מחקר: חולי סרטן סופניים מטופלים בכימותרפיה - לשווא

23 אחוזים קיבלו טיפול כימותרפי בשבועיים שלפני מותם • עורך המחקר, פרופ' דורון גרפינקל: "ברור שאין לכך השפעה על תוחלת החיים ואולי זה פוגם באיכות החיים שנותרו"

צילום אילוסטרציה: GettyImages // צילום אילוסטרציה: GettyImages

מחקר חדש חושף כי חולי סרטן במצב סופני, שתוחלת חייהם כחודשיים, ממשיכים בכל זאת לקבל טיפולי כימותרפיה קשים ואף ליטול תרופות רבות, חלקן למחלות כרוניות, או תרופות בעלות אפקט מניעה בעתיד. 

את המחקר ערך פרופ' דורון גרפינקל, סגן מנהל "הוספיס בית" של האגודה למלחמה בסרטן ויועץ גריאטרי פליאטיבי בבית החולים וולפסון, שחקר רבות את נושא ריבוי תרופות ואיזון תרופות בקשישים. 

מנתוני המחקר עולה כי לעיתים חולים סופניים ממשיכים ליטול עד יומם האחרון תרופות שאינן יעילות למצבם, ומצד שני, עלולות להיות להן תופעות לוואי שאף מקשות על החולה ועלולות לגרום לו סבל וסיכון.

במחקר נבדקו 202 חולים מגיל 61 עד 103, שתוחלת חייהם הממוצעת היתה 40 יום והם טופלו במסגרת "הוספיס בית". מהנתונים עולה כי 25.4 אחוזים מהחולים המשיכו לקבל טיפולי כימותרפיה חודשיים לפני מותם, ו־23 אחוזים אף בשבועיים שלפני מותם. אחד מכל חמישה חולים סופניים (22.8 אחוזים) נטל 12 עד 22 תרופות, 62 אחוזים מהחולים נטלו 6 עד 11 תרופות. 

עוד עולה מהמחקר כי מחצית מהמטופלים בסוף חייהם המשיכו ליטול תרופות להורדת לחץ דם, בעוד 15 אחוזים אף נטלו יותר משלוש תרופות כאלו. כמו כן, 30 אחוזים מהחולים הסופניים נטלו סטטינים להורדת כולסטרול ולהקטנת הסיכון להתקפי לב בעתיד הרחוק.

"המחקר התרכז בחולים הכי שבריריים, חולים אונקולוגיים בסוף חייהם שמתקבלים ל'הוספיס בית' כאשר תוחלת חייהם הממוצעת היא 8-6 שבועות. מדהים לגלות שאנשים אלו ממשיכים לקבל תכשירים להורדת לחץ דם וכולסטרול, גם כשהם מאבדים ממשקלם", אומר פרופ' גרפינקל. לדבריו, "מצאנו שחולים מקבלים כימותרפיה שבועיים לפני מותם, בעוד ברור שאין לכך השפעה על תוחלת החיים ואולי גם הדבר פוגם באיכות החיים שנותרו. האם הגיוני להוריד כולסטרול לחולה ששוקל 30 ק"ג? זו תרופה שגורמת לחולשת שרירים ולכאבים בשרירים, וכתוצאה מכך גם לנפילות מסוכנות ולשברים".

פרופ' גרפינקל מדגיש כי הוא אינו מאשים אף אחד. "כל רופא עובד לפי הפרקטיקה המקובלת ונוהלי הטיפול המקובלים בתחומו, אך אין מי שעושה סדר בתרופות, בעיקר בחולים הסופניים, והם עלולים ליפול בין הכיסאות", הוא אומר, "האונקולוג מאמין שרופא המשפחה יטפל בלחץ הדם, בכולסטרול ובסוכר ובאספירין, ורופא המשפחה מאמין שהאונקולוג כבר דואג לכל הטיפול".

פרופ' גרפינקל מדגיש שכל התהליך של הפחתת תרופות צריך להיעשות בהתייעצות עם רופא. "גישתי הכי הומנית ואתית - לומר למטופל בדיוק מה התועלת ומה הנזק בכל טיפול ואם זה רלוונטי לאור גילו, מצבו ומחלותיו, ולאפשר לחולה ולמשפחה להחליט. לרוב לא מבצעים זאת כך".

עוד הוא מציין כי "מהנתונים עולה השאלה האם אין אנו פוגעים בלי כוונה באוכלוסיית החולים הכי רגישה, שבירה ומסכנה על ידי זה שאנחנו ממשיכים ורושמים להם תרופות? והתשובה היא לצערי כן".

המחקר הוצג בכנס הבינלאומי של המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר