שתף קטע נבחר

דו"ח גנוז: יצוא היהלומים צנח ב־60%

במשרד התמ"ת סירבו לפרסם את נתוני היצוא לנובמבר. כלכליסט חושף את הדו"ח המציג את אחד הרבעונים הקשים ביותר שעבר על היהלומנים הישראלים, שהחזיר את הענף שש שנים לאחור

נובמבר 2008 מסתמן כאחד החודשים הקשים ביותר ליהלומנים הישראלים ולשוק היהלומים בכלל. ל"כלכליסט" נודע כי יצוא היהלומים בחודש האחרון סבל מהאטה ניכרת של כ־60% לעומת היצוא בנובמבר אשתקד, והוא מסתכם בכ־350 מיליון דולר בלבד. זוהי הרמה הנמוכה ביותר שנרשמת ליצוא היהלומים הישראלי בחודש נובמבר בשש שנים האחרונות. לרוב מדובר באחד החודשים המוצלחים ליצוא הישראלי, בשל הקרבה לחג המולד.

 

יהלומן במשבר: צניחה ברווחי אפריקה ישראל

 

לשם השוואה, בנובמבר 2007 הסתכם יצוא יהלומים מלוטשים (בניכוי החזרות) ב־805 מיליון דולר, ושנה קודם לכן הסתכם ב־735 מיליון דולר. הירידה החלה כבר באוקטובר האחרון, אז ירד יצוא היהלומים ב־46% ל־325 מיליון דולר.

 

 

אין צמיחה? אין דו"ח

אולם מאחורי המספרים מסתתר עוד סיפור. מינהל היהלומים בתמ"ת - הגוף הרגולטורי שממונה על היהלומנים הישראלים - נוהג בשנים האחרונות לפרסם דיווח חודשי על נתוני היצוא של היהלומים. כל עוד היה מדובר בנתוני צמיחה מרשימים, הופץ הדיווח בכל אמצעי התקשורת. בחודש האחרון, לעומת זאת, על רקע המספרים הדרמטיים, החליטו במינהל לא לפרסם את הנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט", בניסיון למתן את הפאניקה הציבורית סביב הענף.

 

נתוני היצוא הכוללים של הענף ל־2008 עתידים להתפרסם בסוף החודש. מכיוון שתחילת השנה התאפיינה בעלייה ביצוא היהלומים, הסיכום השנתי עתיד להצביע על ירידה של כ־10%, לסכום כולל של 6.3 מיליארד דולר. במינהל מקווים שהצנעת המגמה של חודש נובמבר ופרסום המגמה השנתית החריפה פחות יסייעו למשבר היהלומנים ובעיקר - לתדמית הציבורית של הענף.

 

נתוני נובמבר מדאיגים במיוחד משום שדרך ההצגה כוללת את יצוא היהלומים בניכוי החזרות. החשש הוא ששיעור ההחזרות על יצוא גלם מישראל יגדל מאוד לאחר תקופת החגים החגים בארצות הברית, מכיוון שהמכירות שם - יעד היצוא העיקרי - אינן ממריאות בשלב זה.

 

חנויות תכשיטים רבות הודיעו בינתיים כי ישמרו מלאי עד אחרי החגים, אז צפוי גל גדול של החזרות שיפגע קשות בנתוני היצוא בתחילת 2009.

 

על רקע הציפיות להמשך האטה בוחנים בתמ"ת אפשרות שינוי אופן הדיווח לרמה רבעונית ולא חודשית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יהלומים לנצח, הכסף לא
צילום: index open
מומלצים