שתף קטע נבחר

על חשבון המדינה: מתנות לעובדי ענבל

שערוריית כרטיסי הטיסה בסוכנות הנסיעות הממשלתית: על אף שמדובר בגוף ממשלתי ללא כוונת רווח - העובדים ובני משפחותיהם זוכים לכרטיסי בונוס לחו"ל ולמתנות יקרות ערך. במקביל נחשפות עוד דוגמאות למחירים המופקעים שמציעה הסוכנות

לאחר שנחשפו ב"ממון" טענות שלפיהן סוכנות הנסיעות הממשלתית "ענבל" גובה מחירים מופקעים על כרטיסי טיסה המיועדים לגופי ממשלה, מתברר עתה כי עובדי הסוכנות ומשפחותיהם זוכים לכרטיסי בונוס ולמתנות יקרות ערך מחברות תעופה, וזאת למרות שענבל היא גוף ממשלתי ששייך למשרד האוצר.

 

ממידע שהגיע לידי "ממון" עולה בין השאר כי עובדים של ענבל קיבלו כרטיסי בונוס לארה"ב במחלקת עסקים; כמו כן קיבלו תנורים ומתנות יקרות ערך אחרות מחברות תעופה בגין מכירת כרטיסים שלהן. לפי עדויות של עובדים בסוכנות, המנהלת שלהם הזהירה אותם שלא לספר לאף אחד על העובדה שהם מקבלים כרטיסי בונוס.

 

סוכנים שעבדו בעבר בענבל מעידים שהיה להם ברור שהמחירים שהם מציעים לא תחרותיים. זאת ועוד: לטענתם, ענבל לא עובדת עם כל מנועי החיפוש בענף, ולכן לא נחשפת לכרטיסים זולים יותר. "ברגע שאתה יודע שאין לך תחרות ומזמין הטיסה לא יכול לקנות במקום אחר - אין לך שום אינטרס לצאת מגדרך למצוא לו את ההצעה הטובה ביותר", אמר עובד לשעבר. העובדה שהעובדים של ענבל נהנים מטיסות בונוס מעמידה בסימן שאלה את עצם השימוש בסוכנות ממשלתית שפועלת, לפחות לדברי המנכ"ל שלה, ללא מטרות רווח.

 

פער של 2,600 דולר

בעקבות פרסום הכתבה בשבוע שעבר הוצפה מערכת "ידיעות אחרונות" בפניות של משרדי ממשלה ויחידות סמך של הממשלה (נוסף על משרד החוץ), שכולן התלוננו על כך שענבל מוכרת להם כרטיסים יקרים משמעותית מהשוק הפרטי. בינתיים, דוגמאות למחירים המופקעים של ענבל ממשיכות לזרום למערכת. כך למשל, במשרד החוץ התקבלה הזמנה מהנציגות בצ'אנגדו שבסין לשתי מוזיקאיות ישראליות שייקחו חלק בטקס הפתיחה של הקונסוליה. סוכנות ענבל מסרה הצעת מחיר בעלות של 2,700 דולר לכרטיס, דהיינו 5,400 דולר עבור שתיהן. המוזיקאיות השיגו עצמאית כרטיס במחיר של 1,400 דולר לכל אחת, דהיינו 2,800 דולר עבור שתיהן. מאחר שמדובר בפער של 2,600 דולר, החליט משרד החוץ לאשר למוזיקאיות לרכוש את הכרטיס בעצמן והורה לנציגות בצ'אנגדו להחזיר להן את הכסף בכפוף להצגת חשבונית מקור. כך, בזכות תושייתם של עובדי משרד החוץ, שלא יכלו לראות לנגד עיניהם בזבוז כסף משווע - נחסכו לקופת המדינה 2,600 דולר.  

גן חיות בצ'נגדו (צילום: Getty Images  ) (צילום: Getty Images  )
גן חיות בצ'נגדו(צילום: Getty Images )

 

שני מקרים נוספים שנחשפו בשבוע שעבר: משרד החוץ רכש דרך ענבל כרטיס טיסה לעובד לארה"ב. המחיר היה ‭2,000‬ דולר, כאשר דרך סוכנות פרטית ניתן היה למצוא כרטיס זהה ב–1,200 דולר. עבור ארבעה כרטיסי טיסה לקיוטו עבור ההרכב המוזיקלי "בנות חוה" שהוזמנו ל"שבוע ישראל‭,"‬ הציעו בענבל מחיר של ‭1,411‬ דולר לכל כרטיס, בעוד חברת נסיעות חיצונית הציעה כרטיס ‭1,277–ב‬ דולר.

 

גם גורמים בנציבות כבאות והצלה ובמשרד החקלאות הצטרפו לטענות האלה ואמרו שהם מקבלים מענבל כרטיסים יקרים משמעותית מהשוק הפרטי.

 

מסוכנות ענבל נמסר בתגובה: "סוכנות הנסיעות הממשלתית הוקמה לצורך שיפור השירות וחיסכון בעלויות הנסיעות. שיטת ההתחשבנות של ענבל בגין תפעול סוכנות הנסיעות אינה תלויה במכירות הסוכנות. לכן, לסוכני הנסיעות בענבל אין מניע להצעת כרטיסים אלא את הכרטיסים הזולים ביותר הזמינים במועד ההזמנה ובהתאם לדרישות הנסיעה הספציפיות.

 

"כמקובל בענף, סוכני הנסיעות צוברים נקודות ועושים בהן שימוש בהתאם לתנאי החברה שהנפיקה אותן. חברת ענבל מפעילה בקרה על צבירת הנקודות והשימוש בהן. בנוסף מפעילה החברה בודק חיצוני, המופעל על ידי אגף הכספים בחברה, שבודק בזמן אמת את התנהלות הסוכנים והאם הצעות המחיר שנשלחו למשרדים הינן המיטביות במועד שליחתן. הסוכנות משתמשת במערכות מידע ומנועי חיפוש המקובלים בענף, ובאמצעות מערכות אלה מגישה הצעות התואמות לדרישת המשרדים במונחי עלות–תועלת".

 

עוד טענו בענבל כי חלק מהדוגמאות בכתבה נגעו לשעות טיסה שונות וכי השוואה בין מחיר כרטיס לזמן הגעה בזמן מסוים, לבין מחיר כרטיס לזמן הגעה שונה, אינה נכונה והינה בגדר השוואה בין תפוחים לתמרים. "התחושה של עובדי ענבל היא שהכסף המממן את הנסיעות הוא 'הכסף של כולנו', ולכן אנו פועלים על מנת להציע את המסלול והעלות הטובים ביותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים