כשבוע לפני ההצבעה על סוגיית ההישארות באיחוד האירופי - מתחזקת ההערכה שהרקע להתנקשות בחברת הפרלמנט הבריטית ג'ו קוקס אתמול (חמישי) בצפון הממלכה הוא פוליטי. בינתיים, הופסקו הקמפיינים של שני הצדדים וסידורי האבטחה של הפוליטיקאים נבחנים מחדש לקראת משאל העם ביום חמישי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

הבוקר נודע כי בשבועות האחרונים קיבלה קוקס איומים על חייה - אך לא ברור האם יש להם קשר להתנקשות. קוקס, חברת מפלגת הלייבור, הייתה תומכת ידועה בהישארות של בריטניה באיחוד האירופי ותמכה בקליטת פליטים במדינה. 

בכל רחבי המדינה התכנסו ההמונים לעצרות זיכרון על הירצחה של קוקס ותנחומים על ההתנקשות של קוקס נשלחו מרחבי העולם. ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון מסר: "אלה חדשות עצובות ואיומות. איבדנו כוכבת גדולה. הייתה חברת פרלמנט נמרצת עם חמלה ענקית, עם לב גדול, אנשים יהיו עצובים מאוד ממה שקרה".

אבל בכל רחבי הממלכה (צילום: רויטרס)
אבל בכל רחבי הממלכה | צילום: רויטרס

על פי הערכת המשטרה, החשוד במעשה הוא טומי מאייר, בן 52. הוא צעק לפני המעשה "בריטניה תחילה" - שמו של ארגון ימני קיצוני שמתנגד להגירה מוסלמית.

האירוע התרחש בבריסטול שבצפון אנגליה - שם נורתה ונדקרה קוקס על-ידי החשוד. היא פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. כשעתיים לאחר האירוע התפרסמה ההודעה שלפיה הצוותים הרפואיים נאלצו לקבוע את מותה. "מותה של ג'ו קוקס הוא טרגדיה", צייץ ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון, שהודיע גם שישעה את הקמפיין שהוא מנהל למען הישארות בריטניה באיחוד. "היא הייתה חברת פרלמנט מחויבת ואמפטית, המחשבות שלי איתה, עם בעלה ברנדן ועם שני ילדיה הקטנים".

"אני הרוס, אני רועד כולי אחרי המתקפה הזו, היא אחת הכוכבות שלנו, היא חברת פרלמנט חרוצה מאוד, יעילה, כולנו אהבנו אותה", אמר ג'ון מאן, חבר מפלגת הלייבור. "היא הייתה אמורה להיות אחת הכוכבות שתוביל אותנו בעתיד".

חברת הפרלמנט שנרצחה (צילום: SkyNews)
"לב ענק". ג'ו קוקס | צילום: SkyNews

על פי דיווחים מזירת האירוע, אדם נוסף נפצע באורח קל בתקרית. כעת בודקים במשטרה את החשד שהירי בוצע על רקע ההצבעה בשבוע הבא על הישארות בריטניה באיחוד האירופי. עוד דווח כי היורה, גבר בן 52 שנעצר על ידי כוחות המשטרה בתום מרדף, צעק במהלך התקרית "Britain First" (בריטניה תחילה). קוקס הייתה ידועה בתמיכתה בהישארות בריטניה בתחומי האיחוד. בעקבות התקרית הקשה, הודיעו שני המחנות החלוקים, אלה שקוראים להישאר באיחוד ואלה שקוראים להיפרדות, כי הם משעים את הקמפיינים שלהם להמשך היום.

זירת האירוע
זירת האירוע | צילום:

עד ראייה סיפר שראה את צוות החירום מפנה את חברת הפרלמנט אחרי ששכבה מדממת על המדרכה. היא הותקפה סמוך לספריה עירונית. בעל חנות סמוך לספריה אמר שהוא חושב שהתוקף המתין לחברת הפרלמנט. "הייתי בחנות שלי וכל מה ששמעתי היה צרחה ואז ירי אקדח", סיפר.

"הוא פגע בה בכוונה, הוא ירה בה ואז ירה בה שוב", שיחזר עד ראיה נוסף, בעל בית קפה סמוך. "מישהו נאבק איתו, הוא הוציא סכין ונופף בה, ואז הוא עזב אותה והחל לברוח".

קוקס נבחרה מטעם מפלגת הלייבור לפרלמנט בבחירות שנערכו ב-2015. היא ילידת מערב יורקשייר ולמדה באוניברסיטת קיימברידג' עד 1995. היא הייתה בת 41 במותה, הותירה אחריה בעל ושני ילדים.