ריבלין ביד ושם, ארכיון (צילום: פלאש 90 - יהונתן סינדל)
ריבלין ביד ושם | צילום: פלאש 90 - יהונתן סינדל

מדינת ישראל מרכינה את ראשה ומתייחדת עם זכרם של ששת המיליונים שנרצחו על-ידי הנאצים. בכיכר גטו ורשה במוזיאון "יד ושם" בירושלים נפתחו הערב (רביעי) אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בעצרת הממלכתית נושאים דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. את אבוקת הזיכרון יעלה יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו ואת דבר נציג הניצולים תשא שורדת השואה זהבה רוט.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

הנשיא ריבלין התייחס למצבם העגום של ניצולי השואה בישראל כיום. "ניצולי השואה החיים בינינו מתמעטים והולכים", אמר ריבלין. "השנים הללו הן שעת רצון לערוך חשבון נפש בפניכם. אנחנו חייבים להודות - שגינו. ניצולי השואה לא זכו מעולם לכבוד הראוי להם. גם היום, ועד היום מדינת ישראל אינה עושה הכול כדי לדאוג לניצולי השואה. אחיי ואחיותיי, ניצולי השואה, גיבורי התקומה, באתי לכאן היום בשמי, בשם העם בישראל, בשם מדינת ישראל - לבקש מכל אחת ואחד מכם, בטרם יהיה מאוחר מדיי, סליחה ומחילה. לא הבנו, לא רצינו להבין, לא עשינו די".

"לעולם נגן על עצמינו בעצמנו - לא נפריט את ביטחוננו", אמר הנשיא ריבלין בנאומו. "מדינת ישראל איננה, בשום פנים ואופן, פיצוי על השואה, אבל השואה מעמידה כעובדת יסוד את הכורח והחיוניות שבחזרת העם היהודי להיסטוריה כאומה הלוקחת את גורלה בידיה. אנטישמיות ורדיפת יהודים אינם אופנה חולפת, כזו שניתן להקל בה ראש".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה
צילום:

ריבלין אף תקף את הסערה סביב האנטישמיות בבריטניה ואמר כי ישראל תילחם בתופעה. "זוהי מחלה כרונית עמוקה וקשה החודרת ללב ההיסטוריה של העמים", הבהיר. "עדות לכך אנו מוצאים בקולות העולים גם היום מלב אירופה האחרת, מהשמאל הבריטי ומהימין הקיצוני באירופה המזרחית ובאירופה כולה, ונפוצים בחלקים מרכזיים בעולם הערבי. מדינת ישראל תתמודד עם האנטישמיות הזו בכך שתבטיח, בראש ובראשונה, בית לאומי וצבא יהודי מגן לעם השורד הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדבריו של ריבלין על מצבם של ניצולי השואה, ואמר כי בשנים האחרונות תוסיף הממשלה עוד משאבים לטובתם. "מגיע לכם בזכות ולא בחסד", אמר. "זהו החוב של מדינת ישראל אליכם ואנחנו נפרע את החוב".

"אסור שהאסון שפקד את עמנו יחזור שנית", הוסיף נתניהו. "אני מתחייב שלא תתהיה שואה נוספת".

צפו: המדריך לזכויות ניצולי השואה (צילום: יוטיוב)
מחר: צפירה בת 2 דקות | צילום: יוטיוב

"ההשמצה קדמה להשמדה", אמר ראש הממשלה בהקשר לסערת האנטישמיות באירופה. "לפני 71 שנים, האנטישמיות ושקריה לא מתו עם היטלר בבונקר בברלין, כי כיום מיליוני בני אדם קוראים ושומעים כזבים איומים על העם היהודי".

"ההסתה הזו מקורה בעולם המוסלמי אבל בשנים האחרונות מצטרפים אליה קולות מהעולם המערבי", ציין נתניהו. "חברי פרלמט בריטים, בכירים בשוודיה ומעצבי דעת קהל בצרפת. אנשי אליטות שמייצגים את הקדמה האנושית חוברים לקנאים ברברים וחשוכים שרוצים להפיץ את הנגיף האנטישמי נגדנו".

במהלך העצרת יועלו שש משואות של שורדי שואה. משואה ראשונה תדליק שרה קיין ואחריה רוברט טומשוף, יהושע העשיל פריד, יוסף לביא, חיים גרוזביין, לאניה רוזנהוך. במהלך האירוע יוקרנו סרטונים עם סיפורם של מדליקי המשואות.

_OBJ

באירוע ישתתף משמר כבוד של צה"ל מחטיבת הצנחנים. את האזכרה המסורתית ינהלו הרבנים הראשיים לישראל הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף.

אירועי יום הזיכרון יימשכו גם מחר בשלל אירועים וטקסים. בשעה 10:00 תישמע ברחבי הארץ צפירת דומייה בת שתי דקות. מיד לאחריה ייערך טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה ביד ושם.

בטקס ישתתפו נשיא המדינה, ראש הממשלה, סגן יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יו"ר הסוכנות היהודית, הרמטכ"ל, המפכ"ל, זקן הסגל הדיפלומטי, ראש העיר ירושלים, ארגוני ניצולים ולוחמים, ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.