שתף קטע נבחר

"נתקשה לתמוך בהשבת הסבסוד לקריית שמונה"

כך אומרים בלשכת שר האוצר, יובל שטייניץ. זאת, משום שעלות הסבסוד עלולה להגיע לכ-100 מיליון שקל. החלטת הממשלה להוציא את קרית שמונה מרשימת היישובים הזכאים לסבסוד מעונות היום גרמה למצוקה קשה בקרב הורים רבים

החלטת הממשלה לשלול מהעיר את סבסוד מעונות היום והצהרונים גרמה למצוקה קשה בקרב הורים רבים בקריית שמונה, בשל זינוק חד בתשלום שנדרש מהם. לדברי ראש העירייה, הרב ניסים מלכה, שר האוצר, יובל שטייניץ, הבטיח שיעלה בישיבת הממשלה הקרובה, או בזו שאחריה, הצעת החלטה להחזיר את קריית שמונה לרשימת הערים הזכאיות לסבסוד. עם זאת, בלשכת השר מסרו ל-ynet שהוא יתקשה לתמוך בהצעה זו בשל עלותה הגבוהה.

 

ראש עיריית קריית שמונה, הרב ניסים מלכה, אמר אמש (ד') בשיחה עם ynet כי "בשיחה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, הובטח לי כי הנושא יובא לדיון בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון, או לכל המאוחר בזו שתבוא בשבוע לאחר מכן", אמר מלכה.

 

"מה שיקרה הוא הכנסת סייג לחקיקה, במהלך ישיבת הממשלה, דבר שיאפשר את החזרת התמיכה במעונות", אמר מלכה, "אני מקווה להביא לתושבי קריית שמונה בשורה לקראת השנה החדשה.

 

"החלטת הממשלה היתה מכה קשה לתושבי קריית שמונה. אסור לשכוח שלפני שלוש שנים היתה כאן מלחמה ואנחנו עדיין מנסים לשקם את הכלכלה, את החינוך ואת שאר תחומי החיים בעיר".

 

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה כי השר שטייניץ לא הבטיח לתקן את החלטת הממשלה אלא רק שהוא יבדוק את עניין השדרוג ויעזור לתקן את המצב אם הדבר ביכולתו. עם זאת מדגישים בלשכה כי השדרוג הוא באחריות משרד התמ"ת שפועל על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

בלשכה מציינים כי השדרוג איננו נקודתי לעניין ביטול הסבסוד של מעונות היום, אלא גורף גם לגבי תמיכות אחרות, כפי שהתריעו נציגי העירייה. בלשכה אומרים שהשבת העיר למעמד הכלכלי-חברתי הקודם (מאשכול 5 ל-3) עלולה לעלות בכ-100 מיליון שקל, והאוצר יתקשה לתמוך בצעד הזה. מצד שני, טוענים בלשכת השר לא ניתן להחזיר לקריית-שמונה רק את סבסוד מעונות היום כסיוע נקודתי חריג, כפי שדורש יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ (ליכוד) . צעד כזה לא יעמוד במבחן בג"צ כאשר יישובים אחרים מאשכול 5 ידרשו לקבל את הסבסוד על פי קריטריון השוויוניות.  

 

חשש בקריית שמונה: תמיכות נוספות יבוטלו 

ב-12 במאי השנה החליטה הממשלה להעלות את דירוגה הכלכלי-חברתי של קריית שמונה, ובמסגרת זאת לשלול מהעיר את הסבסוד של מעונות היום והצהרונים. בכך היא השוותה את מעמד העיר מוכת האבטלה למעמדם של יישובים מבוססים כמו סביון וכפר שמריהו, שאינם זכאים לתמיכה הממשלתית. בעיריית קריית-שמונה חוששים מתקדים שיוביל לשלילת תמיכות נוספות, כמו למשל ביטול ההנחה במס הכנסה. ומסתבר שיש צדק בחששותיהם.

 

בדיון דחוף שנערך השבוע בוועדת העבודה והרווחה הזהירו נציגי העירייה מהשלכות כלכליות-חברתיות מרחיקות לכת אם העיר לא תוחזר למעמדה הקודם. לוועדה נמסר כי הנימוק הרשמי להחלטת הממשלה היו נתונים שהצביעו על "שיפור" ברמת החיים של התושבים. זאת כתוצאה מהנחה של 25% במס הכנסה שקיבלו בעקבות מלחמת הלבנון השניה, אשר על פי הטענה סייעה למשפחות רבות להגדיל את הכנסתן הפנויה ואף לרכוש מכוניות פרטיות.

 

העירייה התלוננה בוועדה כי הסיווג המשודרג נקבע על פי חישוב מחדש של ההכנסה המשפחתית, אשר יצר לדעתה תמונה מעוותת, של "שיפור פיקטיבי ברמת החיים". חישוב זה תרם בין השאר לכך שמשפחות בהן שני ההורים מקבלים כל אחד שכר מינימום עוברות את תקרת ההכנסה המזכה אותם בסבסוד השהות של ילדיהם במעון יום.

 

ההנחה שנשללה מקריית שמונה ניתנת ליישובי קו העימות בצפון ובדרום. קריית-שמונה היא היישוב היחיד בגליל העליון שדירוגו עלה. עלות הסבסוד לממשלה הוא פחות ממיליון שקלים.

 

ההורים העבירו את הילדים ליישובים הסמוכים 

בדיון בוועדת העבודה והרווחה התברר, כי עקב שדרוג דירוגה הכלכלי-חברתי של קריית שמונה, ירד דרמטית מספר הילדים שנרשמו למעונות לעומת מספרם לפני חופשת הקיץ. מנהלי המעונות גילו לעירייה כי שלילת התמיכה אילצה אותם להעלות בעשרות אחוזים את תשלומי ההורים לכיסוי הוצאותיהם.

 

התייקרות זו גרמה לכך שהורים רבים השאירו את הילדים בבית או רשמו אותם למעונות המסובסדים שביישובי הסביבה. מעמדם הכלכלי-חברתי של יישובים אלה לא השתנה בעקבות החלטת הממשלה.

 

נציגי משרד התמ"ת האחראים לסבסוד סירבו לגלות בדיון את היקף השינוי במספר הנרשמים למעונות היום. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד) לחץ עליהם ואחרי זמן מסרו רק כי בשנה הלימודים הקודמת עמד המספר עמד על 750. לטענתם, מספר הנרשמים השנה עדיין לא ידוע.

 

בעקבות הדיון שיגר יו"ר הוועדה כץ מכתב דחוף לממשלה בקריאה לבטל את ההחלטה לאלתר. "מישהו בממשלה השתגע כשהפך את קריית שמונה לקריית-שמריהו בגלל רכישת כמה מכוניות משומשות ששוות כמה אלפי שקלים", אמר ח"כ כץ ל-ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רמת החיים עלתה? מלכה
צילום: אביהו שפירא
הפגנת אמהות בעיר, בחודש יולי
צילום: אביהו שפירא
צילום: אביגיל עוזי
מקריית שמונה לקריית-שמריהו. כץ
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים