין שבוע 6 ל- 12 לאחר הלידה, במטרה לוודא שהמצב היה בהריון בלבד. ברוב המקרים לא יהיה צורך בהמשך טיפול לאחר הלידה.

5. שתיה מרובה מדי של מים בהריון תגרום להצטברות נוזלים בגוף, נפיחות וקימה תכופה בלילה לשירותים 

שתיה מרובה דווקא תעזור לגוף לצבור פחות נוזלים. כאשר שתיית מים בהריון, הינה לא רק בגדר המלצה אלא חיונית ביותר. לפח המלצות משרד הבריאות יש לשתות כ-2 ליטר מים ביום (10 כוסות לפחות). המדד לשתיה מספקת הינו שתן בצבע בהיר. המים מונעים התיבשות ומפחיתים הסיכון להתפתחות צירים מוקדמים. נפיחות והצטברות נוזלים בגוף ברמה שאינה קיצונית מדי, היא לא תוצאה של שתיה מרובה אלא תופעה מוכרת בהריון, שנובעת מירידה בזרימת הדם בורידים, כמו גם קימה בלילה לשירותים מספר רב של פעמים. תופעה זו חולפת בסמוך ללידה.     

6. תזונה נכונה בזמן ההיריון מונעת מחלות וזיהומים 

במהלך ההריון, חלה ירידה בתפקוד מערכת החיסון שלך ובמקביל מערכת החיסון של העובר אינה מפותחת ובשלה דיה. לכן, ישנם מזונות אשר עלולים להזיק לך או לעובר הגדל ברחמך ויש להימנע מצריכתם בתקופה זו.

הסכנה במזונות אלה נובעת או מצורת בישול לא נכונה שאינה מחסלת חיידקים מזיקים, או נוכחות גבוהה של כימיקלים שעלולים להזיק.

על פי המלצות בינלאומיות ומקומיות לתזונה בטוחה במהלך ההריון, הימנעי ממוצרי חלב או מיצים טבעיים לא מפוסטרים, בשר, עוף ודגים לא מבושלים או לא אפויים היטב, נבטים לא מבושלים או פירות וירקות שלא נשטפו היטב – בכל אלה יכולים להסתתר חיידקים כגון ליסטריה, טוקסופלסמה וסלמונלה המסכנים את העובר. דגים גדולים, כגון דג חרב, מקרל גדול או טונה לבנה מכילים רמה גבוהה של כספית שעלולה גם היא לפגוע בעובר.

אם כן, תזונה נכונה וצריכת המזון באופן שאינו מהווה חשיפה למזיקים בהחלט יקטינו את הסיכון עבורך ללקות במחלה או בזיהום שעלולים לסכן את העובר. 

7. בזמן ההיריון אסור לאכול סושי

נכון מאוד. מהסיבות שציוינו בפסקה מעלה. גם לא סושי צמחוני שהוכן על משטח שבו הוכן סושי רגיל. הכלים וסביבת העבודה יכולים להיות מזוהמים בחיידקים מזוהמים. פשוט חכי כמה חודשים.

8. כוס יין בהריון מותר או אסור?

בעבר מקובל היה לחשוב שצריכה מוגבלת של אלכוהול (כוס יין מידי פעם) בזמן ההריון אינה בעלת השלכות ולא מזיקה לעובר. 

בשנים האחרונות, איגוד הגניקולוגיה והמיילדות הבריטי עידכן את המלצותיו בנושא האלכוהול ולמעשה ההנחיה כיום היא להימנע מצריכת אלכוהול לאורך כל תקופת ההריון וטרם הכניסה להריון, גם לא בכמות של כוסית קטנה אחת לשבוע. כך גם לפי משרד הבריאות בארץ. האלכוהול בדמך חוצה את השיליה אל העובר ושם צריך להתפרק, אולם העובר אינו בשל עדיין ולא מסוגל לעשות זאת כמו אדם מבוגר. האלכוהול עלול לגרום נזקים בלתי הפיכים לעובר כגון פגיעה בהתפתחות המוח, הפרעות בגדילה, הפרעות שכליות, תמותה והפלות.

לא ידוע מהי, אם בכלל, כמות האלכוהול שנחשבת בטוחה לעובר. לכן בנושא הזה מעדיפים ללכת על בטוח ולאסור כליל את השימוש באלכוהול בהריון.

9. כל אישה עולה לפחות 20 קילו במהלך ההיריון

הטווח המומלץ לעליה במשקל בהריון משתנה מאשה לאשה לפי המשקל ההתחלתי בו היתה לפני שנכנסה להריון. ככל שהמשקל ההתחלתי נמוך יותר, כך תוספת המשקל המומלצת גדולה יותר ולהיפך. אך גם לנשים הרזות ביותר התוספת המקסימלית המומלצת היא כ- 18 ק"ג. לנשים במשקל התחלתי תקין מומלץ לעלות בין 11.5 ל- 16 ק"ג במהלך כל ההריון.

יש חשיבות רבה לעליה מתונה במשקל במהלך ההריון מאחר ועליה רבה מידי מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם בהריון, רעלת הריון, סוכרת הריון וסיבוכים בלידה. מעבר להריון עצמו, עליה רבה מידי במשקל גם מקשה על הירידה לאחר הלידה.

אם תקפידי על תזונה מגוונת ועל ארוחות מסודרות במהלך היום ותבצעי פעילות גופנית שמתאימה לך, ככל הנראה את לא תעלי 20 ק"ג.

הכותבת הינה מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר