שתף קטע נבחר

הרשתות העלו מחירים מעבר לרמתם לפני פסח

המועצה לצרכנות בדקה מחירי 77 מוצרים ומוכיחה: המחירים של סל זה ברשתות גבוהים יותר מאלו שהיו לפני החג. ההעלאה הגדולה ביותר נמצאה ביש חסד - 7% ואחריה בשופרסל דיל ובויקטורי. רק ביינות ביתן חלה ירידת מחירים של 2% במוצרים אלה, אבל בדיקת ynet מעלה שיש מוצרים שהתייקרו גם ברשת זו

סיירי המועצה לצרכנות גילו: רשתות הסופרמרקטים העלו בימים האחרונים מחירים של מוצרים, מעבר לרמתם לפני הפסח. בהשוואה של המחירים במספר מועדים לפני החג, לעומת המחירים בתחילת מאי, עולה כי הרשתות העלו מחירים ב-1%-7%. העלייה ניכרה כבר אחרי החג, ב-1 במאי והחמירה מאז.


 

 

 

שופרסל 7%-6%. רמי לוי: 2%. יינות ביתן: הוזלה של 2%

מהבדיקה עולה שההתייקרות הרבה ביותר בסל המוצרים הזה, היתה ברשת יש חסד של שופרסל - 7%. ברשתות שופרסל דיל אקסטרה, שופרסל דיל וויקטורי – הייתה התייקרות של 6%, בסל המוצרים שנבדק.

 

ברשת יש בשכונה של שופרסל, חלה התייקרות של 5% בסל מוצרים זה וברשתות חצי חינם, אושר עד ומחסני השוק - התייקרות של 4%.

 

במגה בעיר, זול בשפע ושוק העיר, הסל התייקר ב-3%. ברשתות שופרסל שלי ורמי לוי הוא התייקר ב-2%. ביוחננוף ומחסני להב היתה התייקרות של 1% בסל ורק ביינות ביתן דווקא חלה הוזלה במוצרים אלה, של 2%.

 

ביינות ביתן ייקרו מוצרים אחרים

"לפי הנתונים שמפרסמות הרשתות עצמן, כולן העלו מחירים ביחס לתחילת אפריל, למעט יינות ביתן", מסרו במועצה. "הרשתות טוענות כי המחירים פשוט חוזרים לרמתם הרגילה לאחר סיום מבצעי החג, אך הבדיקה שלנו מראה כי כמו בכל חג ישנן רשתות המנצלות את סיום מבצעי החג להעלאת מחירים נוספת".

 

האם יינות ביתן היא הצדיקה היחידה בסדום? לא בהכרח. השבוע הוכחנו שהרשת (כמו רשתות רבות אחרות) ייקרה את האמנון הקפוא. מחיר המוצר ביינות ביתן עלה מ-19.9 בפסח ל-24.9 שקל אחרי פסח.

 

היה זה מחיר חג לכן בדקנו מחיר של מוצר נוסף, רנדומלית. השווינו את מחירו ב-2 במרס, הרבה לפני החג, לעומת מחירו כעת, 4 במאי.

 

המוצר: מיץ תפוזים סחוט 100% טבעי 2 ליטר פרימור (של שטראוס גניר), עולה בימים אלה בסניפי יינות ביתן 24.90 שקל ו-21.20 שקל באילת. רק שב-2 במרס, כאמור, הרבה לפני שהחלו המבצעים לפסח ואפילו לפני פורים, אותו מוצר עלה בחלק מסניפי יינות ביתן 18.90 שקל (למשל באור עקיבא, אשדוד, אשקלון ונתניה. באילת נמכר אז ב-16.20 שקל וכיום ב-21.20 שקל). מכאן שיינות ביתן העלו את המחיר של המוצר ב-32%. בסניפים אחרים של הרשת, המחיר היה ונשאר 24.90 כלומר נשאר אותו דבר.

 

לעיתים השינוי הוא במחירי מבצע, למשל: מחירו של מיונז תלמה 500 גרם ביינות ביתן היום, עומד על: 8.90 שקלים או 9.90 שקלים, תלוי בסניף. ב-2 במרס, לפני מבצעי פסח, הוא עלה בחלק מהסניפים, מחיר מבצע: 6.90 שקל. כלומר חלה התייקרות בעקבות סיום מבצע של 29%.

 

לעומת זאת, במרכך כביסה בדין אקסטרה סגול 960 מ"ל - יש מבצע בימים אלה ברשת. 12.50 שקלים. לעומת זאת, במרס הוא נמכר במחיר "הרגיל" ביינות ביתן: 14.90 שקל. כלומר, חלה במוצר הוזלה של 16% ביינות ביתן, בעקבות המבצע.

 

מכאן שייתכן שלו היו בודקים במועצה סל מוצרים אחר – היו מגלים שיינות ביתן העלתה מחירים ויש חסד, שיצאה המייקרת הגדולה בהשוואה לרשתות האחרות, דווקא הורידה מחירים. כך או כך, מה שבטוח זה שכל הרשתות העלו מחירים של מוצרים מסוימים.

 

כך נערכה הבדיקה 

המועצה בדקה לטענתה סל מוצרים זהה של 77 מוצרים. כל הנתונים הם בממוצע רשתי ומעוגלים לשקלים שלמים. הבדיקות נערכו בתחילת אפריל, אמצע אפריל (תקופת המבצעים הגדולים), אמצע חול המועד, והיום (לאחר החג). הבדיקות נעשו ממאגר הנתונים המקוון שהרשתות מחוייבות לעדכן מדי שעה, באמצעות אתר השוואות המחירים פרייסז.

 

סניפי אילת אינם נכללים בדו"ח. רשתות כגון טיב טעם וקואופ שופ אינן מופיעות כרגע במאגר למרות שהן מחויבות להעלות נתונים. רשתות קטנות (כגון "הכי זול") אינן מחויבות להעלות נתונים.

 

מבצעים נלקחו בחשבון בהשוואה, למעט מבצעי חבר מועדון וכרטיסי אשראי. מבצעים אחרים וכרטיסים אלו עשויים להשפיע על המחיר הסופי בקופה.

 

אילו מוצרים נבדקו?

לחצו על הרשימה להגדלה

 

רשימת המוצרים שבחרו במועצה לא מושלמת. למשל, יש פה מוצר אחד שאין בכל הרשתות: חזרת פיאו. המותג הזה לא נמכר השנה ברמי לוי. כמו כן, הביקוש לו יורד מאוד אחרי הפסח. בנוסף, הוכנס לרשימה מוצר כשר לפסח שלא ברור עד כמה הוא נמכר אחרי החג: אפיפית.

 

ברשימה אף כלולים לא מעט מוצרים טריים: בצל, בטטה וברוקולי – מחירם משתנה מדי שבוע בהתאם להיצע החקלאי, לכן הגיוני שהמחיר יהיה גבוה או נמוך יותר לפני החג. יחד עם זאת, מוצרים כמו ג'ל כביסה, חטיף צ'יפס וקוטג' אמורים לכאורה לחזור למחירם לפני החג וכאן כל התייקרות היא יוזמת הרשתות.

 

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות עו"ד אהוד פלג מסר כי "המסורת היפה של חג הפסח מלווה במסורת הרבה פחות יפה של התנהלות רשתות השיווק המייקרות מחירים אחרי החג עוד מעבר לרמתם טרום מבצעי החג. פעולה זו של הרשתות חודרת מתחת לרדאר של הצרכנים תוך התחכמות לחובת השקיפות המצופה מהם במסגרת התנהלות מסחרית הוגנת– מציין מנכ"ל המועצה ומוסיף- על הצרכנים לחזור מהר לגישת הדריכות הנכפית עליהם ע"י פרקטיקה בלתי מכובדת זו, ולהפעיל את כלי ההתגוננות הצרכנית השוואת מחירים וסירוב קניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים