וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף אזהרות סין: הפיליפינים זכתה בתביעה בהאג על ים סין הדרומי

12.7.2016 / 12:17

בהחלטה שצפויה להגביר את המתיחות באזור, קבע בית הדין לבוררות כי לבייג'ינג אין "זכות היסטורית" על נתיב השיט האסטרטגי. עוד נקבע כי זכויות הדיג של מנילה נפגעו. בסין לא מכירים בפסיקה

צילום: רויטרס וAP, עריכה: יאיר דניאל

בית הדין לבוררות בהאג פסק היום (שלישי) כי לסין אין "זכויות היסטוריות" על מי ים סין הדרומי במסגרת התביעה שהגישה הפיליפינים נגד בייג'ינג. עוד קבע בית הדין, שסין איננה מכירה בסמכותו, כי בשל פעילותה של בייג'ינג באזור נפגעו זכויות הדיג של מנילה וכי היא מסכנת את כלי השיט הפיליפיניים באזור.

לפי הפסיקה בהאג, סין הפרה את הריבונות של הפיליפינים וכי תביעותיה לאזור כלכלי מיוחד בים סין הדרומי לא עולות בקנה אחד עם אמנת האו"ם. "אין בסיס חוקי לטענת סין לזכויות היסטוריות בחלקים בים שנמצאים בתחום 'הקו המפריד'", קבע בית הדין, בהתייחסו לסימון קו הגבול הימי בשנת 1947. בפסיקה בת 497 העמודים נטען עוד כי הקמתם של האיים המלאכותיים בים סין הדרומי גרמה לנזק בלתי-הפיך לשוניות האלמוגים.

תמונת לוויין של מגדל מכ"ם שנבנה באיי ספראטלי, ים סין הדרומי, פברואר 2016. רויטרס
תמונות לוויין החושפות בניית מגדל מכ"ם באחד מאיי ים סין הדרומי, פברואר/רויטרס

במנילה בירכו על ההחלטה, אך קראו גם ל"איפוק". שר החוץ פרפקטו יסאי אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי "המומחים שלנו לומדים כפי הראוי בסבלנות וביסודיות את הפסיקה המשמעותית הזאת". הוא הוסיף כי "אנחנו קוראים לכל הנוגעים בדבר להפגין איפוק וצלילות דעת. הפיליפינים מחויבת לחלוטין לכבד את ההחלטה הזאת".

בייג'ינג דחתה את הפסיקה בהאג ואמרה כי השליטה על אייה בים סין הדרומי מקנה לה אזור כלכלי מיוחד וכי לעם הסיני יש יותר מ-2,000 שנות היסטוריה של פעילות באזור. ממשרד החוץ נמסר וכי עמדתה של סין תואמת את החוק הבינלאומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מפגינים פיליפינים נגד סין מחוץ לקונסוליה הסינית במקאטי סיטי, מנילה, 12 ביולי 2016. רויטרס
הפגנות נגד סין בפיליפינים, הבוקר/רויטרס

המדינה הקומוניסטית תובעת שליטה כמעט על כל הים, השני בגודלו בעולם ששטחו ההוא כשלושה מיליון וחצי קמ"ר וכשליש מהסחורה הימית העולמית עוברת דרכו. לכן, האחיזה בו נוגעת לא רק למדינות האזור, אלא גם למעצמות ובראשן ארצות הברית הרוצה להבטיח את חופש השיט באזור. סיורים של כלי שיט אמריקניים מתנהלים באזור בשגרתיות וגם שר ההגנה אשטון קרטר נשלח לא פעם להצטלם על נושאות מטוסים כדי להפגין את עוצמתה של ארצות הברית.

רק ביום שבת קיים חיל הים של סין תרגיל צבאי שדימה בין היתר לחימת צוללות. ממשלו של הנשיא שי ג'ינפינג מסרב לערב צד שלישי ועצמאי בעניין ואף ויתר על הזכות המוקנת לו למנות שופט לטריבונל המיוחד. בבייג'ינג חוזרים על עמדתם כי הם מעוניינים לפתור את המחלוקות בים סין הדרומי בדרכי נועם, אך מבהירים באותה נשימה כי יגנו על ריבונותם ועל זכויותיהם ההיסטוריות.

בין התגובות האפשריות של בייג'ינג לפסיקה לרעתה בבית הדין בהאג היא הכרזה על אזור אווירי מיוחד בשמי ים סין הדרומי, כפי שעשתה בים סין המזרחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully