צפו: ההיסטוריה המוזרה של האולימפיאדה (צילום: רויטרס)
ארכיון | צילום: רויטרס

כמו בימי המלחמה הקרה, גם הפעם ככל הנראה תיערך אולימפיאדה במערב ללא רוסיה (אז ברית המועצות). הפעם הסיבה היא החשד לפיו רוסיה "סיממה" במכוון ספורטאים כדי לשפר את הישגיהם. ברוסיה זועמים על ההחלטה שמונעת מכל האתלטים הרוסים להשתתף במשחקים האולימפיים בריו, שיחלו בעוד כחודש. עם זאת, ייתכן כי חלק מהספורטאים יוכלו להשתתף "בתנאים מסוימים".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק 

התאחדות האתלטיקה הבינלאומית הדהימה כשהחליטה להשעות את כל המשלחת הרוסית מתחרויות האתלטיקה באולימפיאדה. הרקע מעט פחות מפתיע: בחודשים האחרונים נחשף שהתאחדות האתלטיקה הרוסית ניהלה בגיבוי הקרמלין מדיניות של סימום ספורטאים.

התאחדות האתלטיקה החליטה בתגובה להשעות את כל האתלטים הרוסים מריו, גם כאלה שמעולם לא נתפסו על שימוש בחומרים אסורים. הממשל הרוסי צפוי להגיב בחומרה ואף לאיים בהחרמת האולימפיאדה כולה.

בתוך כך הודיעה, חוקר עצמאי שמינתה הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט (WADA) טוען כי ממשלת רוסיה הסתירה בדיקות סמים חיוביות בזמן אליפות העולם באתלטיקה בשנת 2013 מוסקבה. לדברי פרופ' ריצ'רד מקלארן משרד הספורט הרוסי בחר שלא לדווח על תוצאות מדגם חיוביות לפני, במהלך ואחרי האליפות". לדברי מקלארן ההתערבות הממשלתית החלה בשנת 2011.

האולימפיאדה בסוצ'י ב-2014 (צילום: רויטרס)
האולימפיאדה בסוצ'י ב-2014 | צילום: רויטרס

ההתאחדות העולמית קבעה כי סקנדל הסימום, בו התגלו ראיות מדאיגות למתן סמים ממריצים וחומרים אסורים לאתלטים, מחייב את הרחקת כל הספורטאים. "הפרשה העלתה חשדות כבדים", הסביר נציג האיגוד, "כל הספורטאים צריכים לעמוד באותן בדיקות בשביל טוהר המשחקים".

ההחלטה התקבלה פה אחד, שנתיים בלבד לאחר שרוסיה אירחה את משחקי החורף בסוצ'י (2014), ושנתיים לפני שהמונדיאל אמור להיערך במדינה. כעת התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א תידרש להחליט האם לנקוט בצעדים דומים. ברוסיה כבר איימו בתגובה חריפה על ההחלטה.

משרד הספורט הרוסי הודיע: "אנו מאוכזבים מאוד מההחלטה שיוצרת תקדים חריף. חלומות של אתלטים 'נקיים' נהרסים בגלל התנהגות של אחרים - הם הקריבו שנים בשביל להשתתף במשחקים". נציג הקרמלין הודיע כי ארצו תעשה ככל האפשר כדי להגן על זכויות האתלטים: "הכל ייעשה במישור המשפטי". גם הנשיא פוטין התייחס לדיווח ואמר כי ההחלטות בנושא "צריכות להיות אישיות ולא קולקטיביות".