יום שלישי, 21.05.2024 שעה 06:59
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7925-7034מכבי ת"א1
7125-7134מכבי חיפה2
6132-5334הפועל ב"ש3
5644-4634הפועל חיפה4
4340-3634מכבי בני ריינה5
4043-3334בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שלישי, 21/05, 20:30
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שלישי, 21/05, 20:30
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שלישי, 21/05, 20:30
  • מכבי חיפה

החטא ועונשו: הכול לקראת מחזור ההכרעה

סכנין הביאה על עצמה את הקונספירציות, בכר מחפש את הזהבי שלו, המפתח של המוליכה והפאסון של מכבי. משחק על שש נקודות מתכונן למחזור ההכרעה

|
זהבי, חובאן וצדק. מחזור כרעה דרמטי (מרטין גוטדאמק)
זהבי, חובאן וצדק. מחזור כרעה דרמטי (מרטין גוטדאמק)

1. בני סכנין. תסריט הבלהות של בני סכנין התממש. לפני חודש, כשאנשי סכנין תפסו בצורה גסה צד במאבק האליפות, הם שחררו את השד מהבקבוק. האיבה והכעס כלפי מכבי תל אביב על אירועי חצי גמר הגביע ומאוחר יותר גם בשל אירועי דוחא נותרו בגדר יריבות ספורטיביות עד שאנשי סכנין החלו לפתוח את הפה. ואחד אחרי השני הם הוציאו משפטים כמו: "האליפות מגיעה לבאר שבע", "מכבי ת"א שחצנית" ו"נדאג שהם יפסידו את האליפות". גם העקיצות מצד ח"כ אחמד טיבי: "סכנין ספורטיבית יותר ממכבי" או "שיא של התפקדויות לרשימה המשותפת מכיוון אוהדי מכבי ת"א" לא תרמו לאווירה.

בפעם הראשונה מאז 2010 אלופת ליגת העל תוכרע במחזור האחרון, אבל את מרבית הכותרות תפסה השבוע סכנין. לא באר שבע. לא מכבי ת"א. גם לא מכבי חיפה על שלל מוצהביה. פתאום אבוקסיס נאלץ להגן על עצמו שוב ושוב, אנשי מכבי ת"א פתחו במלחמה פסיכולוגית עם הצהרות חוזרות ונשנות על הספורטיביות של סכנין וגם בהפועל ב"ש נדרשו לנושא. מדהים אבל הכותרת לאחד ממאבקי האליפות הכי מדהימים שהיו כאן היא: האם סכנין תהיה ספורטיבית? האמת, זה גם קצת עצוב.

ברדה: כל תושבי ב"ש בטירוף לפני המשחק

המציאות היא שבכל עונה, בכל מקום ביבשת, המחזור האחרון מזמן מפגש בין קבוצה שסיימה את העונה לקבוצה שנלחמת על מטרה מסוימת. ברוב הפעמים, הקבוצה שצריכה את הנקודות לוקחת אותן. ברוב הפעמים, הכול עובר בשלום בלי קונספירציות. כי בסופו של דבר, כולנו רוצים תמיד להאמין שהספורט שלנו נקי. ואם אנחנו לא רואים שחקן מתכופף לקשור שרוכים ברחבה, ההיגיון שלנו יקבל מצב בו הקבוצה שצריכה יותר לוקחת, במיוחד כאשר זאת שצריכה היא גם החזקה יותר. לא הפעם. הפעם, סכנין הביאה על עצמה את הקונספירציות, את ההשוואה הכי לא מחמיאה שיש בכדורגל הישראלי - להפועל בית שאן.

יוסי אבוקסיס ושחקניו נגררו למצב שלא הם יצרו. אין מחלוקת לגבי הווינריות של המאמן או המקצוענות של שחקניו, שעשו עונה נפלאה והיו כפסע מהמקום הרביעי ומכרטיס לגמר גביע המדינה. הבעיה של סכנין תמיד הייתה העסקנים והפוליטיקאים שעטפו אותה. האנשים שניסו להציג אותה כקורבן, כמובלעת בתוך "ליגה עוינת". אז עכשיו לסכנין יש מה להוכיח, יש לה מה להציל, הכבוד שלה מונח על הכף. ואלו הבשורות הכי גרועות שיכולות להיות. מבחינתה, ומבחינת הפועל באר שבע כמובן.

יוסי אבוקסיס. הוא ושחקניו נגררו למצב שלא יצרו (רדאד ג´בארה)
יוסי אבוקסיס. הוא ושחקניו נגררו למצב שלא יצרו (רדאד ג´בארה)
 

עכשיו בואו נפשט את זה. באר שבע טובה מסכנין. באר שבע פייבוריטית במשחק בית מול סכנין בכל יום נתון ובלי קשר לנסיבות. באר שבע צריכה ויכולה להשלים את העבודה. כשברצלונה דרסה את גרנאדה 0:3 במחזור האחרון, אף אחד בספרד לא בא בטענות והספרדים, על תיאוריות מזוודות הכסף שמלאות בתמריצים ליריבות, הם דווקא עם שחזק בקונספירציות. וסכנין? האנשים שמקיפים אותה העמידו את השם שלה בסכנת הכתמה. אבוקסיס והשחקנים שלו יצטרכו להציל אותו עם הופעה (הופעה ולא בהכרח תוצאה) שלא תשתמע לשתי פנים.

הסיפור של סכנין מזכיר את הבדיחה על האיש שאוכל כל יום במסעדה כשלצדו יען. הם מזמינים בדיוק את אותה מנה ולאיש תמיד יש את הסכום המדויק לשלם את החשבון. כשהמלצרית תוהה איך האיש שולף מהכיס את הסכום עד רמת האגורה, הוא עונה לה שבעבר מצא מנורה עתיקה והמשאלה הראשונה שלו הייתה שבכל פעם שיצטרך לשלם, יכניס יד לכיס והסכום המדויק יהיה שם. והיען? "המשאלה השנייה שלי הייתה פרגית גבוהה עם רגליים ארוכות שתמיד תסכים לכל מה שאומר".

סכנין מצאה מנורת קסמים וביקשה שב"ש תהיה אלופה. איך אומרים: לפעמים צריך להיזהר במה שאתה מאחל לעצמך.

טיבי. האנשים שהקיפו את סכנין העמידו אותה בסכנת הכתמה (משה חרמון)
טיבי. האנשים שהקיפו את סכנין העמידו אותה בסכנת הכתמה (משה חרמון)
 

2. לחץ. יום אחד, בעוד כמה שנים, כשהפועל באר שבע תהיה קבוצת צמרת מבוססת אחרי כמה עונות של מאבקי אליפות וזכייה בתארים, היא תבין שמועדון שרוצה להיות גדול צריך שיהיה לו פאסון. פוזה. תחושת עילאיות והתנשאות. אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים, מתעסקים בעצמנו ועל ה... שלנו כל החישובים ומה שקורה מסביב. למכבי חיפה - כן, למרות 2010, יש את הפאסון הזה. רק קבוצה עם פאסון באה למשחק בו הקהל שלה רוצה שתפסיד ומנצחת ועוד משער של אייל משומר. להפועל חיפה, מנגד, אין את הפאסון הזה ולכן היא נשארה בליגה עונה שנייה ברציפות למרות שלא ניצחה משחק הכרעה בבית מול קבוצה שסיימה את העונה.

באר שבע ניסתה לאמץ את הפאסון הזה בהתנהלות שלה במהלך העונה, אבל היא עדיין לא שם. האמת, אפשר להבין את זה. אחרי 40 שנה, ההתרגשות גוברת על ההיגיון. הטירוף והאמוציות חזקים מהראש. באר שבע באה לחיפה למסיבה ונגררה לדרמה של המחזור האחרון. המציאות חייבה אותה לעשות את הדבר המתבקש - לברוח מהסביבה החונקת של העיר ולהיעלם למחנה אימון מנותק של שלושה ימים באשדוד. באותו הזמן, אנשי מכבי ת"א פיזזו בחליפות בערב גאלה מלא פאסון והמשיכו להלחיץ את סכנין עם אמירות מתנשאות. מכבי ת"א מרגישה כאורחת במחזור האחרון אחרי שכבר הרימה ידיים. פלא שהיא משוחררת מלחצים?

ערן זהבי עם תואר שחקן העונה. פלא שהוא משוחרר מלחצים? (רדאד ג´בארה)
ערן זהבי עם תואר שחקן העונה. פלא שהוא משוחרר מלחצים? (רדאד ג´בארה)
 
משחק הכתרה הוא משחק מיוחד. ההכנה הטקטית בו משנית להכנה המנטאלית ובבאר שבע עבדו בעיקר השבוע על הפן הפסיכולוגי. הניסיון לנתק את מה שקורה מסביב ולהישאר קר רוח. קחו שוב את ברצלונה כדוגמה. בחמשת המחזורים האחרונים שנותרו לה אחרי שאיבדה תשע נקודות יתרון, היא הדפה כל קמצוץ טענה על משבר עם 0:24. למעשה, בארסה יצרה לעצמה כוח הרתעה לחמישה משחקים ובכך שידרה מסר ליריבות לצמרת ולקבוצות התחתית ששיחקו מולה - אנחנו חזקים. אין לכם סיכוי. באותם חמישה משחקים, לואיס סוארס כבש 14 שערים. כי משחקי מאני טיים הם משחקים לשחקנים מיוחדים. קרים. לא אנושיים.

כדי להתמודד עם הלחץ של משחק ההכתרה, הפועל ב"ש צריכה לעשות משהו שכמעט לא קרה לה בפלייאוף העליון - להבקיע שער מהיר. זה קרה במשחק בטדי מול בית"ר ירושלים (שער של בן שהר בדקה ה-22), במשחק הקודם מול סכנין (שוויון של ג'ון אוגו בדקה ה-19 שתי דקות אחרי היתרון של פיראס מוגרבי) וגם מול רעננה (שער של מהראן ראדי בדקה ה-17). בכל המשחקים הללו, ב"ש השיגה ניצחונות קלים. כלומר, המטרה של ברק בכר תהיה לפתוח את המשחק בלחץ, להבקיע מהר, לנתק את הרחשים מהמשחק בבלומפילד, להוציא את האוויר מהמפרשים של סכנין ולשים סוף לשלל הקונספירציות.

ובעיקר, בכר צריך למצוא את הערן זהבי והלואיס סוארס שלו. את השחקן הקר שיבקיע שער בהזדמנות הראשונה וייתן לו את השקט מההתחלה. לא מהדקה ה-60 או ה-80 או ה-92. לא "הרוש הודף" ולא סרחיו אגוארו. כי במקרה של ב"ש, לא מספיק שמשחק הכתרה יוכרע על ידי שחקנים קרים, הוא צריך להיות מוכרע מוקדם. וכשבכר חיפש השבוע את הזהבי שלו, הוא בוודאי הבין שיש לו שניים כאלה. אליניב ברדה ומאור בוזגלו.

מאור בוזגלו ואליניב ברדה. הזהבים של בכר (רדאד ג´בארה)
מאור בוזגלו ואליניב ברדה. הזהבים של בכר (רדאד ג´בארה)
 

3. מהפכים וקונספירציות. שני המוטיבים המרכזיים של המחזור האחרון בליגת העל חברו יחד באחד הסיפורים המדהימים בכדורגל העולמי - האליפות של לאציו בעונת 1999/00. רקע: שישה מחזורים לתום העונה, הוליכה יובנטוס את הטבלה ביתרון תשע נקודות, אך החלה לאבד גובה. היא הפסידה בביתה 1:0 ללאציו (שער ניצחון של דייגו סימאונה), הפער צומק לשש, עלה לשמונה, ירד לחמש ושוב לשתיים לאחר הפסד של הביאנקונרי לוורונה 2:0 במחזור ה-32 מתוך 34.

מחזור אחד לתום העונה אירחה יובה את פארמה והוליכה 0:1 משער של אלסנדרו דל פיירו. בדקה ה-90 התרומם בלם האורחת פאביו קנבארו ונגח באין מפריע פנימה לאחר כדור קרן, אך השער החוקי נפסל בצורה תמוהה. באיטליה קמה זעקה. "צריך לבנות את הכדורגל שלנו מחדש. כולם ראו מה קרה בטורינו ולאף אחד אין הסבר למה השער נפסל. זה מקרה מדהים של חוסר צדק", זעם הבעלים של לאציו דאז, סרג'יו קראניוטי. "סקנדל", "אליפות מורעלת", נכתב בעיתונים. ערב המחזור האחרון, אוהדי לאציו אף ערכו "הלוויה לכדורגל האיטלקי".

במחזור הנעילה אירחה לאציו את רג'ינה ואילו יובה התארחה אצל פרוג'ה, שתי קבוצות שהבטיחו את הישארותן ולא היה להן על מה לשחק. בהפסקה, כשלאציו הוליכה 0:2 ואילו במשחק המקביל לא הובקעו שערים, נפתחו ארובות השמיים וכר הדשא בפרוג'ה הוצף. אלא שפיירלואיג'י קולינה סירב בתוקף לבטל את המשחק. הוא המתין 82 דקות עד שהגשמים ייפסקו ואנשי האצטדיון הקטן ינקזו את המים. המשחק באולימפיקו כבר הסתיים בתוצאה 0:3 כשהאוהדים של לאציו נותרו באצטדיון והמתינו. כשהמשחק חודש, אלסנדרו קאלורי כבש את השער שהכתיר את הביאנקוצ'לסטי לאלופים.

הכדורגל האיטלקי ידע פרשות שחיתות והטיות משחקים, אבל אירועי פרוג'ה - ה-14 במאי 2000, העסיקו את ארץ המגף עוד שנים. הכובש קאלורי חשף לימים שהבעלים: "איים עלינו לפני המשחק שאם לא ננצח יקצר לנו את החופשה בחודש כי הוא שנא את יובנטוס". מאמן יובה דאז, קרלו אנצ'לוטי, טען שמעולם לא ראה דבר כזה והודה שהלחץ הציבורי השפיע על היריבה ועל קולינה.

אלסנדרו קאלורי כובש את שער הניצחון מול יובנטוס
אלסנדרו קאלורי כובש את שער הניצחון מול יובנטוס
 

יום שבת, 21 במאי 2016. ב"ש - סכנין, מכבי ת"א - מכבי חיפה. התחזית: סיכוי נמוך לגשם.

4. הרשימה: נבחרי העונה של "משחק על שש נקודות":

שחקן העונה: ערן זהבי
המאמן: ברק בכר
התגלית: נטע לביא
הפריצה: פיראס מוגרבי
הזר: ג'ון אוגו
הנבחרת: גורש, דסה, צדק, רואדה, מאטוביץ', אוגו, אלברמן, מליקסון. וואקמה, זהבי, ברדה
הפלופ: בן רייכרט
הזר המאכזב: קלאודיו בומבה
הפארסה: מכבי נתניה
המסקנה: העניין חיפה על הרמה הכללית.
* ניפגש ב-30 ביוני בסיבוב המוקדמות הראשון באירופה.

ברק בכרץ הבחירה של המדור (עמרי שטיין)
ברק בכרץ הבחירה של המדור (עמרי שטיין)
 

5. קטנות לשבת:

הפועל ב"ש - בני סכנין: הידעתם? סכנין לא ניצחה במחזור האחרון מאז נעילת עונת 2010/11.

במשפט: 90 דקות שיגדירו מועדון שלם.

מכבי ת"א - מכבי חיפה: זוכרים את הרצף של הירוקים במפגשים הישירים? 14 משחקים ללא ניצחון. יש להם שתי הזדמנויות לתקן.

במשפט: ריאל מדריד הייתה אלופה ל-15 דקות בשבוע שעבר, ומכבי ת"א?

הפועל רעננה - בית"ר ירושלים: שתי הקבוצות צברו כל אחת שש נקודות בלבד בפלייאוף העליון.

במשפט: דראפיץ' בקרב על המשרה.

סלובודאן דראפיץ´. קרב על המשרה (אורן בן חקון)
סלובודאן דראפיץ´. קרב על המשרה (אורן בן חקון)
 

6. המחזור בציוץ:

 
 

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */