שתף קטע נבחר

זמן מדורות: "חשוב לחגוג לצד התחשבות בסביבה"

לכבוד ציון ל"ג בעומר והבערת המדורות הרבות ברחבי המדינה, שוחחנו עם גורמים באירגוני איכות הסביבה. השר להגנת הסביבה: "אפשר וחשוב לחגוג, לצד התחשבות בסביבה ובבריאות שלנו. יש להימנע משריפת פלסטיק וחומרים מסוכנים שמגבירים את זיהום האויר, ורצוי לצמצם את מספר המדורות"

לקראת ל"ג בעומר שיחול היום (ד'), יערני קרן קימת לישראל מבקשים מהציבור להדליק מדורות רק בשטחים המיועדים לכך. הם מזכירים שאסור להדליק מדורות ביערות מחשש שהאש תתפשט ותגרום לשריפה ביער.

 

כתבות נוספות בערוץ כלכלה ירוקה

 

יש לציין כי מידי שנה העשן המדורות גורם לנזק סביבתי, עת האוויר מתמלא בחלקיקים מזהמים וחלה עלייה ברמות הפחמן הדו חמצני הגורמת להתחממות כדוה"א.

 

בשל זיהום האוויר שיוצרות המדורות, המשרד להגנת הסביבה מעדכן את ההנחיות לציבור החוגגים. במהלך בעירת העצים במדורות נפלטים לאוויר ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים המסוכנים ביותר לבריאות האדם, וכן כמויות גדולות של פחמן דו חמצני הגורם להתחממות כדור הארץ. קק"ל קוראת לציבור הרחב למעט ככל שניתן במספר המדורות, ו"לאַחֶד" מדורות. למשל, מדורה בית ספרית במקום מדורות כיתתיות, או מדורה שכונתית אחת.

 

נציין ששנת 2015 הסתיימה עם 572 שריפות שכילו כ-27 אלף דונם יערות נטועים וחורש טבעי. "בואו נקפיד יחד על כללי הבטיחות באש כדי ששנת 2016 תסתיים עם נזקים קטנים בהרבה", אומרים בקק"ל.

 

מירב ניר, המנהלת המקצועית לסביבה וקיימות במועצה לישראל יפה, ציינה כי כדי לשמור על מדורה "ירוקה", יש להימנע מזריקת חומרים סינטטיים למדורה. "שריפה של חומרים סינטטיים כמו כלי פלסטיק, פחיות משקה, שקיות ניילון וקלקר או תחליפי עץ כמו מלמין, M.D.F. ופורמייקה, שפולטים לאוויר חומרים מסרטנים המסוכנים לבני אדם ויוצרים זיהום אוויר שעלול להתפשט בכל רחבי הארץ". היא מזכירה שמתכת המוכנסת לאש אינה בוערת ונותרת בסוף המדורה כפסולת בלתי מתכלה.

 

רמי זריצקי, ממונה הגנת היערות מאש, אמר כי "היערנים יהיו בתורנות ביערות הלילה. כל מדורה שתידלק תכובה על ידם באופן מיידי. קק"ל והגורמים האמונים על כיבוי השריפות בישראל עושים מאמצים כבירים כדי להילחם בתופעה, אך ללא שיתוף פעולה מצד אלו שמבלים ביערות, יהיה קשה למגרה. לכן, אנחנו מבקשים להקפיד על כללי הזהירות באש".

 

במשרד הבריאות והגנת הסביבה הסבירו כי מידי שנה נרשמת עלייה חדה ברמות זיהום האוויר, וילדים רבים מובלים לחדרי המיון בבתי החולים לאחר שנפגעו מתאונות בעקבות המדורות. השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר כי "אפשר וחשוב לחגוג, לצד התחשבות בסביבה ובבריאות שלנו. חשוב להימנע משריפת פלסטיק וחומרים מסוכנים שמגבירים את זיהום האויר, ובעידן ה"שיתופיות" רצוי לצמצם את מספר המדורות".

 

כללי בטיחות מקק"ל, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות

יש לאסוף קרשים ללא מסמרים ודברים בולטים שעלולים לחתוך ולפצוע.

 

יש למקם את המדורה בשטח נקי מקוצים ועשבים, במרחק ביטחון סביר ממבנים וממתקנים. אין להבעיר מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים, שיחים או מתקני דלק.

 

יש לוודא שהמרחק מהמדורה השכנה גדול מספיק. חשוב לחפש מקום מתאים להבערת אש, מקום פתוח שאין סביבו עצים או כל צמחיה אחרת שעלולה להינזק ולהישרף.

 

יש להגדיר גבול בטיחות מאבנים, על מנת לסמן את הקו שלא עוברים.

 

יש לנעול נעליים גבוהות וסגורות, ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני גיצים וגחלים, וכן עקיצות זוחלים ושרצים הנמשכים אל חום המדורה.

 

רצוי להצטייד בטלפון נייד ממנו ניתן יהיה להתקשר למכבי אש או אמבולנס בעת הצורך.

 

יש להצטייד בתיק עזרה ראשונה, ולהחזיק בקרבת המדורה 2 דליי מים מלאים למקרה של התפשטות שריפה.

 

יש להרחיק מהמדורה כל חומר דליק. אסור בתכלית האיסור להחזיק בקרבת האש מיכלי דלק ו/או מיכלי גז אחר להבערת האש. אין לשפוך על האש הבוערת חומרים דליקים כמו דלק או שמן. אין להשליך לתוכה עצמים העשויים מחומרים דליקים העלולים להתפוצץ. אין לעזוב את המקום, אלא לאחר כיבוי מוחלט של האש. לאחר כיבוי האש במים ועפר, יש להפוך את הרמץ ולוודא שלא נותרו גחלים או רמץ חם.

 

אין להשאיר את הילדים ללא השגחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים