היימונט ינעלם מבקש את עזרתכם
נהרג בטיול שורשים באתיופיה. ינעלם | צילום:

הזוג היימונט ומרתה ינעלם, שעלו ארצה ב-2007, נסעו לפני כחודש וחצי לבקר את משפחתם באתיופיה, יחד עם שלושת ילדיהם - בני שש, שלוש וחצי ושנה וחצי. אלא שהביקור הסתיים באופן טרגי, כשבמהלך הטיול נהרג בנם הבכור טמסגן בתאונת פגע וברח. וכאן רק החל הסיוט של המשפחה - שמצאה עצמה נאבקת בביורוקרטיה המקומית, נאלצה לשלם עשרות אלפי שקלים על העברת הגופה ונקלעה למצוקה כלכלית קשה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"ישנו באכסניה בגונדר המרוחקת, בערך רבע שעה מהבית של ההורים של אשתי", סיפר האב היימונט לחדשות 2 Online. "חצינו את הכביש בערב אחד כדי להגיע לתחנת האוטובוס, אני, הבן שלי וחבר נוסף. לפתע הגיעה משאית ופגעה בנו בעוצמה רבה. גם החבר שלי נמחץ תחת הגלגלים ומת. אני עפתי אבל היה לי מזל גדול ונפלתי בעיקר על הגב".

היימונט מסביר שהיה קשה להזעיק טיפול רפואי וכי נהג המשאית נמלט מהמקום: "המשטרה ניסתה להגיע אליו. היא איתרה את המשאית ואת בעל המשאית, אבל לא את הנהג עצמו".

טמסגן ינעלם
הבאת הגופה לארץ עלתה להורים 80 אלף שקל | צילום:

אלא שבשלב הזה רק החל מסע הייסורים של המשפחה. כדי להעביר את גופת הבן לאחסון בקירור בבירה אדיס-אבבה, נסיעה שאורכת יום שלם, היה על המשפחה לגייס עשרות אלפי שקלים. הכסף גויס, אבל אז התברר כי אין אישור של המשטרה המקומית להכניס את הגופה לבירה, כך שהמשטרה הייתה צריכה לחזור על עקבותיה, תוך כדי שהשוטרים גוזרים קופון כספי על המשפחה.

לבסוף הצליחה המשפחה להעביר את הגופה, אלא שבבית החולים סירבו לקבל אותה. מנהל בית החולים ביקש שוחד, "סכום סמלי" כדבריו, עבור הנפקת תעודת הפטירה.

"גם עבור הכנסת הגופה לארון נאלצנו לשלם המון כסף, וכל ההליך גבה מאיתנו סכום גדול", ציין האב. גם הסכום הזה גויס, באמצעות חבריהם של המשפחה, שהצליחה להקדים את טיסתה לישראל, כמובן בעלות נוספת.

נדרס למוות בגיל 6. טמסגן ינעלם
נדרס למוות בגיל 6. טמסגן ינעלם | צילום:

משרד הקליטה: "הועברו למשפחה 1,800 שקלים"

"לא היה לנו ביטוח ונסענו למדינת עולם שלישי. לקח לנו 12 שעות נסיעה מאיפה שהילד נהרג ועד לבית החולים. שגרירות ישראל עזרה לנו במסמכים והצמידה לנו נציג, אבל עדיין זה לא עזר בסוף", טען היימונט. "אנשים נכנסו לבעיות בגללי. לקחו הלוואות עבורי מהבנק באתיופיה כדי לעזור לי להעביר את הגופה, ואין לי איך להחזיר להם. כל ההליך לקח ממני יותר מ-80 אלף שקל. והכל בשביל מה? בשביל להעביר את גופת הבן שלי לארץ לקבורה?".

כשהגיעו ארצה פנו בני הזוג לאנשי משרד הקליטה, שהצליחו לארגן עבורם סכום של 1,800 שקלים בלבד. "פנינו למוקד קליטה בבית שמש שפנו לעמותה פרטית שמגייסת עבורנו כסף, אבל זה לא מספיק", סיפר האב. "אשתי עבדה עד האירוע ועכשיו היא לא מתפקדת בכלום. היא זרוקה בבית. יש לנו עוד שני ילדים קטנים. אני עובד כמאבטח בקניון מבשרת. חזרתי לעבוד, אין לי ברירה. אין מי שיעזור לי. אני לא יכול לעמוד הרבה, כי יש לי כאבי גב קשים מהתאונה, אבל אני חייב לעבוד. אני חייב לחזור ולסדר את המשפחה. אין להם ולי אף אחד שיעשה את זה במקומנו".

לסיוע למשפחה ניתן להעביר תרומות לחשבון הבנק של עמותת "קהילה", בנק לאומי (מספר בנק 10), סניף 916 מספר חשבון 1871144. יש לציין שהתרומה היא לקהילה האתיופית. טלפון נוסף לבירורים: 058-5747482.

ממשרד הקליטה נמסר בתגובה: "המשפחה מקבלת סיוע ומעטפת צמודים מצד משרד, כולל עובדת סוציאלית שמלווה אותה. הועבר למשפחה סכום של 1,800 שקלים, בשתי פעימות של 900 שקלים, פעימה לכל אחד מבני הזוג, חרף העובדה שהאם אינה עומדת בקריטריון הזכאות משום שאינה יהודייה. הכסף ניתן מקרן מנהל מחוז, השייכת למקרים חריגים מאוד ולפנים משורת הדין. אנחנו מבינים את כאב המשפחה ומלווים אותה לאורך הדרך באופן ההדוק ביותר".