אילוסטרציה (צילום: newco500, 123RF)
אילוסטרציה | צילום: newco500, 123RF

הצעת החוק המהפכנית לא תועלה להצבעה? שלושה ימים לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק שקובע כי ילדים עד גיל 6 לא יועברו אוטומטית לחזקת האם, התכנסו חברי הנהלת הקואליציה על מנת לדון בהצעה השנויה במחלוקת - לקראת העלאתה לקריאה טרומית עוד היום. ח"כ יואב קיש (הליכוד), יוזם ההצעה, נטש בזעם את הישיבה לאחר שגילה כי הנהלת הקואליציה הציבה תנאים לתמיכתה בהצעה. כעת יידרש ח"כ קיש להחליט האם לשנות את החוק ולזכות באישור הממשלה - או להוביל לנפילת ההצעה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

החלטת הנהלת הקואליציה קבעה כי חזקת הגיל הרך תחול עד גיל שנתיים וחצי - כלומר במקרה של גירושים, ילד שגילו פחות מ-30 חודשים יישאר אצל האם. כמו כן, אחרי אישור החוק בקריאה טרומית יוקם צוות מומחים לנושא. קיש הבהיר כי הוא מתנגד לשינוי גיל הילדים ולפשרה שמוביל יו"ר הקואליציה דוד ביטן.

ביטן הבהיר, במסמך שהוגש לקיש, כי "הצעת החוק מעלה שאלה חברתית חשובה החוצה קואליציה-אופוזיציה". למרות שוועדת השרים תמכה בהצעה, בהנהלת הקואליציה הציבו תנאים: "חזקת הגיל הרך בקריאה טרומית תתוקן ל-30 חודשים באופן שרק מעל תקופה זו משתנה החזקה".

כמו כן דרשו בקואליציה ששרת המשפטים איילת שקד תמנה צוות מומחים שיסיים את עבודתו תוך שלושה חודשים – במקביל לפגרת הכנסת. "ח"כ קיש, כתנאי להצבעת הקואליציה, יצהיר מעל דוכן הכנסת שהוא מסכים לתיקון ההצעה ל-30 חודש כאמור". אם קיש לא יסכים לתנאים אלו תשובת השר וההצבעה תידחה לארבעה חודשים - "היה וחבר הכנסת לא יסכים לאחת מהצעות הקואליציה וידרוש הצבעה, הנהלת הקואליציה קובעת כי עמדת הקואליציה תהיה נגד למרות החלטת ועדת השרים".

"נראה מכוער גם שמסתכלים מהצד השני", קיש (צילום: חדשות)
יוזם ההצעה זועם | צילום: חדשות

קיש זעם: "בושה וחרפה ומעילה באמון"

ביטן ניסה להסביר את הרציונל: "שוחחתי עם הצדדים, נעסיתי להגיע להסכמה, לאחר משא ומתן ארוך המתנגדים הסכימו לשלוש שנים והיוזם (יואב קיש) לשנתיים, לכן הצעתי שנתיים וחצי. הרבה מאוד גורמים בתוך ומחוץ לליכוד מתנגדים לביטול חזקת הגיל הרך ואין טעם לערער את הקואליציה שמדובר בקריאה טרומית בלבד". ביטן הוסיף כי "מדובר בנושא מורכב וחשוב לכל הצדדים וחבל שנושא כל כך חשוב נצבע בצבעים של שחור או לבן. לא מדובר בסוגיה פוליטית ואסור בנושא כזה לכופף ידיים. ההחלטה של הנהלת הקואליציה ברורה, מאוזנת, יש להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ואני מצפה שכך יהיה".

קיש, יו"ר ועדת הכנסת, אמר לאחר הדיון: "יו"ר סיעת הליכוד שכח את מי הוא מייצג ומתנהג כיו"ר סיעת הבית היהודי. לא יתכן שהוא ישב איתי רק אתמול ויסכם איתי בצורה חד משמעית דבר אחד ואז מאחורי גבו של חבר סיעתו, יכנס הנהלת קואליציה ויסכם דבר אחר לחלוטין". קיש הוסיף כי ההתנהלות בנושא היא "בושה וחרפה ומעילה באמון של חברי סיעתו - אני לא אוותר. לא על שתי הצבעות בעד הצעת החוק שלי על גיל אפס בועדת שרים לחקיקה ולא על סיכום חד משמעי והבטחה של יו"ר סיעתי".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם, הגיבה בספיק להחלטה: "קבלת עמדתי כי אין לבטל את חזקת הגיל הרך היא ניצחון לעקרון טובת הילד. המציאות המשתנה  הרצון למעורבות של האבא והאמא בגידול ילדיהם מחייב דיון ציבורי על משמעות  החזקה כפי שהחוק הגדיר אותה עד היום. אולם ביטולה המוחלט היה יוצר מציאות שאף אחד לא היה רוצה בה והיא פגיעה בילדים. הצעת החוק תעבור לוועדת החוקה, חוק ומשפט ושרת המשפטים תקים צוות מומחים שידון בנושא בכללותו. אני מודה לח"כ דוד ביטן שקיבל את עמדתי, המבוססת על מחקרים רבים שנעשו בעניין וכי הוא שותף להבנה כי טובת הילד חייבת להיות העקרון המנחה".

ועדת השרים לחקיקה אישרה רק בתחילת השבוע את "חוק ביטול חזקת הגיל הרך", לאחר שנפל בקריאה טרומית בכנסת לפני כחצי שנה. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל בירכה על ההחלטה לבטל את החוק שקבע כי ילדים עד גיל 6 עוברים באופן אוטומטי לחזקת האם ואמרה: "זו בשורה משמחת לעשרות אלפי ילדים והורים שסבלו בגלל חוק ארכאי".

בחודש נובמבר 2015 חגגו חברות הכנסת של האופוזיציה את הפלת הצעת החוק בקריאה טרומית, לאחר שוועדת השרים כבר אישרה אותו. כבר מספר חודשים שחבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) והשרה גילה גמליאל מנסים לקדם את העלאת החוק מחדש, אך שרת המשפטים איילת שקד עיכבה זאת בשל ההתנגדות לחוק מצד חברי כנסת באופוזיציה ובקואליציה, ובראשם חברי כנסת מ"כולנו".

מדובר בחוק עם השפעה דרמטית על חייהם של זוגות שמתגרשים, ולא מצליחים להגיע להסדרי ראייה של הילדים. בארגוני הנשים הביעו חשש שהחוק יאפשר לגברים לסחוט נשים תמורת הוויתור על החזקה המשותפת. בארגונים הסבירו כי במילא נשים הן שמגדלות את הילדים וביטול חזקת הגיל הרך רק תוסיף מנוף לחץ וקלף מיקוח לגברים שיוכלו לדרוש מנשים לוותר על תשלום מזונות כתנאי לוויתור על החזקה המשותפת. מנגד, האבות טוענים שב-2016 אין סיבה לא לאפשר הורות שוויונית ולהנציח מצב שבו הילדים עוברים אוטומטית לחזקת האם.