מה נתניהו יאמר לפוטין? היום (שלישי) ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, כחודשיים לאחר שנועדו לאחרונה, לפגישת עבודה מדינית וביטחונית. מספר נושאים נמצאים על סדר יומם במהלך ביקור נתניהו - חתימת הסכם שיעניק פנסיות לעולים אחרי שנת 1992 והחזרת הטנק מסולטן יעקב - אך המתרגם של נתניהו חשף בפנינו מה הנושאים החשובים ביותר לראש הממשלה בפגישה. במקביל, ליברמן סייר בגבול

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

השר זאב אלקין, שהתלווה לנסיעה ומשמש כמתורגמן האישי של נתניהו, יהיה האדם היחיד הנוסף בחדר בפגישתם של השניים. לחדשות 2 סיפר אלקין על הקשר בין נתניהו לפוטין: "יש מערכת יחסים מאוד אינטימית בין שני המנהיגים, יש הרבה נושאים חשובים – גם מדיניים-ביטחוניים וגם הסכמים חשובים כמו הסכמי הפנסיה".

פגישת עבודה מדינית-ביטחונית. נתניהו במוס (צילום: חיים צח, לע"מ)
פגישת עבודה מדינית-ביטחונית. נתניהו במוס | צילום: חיים צח, לע"מ

"יש פה משאב חשוב – יחסי האמון שנוצרו. עד כמה שאפשר ראש הממשלה מנצל את המשאב הזה לטובת האינטרסים של מדינת ישראל", הוסיף אלקין. השר הבהיר כי הקשר עם פוטין אינו סותר את מערכת היחסים עם הנשיא האמריקני ברק אובמה: "יש לנו את האמריקנים, אין שום קשר בין שני הערוצים האלה. אנחנו חיים בעולם רב-קוטבי".

אלקין ונתניהו (צילום: רויטרס, חדשות)
יתרגם בין שני המנהיגים. אלקין | צילום: רויטרס, חדשות

"האמריקנים לא מזיזים כוחות בסוריה"

בשיחה התייחס אלקין לסוגיה הביטחונית הנובעת ממעורבות רוסיה בסוריה - והצורך למנוע התנגשויות: "מי שהיום מזיז כוחות צבא בסוריה זה לא האמריקנים אלא הרוסים. לכן אם אנחנו רוצים לשמור על חופש פעולה של חיל האוויר שלנו בלבנון ובסוריה, לדאוג לאינטרסים ביטחוניים ומדיניים ולדאוג לאזרחי ישראל, הרוסים זה גם הכתובת".

אמש נחת נתניהו במוסקבה לביקור שמוקדש ל-25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לרוסיה. הבוקר הוא ביקר עם רעייתו שרה בתערוכת הסברה של משרד החוץ בשם "פתח דלת לישראל" באולם התערוכות המרכזי של מוסקבה Manej. בתערוכה ישנם מיצגים אינטראקטיביים של פתיחת תשע דלתות אשר מאחוריהן מוצגת ישראל מזוויות שונות.

"תודה על קבלת הפנים", אמר נתניהו. "אנחנו בהחלט מרגישים בבית, ודלתות ישראל פתוחות לרוסיה ודלתות רוסיה פתוחות לישראל - ישנו קשר של סימפטיה ואמפתיה בין ישראל ורוסיה עם עבר משותף שיש בו פרקים טרגיים לשני עמנו, אך עם נכונות חזקה מאוד לתפוס לפתח את העתיד והקידמה ליצירת עתיד טוב יותר".

הטנק שיוחזר לישראל (צילום: ויקיפדיה)
הטנק שיוחזר לישראל | צילום: ויקיפדיה

ליברמן: "לא מציע שיבחנו אותנו"

נתניהו הוסיף כי בין המדינות קיים "גשר אנושי של למעלה ממיליון דוברי רוסית שהם בשר מבשרנו אבל גם באים כשגרירים, מרצון טוב של סימפטיה עמוקה, אזרחי ישראל שהם יוצאי חבר העמים. מעבר לכך אלה שנולדו בארץ וגדלו בארץ ספגו הרבה מאוד מהתרבות והשירה הרוסית". כמו כן נכח נתניהו בטקס בקבר החייל האלמוני במוסקבה והניח זר באנדרטה.

שרים בביקורת על ליברמן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, חדשות)
ליברמן בסיור בגבול | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, חדשות

במקביל שר הביטחון אביגדור ליברמן סייר היום בפיקוד צפון יחד עם הרמטכ"ל, לראשונה מאז נכנס לתפקיד. "שמעתי היום סקירות על האזור הזה שהוא תמיד אזור רגיש ואני יכול להגיד שהגבול הצפוני שלנו נמצא בידיים טובות ובטוחות", אמר.

"התרשמתי מההערכות, מהתכניות ומהמוכנות. תפקידו של צה"ל כאן הוא לשמור על הביטחון והשקט בגבול הצפון וזה מה שאנחנו עושים. אין לנו תכניות אחרות מעבר לשמירה על השקט, אני מקווה שכולם מבינים זאת היטב, גם השכנים שלנו ובכל מקרה אני לא מציע שמישהו ינסה לבחון אותנו", הוסיף השר.

_OBJ

התקדמות נוספת ביחסים: טנק הנעדרים יוחזר

לפני כשבוע פרסמנו לראשונה כי 34 שנים אחרי הקרב בסולטן יעקב בו נפל טנק צה"ל בידי הסורים והועבר לרוסיה, נעתר השבוע פוטין לבקשת ישראל להחזיר לארץ את הטנק, בו לחמו שלושה חיילי צה"ל שעדיין נעדרים.

ביוני 1982, במהלך מלחמת לבנון הראשונה לחם צה"ל מול הצבא הסורי על צומת דרכים מדרום לכפר סולטן יעקוב בבקאע שבלבנון. הקרב הסתיים בהפסד לצה"ל שנחשב לאחד הכישלונות הגדולים של צה"ל במבצע שלום הגליל. בקרב נפלו חיילים ושלושה חיילי מילואים שלחמו בטנק מג"ח - זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן - נעדרים עד היום.

במהלך הקרב נפגע הטנק אותו לקחו הסורים ומסרו אותו לרוסים על מנת לנתח את יכולות המיגון שלו שנחשבו מתקדמות. לאחר שסיימו את ניתוח הפיתוחים הישראלים, הועבר הטנק להצגה במוזיאון הצבאי במוסקבה, שם היה מוצג בשלושת העשורים האחרונים.

בהכנת הידיעה השתתף עמית ולדמן