שתף קטע נבחר

הקלות במסים לרוכשי דירות ביהודה ושומרון

ו' הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון בחוק מיסוי מקרקעין, שנועד להקל על ישראלים שגרים מעבר לקו הירוק המעורבים בעסקאות מקרקעין

הקלות במס לתושבי יהודה ושומרון: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית תיקונים בחוקי מיסוי מקרקעין ומס הכנסה, שנועדו להקל על ישראלים המתגוררים מעבר לקו הירוק ומעורבים בעסקאות לרכישה ומכירה של מקרקעין. כמו כן, מדובר בהטבות מס לישראלים החיים ביו"ש ומעורבים בהקמת עסקים הזכאים למענקי עידוד השקעות הון.

 

לגור בשומרון בדרך לגיהנום. מי עומד מאחורי הקמפיין?

שכונה לדתל"שים: "בדרך לגיהנום? גורו בגן עדן"

 

התיקון הראשון נועד לייעל את מנגנון "ההתחשבנות" של התושבים בעסקאות נדל"ן שנעשו ביישובים הישראליים ביו"ש. תכליתו למנוע מהם הכבדה מיותרת שמקורה בהסדר הקיים  - המחייב אותם בתשלום כפול של המסים המגיעים מהם, כדי לזכות מאוחר יותר בהחזר של אחד מהם.

בנייה באזור יהודה ושומרון (צילום: צ.פ חברה לבניין) (צילום: צ.פ חברה לבניין)
בנייה באזור יהודה ושומרון(צילום: צ.פ חברה לבניין)

כיום נדרשים תושבי יו"ש שקונים או מוכרים דירה לשלם אגרת רישום ומס רכישה למינהל האזרחי של השטחים שבשליטת צה"ל לפי החוק הירדני החל עליהם (חוק אגרות רישום מקרקעין משנת 1958). בנוסף עליהם לשלם מס רכישה ושבח לפי חוק מיסוי מקרקעין למס הכנסה הישראלי. רק לאחר תשלום המסים למס הכנסה, הם זכאים לדרוש מרשות המסים את החזר תשלום האגרה למינהל האזרחי - שיקוזז ממס הרכישה.

 

התיקון מתבסס על סעיף בחוק הקיים, המאפשר לתושב לבקש להפחית מהתשלומים ששולמו בישראל, אם נדרש קודם לשלם לפי החוק הירדני. לפי התיקון, יוכל התושב לבקש מרשות המסים להעביר ישירות למינהל האזרחי חלק ממסי השבח או הרכישה ששולמו בישראל - סכום השווה לגובה האגרה הירדנית שייחשב כמקדמה.

 

היתרה תועבר לאחר שהעברת הזכויות במקרקעין נרשמה בספרים של שלטונות האזור, בתוספת ריבית הצמדה של היתרה עד יום הרישום. כל זאת בתנאי שהמינהל האזרחי הוא הרשות המנהלת את רישום המקרקעין בכתובת שבה בוצעה העסקה. ניהל ישיר זה יחול לפי החוק החדש גם על עסקאות של איגוד מקרקעין (למשל מספר רוכשים שמתאגדים יחד לרכישה משותפת).

 

שכונה חדשה ביו"ש - צפו בראיון באולפן ynet:

 

מענק עידוד השקעות הון - גם לתושבי יו"ש

תיקון בפקודת מס הכנסה, שאושר גם הוא בוועדה, משווה את מעמד תושבי יו"ש לזה של תושבי ישראל אשר זכאים למענקי עידוד השקעות הון. כיום הם מקופחים בכך שבהיותם משקיעים באזור, הם נושאים בהתחייבויות המוטלות עליהם לפי חוקי העידוד אבל לא במלוא ההטבות המוענקות מכוח חוק זה.

 

התיקון קובע כי תושב ישראל המתגורר באזורי יו"ש, שיש לו הכנסות שהופקו או צמחו מהשקעותיו במפעל שהוקם ופועל באזור, יהיה זכאי בשל אותה הכנסה למלוא ההטבות שמהן נהנה תושב ישראל דומה לו. כל זאת בתנאים ובהיקף הקבועים בחוקים לפי ההסדר המנהלי שקיים באזור.

 

יצוין כי הוועדה דחתה הסתייגויות של חברי כנסת מהאופוזיציה שהתנגדו לחקיקה, בטענה שמדובר בסיפוח סמוי. שני התיקונים יעלו לאישור סופי במליאת הכנסת קרוב לוודאי עוד השבוע.

 

"החוק שאישרה הוועדה ייתן לעסקים ביהודה ושומרון מענקים של עד 20% מתכניות הפיתוח שלהם. עבורנו מדובר בתיקון עוול ואפליה רבת שנים שתאפשר לגוש עציון להגדיל את מספר חדרי האירוח התיירותיים ביישוביו", הגיב על ההחלטה ירון רוזנטל, מנהל בית הספר כפר עציון.

 

"לא יעלה על הדעת שהמדינה תתמוך בגופים תיירותיים מערבית לירושלים ותתעלם מהדרומיים הקרובים אליה יותר. הרוח הגבית שנותן החוק לעסקים בגוש היא פיצוי למכות שחטפו בצוק איתן ובגלי הטרור, אחרי 2 מיליון מטיילים שקלטנו ולהיענות להזמנות שאנחנו מקבלים בתקופה השקטה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חברת נופי ישראל
בנייה ביהודה ושומרון
צילום: חברת נופי ישראל
מומלצים