וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגות יום הבסטיליה הפכו לזירה מדממת: מסע ההרג של המחבל בניס

אבי אשכנזי, שליח וואלה! NEWS לניס

15.7.2016 / 9:26

בעוד תושבי עיר הנופש צפו בזיקוקים ליום הבסטיליה, פרץ מחבל במשאית לטיילת ודרס למוות עשרות בני אדם, פתח בירי - וחוסל. מצב החירום במדינה הוארך בשלושה חודשים והוכרזו שלושה ימי אבל

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

אלפי האזרחים והתיירים שהגיעו הלילה (שישי) לצפות בזיקוקים לרגל יום העצמאות של צרפת בניס, לא שיערו שהערב הצבעוני יהפוך עד מהרה לזירה מדממת: לפחות 84 בני אדם נהרגו, יותר ממאה נפצעו - בהם 20 במצב קשה - ועשרות מוגדרים נעדרים. מחבל תושב העיר דרס את החוגגים במסע הרג של יותר משני קילומטרים לאורך הטיילת ובמהירות של 50 קמ"ש, עד שהתעמת עם כוחות הביטחון וחוסל.

שמונה חודשים חלפו מאז שידעה צרפת מתקפת טרור עוצמתית, כש-130 בני אדם נרצחו בסדרת פיגועים מתוזמנת ברחבי פריז. כעת, שבוע לאחר סיום משחקי אליפות אירופה בכדורגל שהתנהלו במדינה תחת אבטחה כבדה מחשש לפיגועים, הצליח המחבל לפרוץ את המחסומים בכניסה לטיילת ולהשיב את הטרור לסדר היום במדינה.

אף ארגון אמנם לא לקח אחריות לפיגוע, אך נשיא צרפת פרנסואה הולנד הבהיר הלילה כי המדינה "תמשיך את התקיפות בעיראק ובסוריה". אמירה המרמזת כי האחראי, גם הפעם, הוא ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בעקבות הפיגוע הולנד האריך את מצב החירום בצרפת - שהיה אמור להסתיים בעוד 11 יום - בשלושה חודשים. ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס הכריז שלושה ימי אבל במדינה, החל ממחר.

עוד בנושא:
תיעוד מניס: המשאית דוהרת אל תוך הטיילת - ודורסת מאות
עדי ראייה לפיגוע: "כולם צעקו לרוץ, לרוץ, יש מתקפה"
נשיא צרפת: "נגביר את התקיפות בעיראק ובסוריה"

זירת הטבח בניס, צרפת  - פיגוע דריסת משאית של דאעש. רויטרס
תושבי ניס הלומים לאחר הפיגוע, הלילה/רויטרס
המשאית מפיגוע הדריסה בניס, צרפת ביום שאחרי האירוע. רויטרס
המשאית ועליה סימני הירי מחילופי האש עם המחבל/רויטרס

על פי דיווחים מקומיים, המסמכים שנמצאו במשאית, שהושכרה לפני ימים אחדים, מעידים כי המחבל הוא צרפתי מוסלמי בן 31 ממוצא תוניסאי. המחבל לא היה מוכר לגופי המודיעין במדינה, אך שמו מוכר במשטרה בעקבות עבירות קטנות שביצע. בטרם נורה וחוסל על ידי כוחות הביטחון, שלף אקדח ופתח בירי. במשאית שבה נהג, נמצאו רימון וכלי נשק מזויפים.

בין הטיפול בגופות ובפצועים, פתחו הרשויות בצרפת בחקירת האירוע בניסיון להבין את מניעיו של המפגע ואם היו לו סייענים שאפשרו לו להוציא לפועל את הפיגוע הקטלני. לפי הדיווחים, לא היה עמו נוסע נוסף במשאית, אך ייתכן כי היו מי שסייעו לו לתכנן את הפיגוע. בין היתר, ייבדקו הפרצות שאפשרו למחבל להגיע למקום ההומה ולהוציא לפועל את הפיגוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ניס, צרפת – בבוקר שאחרי פיגוע הדריסה בו נרצחו למעלה מ 70 אנשים. AP
"הייתה פאניקה גדולה". ניצול מהפיגוע צועד באזור הטיילת לפנות בוקר/AP

עדי ראייה מאזור הפיגוע סיפרו על גופות ש"עפו באוויר כמו בבאולינג" ועל ילדים רבים שהיו במקום במסגרת החגיגות המשמחות שנפגעו. "שמענו קולות ירי וחשבנו שהם זיקוקים בגלל שזה 14 ביולי, יום הבסטיליה. הייתה פאניקה גדולה", סיפר אחד הניצולים מהפיגוע. מנהל מסעדה בטיילת הוסיף כי הוא הכניס למקום אנשים רבים, "בעיקר ילדים", עם תחילת האירוע. "הייתה פאניקה נוראית, אנשים רצו לכל מקום", אמר.

לא ידוע על נפגעים ישראלים; הקהילה היהודית תדון בצעדי המשך

במשרד החוץ הישראלי הבהירו כי לא ידוע על נפגעים ישראלים בפיגוע, אך בקהילה היהודית לא רגועים. לפי שליחי חב"ד באזור, הערב ידונו בבתי הכנסת בעיר על ההתנהלות בקרב הקהילה מעתה ואילו צעדים לנקוט כדי להגביר את הביטחון.

"לא האמנו שזה הגיע כל כך קרוב אלינו", אמר הבוקר שליח חב"ד לניס, הרב אבי נידם, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. לדבריו, בית חב"ד בעיר ממוקם לא רחוק ממקום הפיגוע, בטיילת על קו החוף, ובזמן הפיגוע הוא ישב במסעדה באזור.

משאית התנגשה בקהל בני אדם בחגיגות יום הבסטיליה בניס שבצרפת 15 יולי 2016. רויטרס, רויטרס
"היו בעיקר ילדים". בובה לצד אחת הגופות מהלילה/רויטרס, רויטרס
זירת פיגוע המשאית בניס צרפת – יום הבסטיליה. רויטרס
כוחות הסיוע בזירה/רויטרס

"אנשים שאכלו במסעדה הלכו לראות זיקוקים בים. פתאום ראיתי אנשים שמגיעים בריצה מטורפת למסעדה ואומרים "תתקפלו, היה פיגוע מאוד גדול", אמר. "כולם העבירו הודעות להישאר בבית כי היה עדיין חשש מפיגוע נוסף".

ארבע מדריכות מקייטנת חב"ד, בנות 19, שהגיעו לטיילת כדי לחגוג את יום העצמאות, הצליחו לברוח בזמן. "הן הלכו למסעדה, והסתגרו שם", סיפר ראובן ואנונו, שליח חב"ד נוסף בעיר. "הן קצת בטראומה, אבל ברוך השם הכול בסדר. הן ראו גופות, דם, אנשים צועקים, היו שם הרבה ילדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיתון המקומי "ניס מאטין" בכותרת "טבח בניס"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לה פיגארו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully