שתף קטע נבחר

מיצובישי זייפה נתוני צריכת דלק במאות אלפי מכוניות, המניה צונחת

יצרנית הרכב השישית בגודלה ביפן הודיעה כי מכרה למעלה מ-600 אלף מכוניות עם נתוני צריכת דלק מזוייפים. נשיא מיצובישי: "אנו מביעים את התנצלותנו הכנה". מדובר בארבע דגמי מכוניות הנמכרות בשוק היפני בלבד, אך בחברה בודקים האם הכשל קיים גם בדגמים הנמכרים ברחבי העולם

מיצובישי, יצרנית הרכב השישית בגודלה ביפן, הודיעה היום (ד') במסיבת עיתונאים בטוקיו כי זייפה את נתוני צריכת דלק בלמעלה מ-600 אלף כלי רכב. מניות יצרנית הרכב נפלו ב-15% לרמה של 733 ין.

 

בתחילת מסיבת העיתונאים, קד הנשיא טטסורו אייקוואה בהתנצלות. הוא אמר כי ההתנהלות הלקויה דווחה למשרד התחבורה היפני. "אנחנו מביעים את התנצלותנו הכנה", אמר אייקוואה, "נרד לשורש הבעיה ונגלה מדוע ההתנהלות השגויה הזו אירעה".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מדובר על מכוניות בארבע דגמי מכוניות מיני עירוניות הנמכרות בשוק היפני בלבד: ה-EK ואחותה התאומה DayZ המיוצרת עבור ניסאן על ידי מיצובישי (אקו ואגן, אק ספייס, ניסאן דייז ודייז רוקס). מהיצרנית נמסר כי היא בודקת האם קיים כשל דומה גם בדגמים הנמכרים מחוץ ליפן.

 

פרסום המחדל גרם כאמור לצניחה של 15% במניות מיצובישי בבורסה של טוקיו. מדובר בנפילה הגדולה ביותר במניית היצרנית מאז 2004, שנרשמה אז בעקבות תקלת ייצור אותה הסתירה היצרנית, שגרמה להתנתקות גלגל פתאומית באמצע נסיעה. התקלה גרמה אז לכמה תאונות דרכים קטלניות, בהן היו מעורבים גם הרוגים. 

 

 

הסיבה לתוצאות צריכת הדלק השגויות נבעו ככל הנראה מחישוב מוטעה של משקל המכונית המופעל על כל אחד מהמציגים. הבעיה נחשפה לאחר שבניסאן הבחינו באי התאמות בנתוני פליטות הגזים. מיצובישי ערכה בעקבות זאת חקירה פנימית שמצאה שהנתונים אכן זויפו. תוצאות החקירה העלו שבתרמית היו מעורבות 147 אלף מכוניות של מותג מיצובישי ו-468 אלף מכוניות של ניסאן. 

מסיבת העיתונאים של מיצובישי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מסיבת העיתונאים של מיצובישי(צילום: AFP)

 

פעם ראשונה ביפן

זו הפעם הראשונה שיצרנית רכב יפנית מדווחת על התנהלות לא ישרה הנוגעת למבחני צריכת הדלק. עם זאת, המחדל של מיצובישי מצטרף לשורה של ארוכה של פרשות בעולם בנושא שינוי ושיפור נתוני צריכת דלק ופליטת מזהמים, המבטאים את הצורך של היצרנים לעמוד בתקנות המחמירות ולייצר יתרון תחרותי באתגר הגדול ביותר של תעשיית הרכב בשנים האחרונות.

אקו מיצובישי ()
אקו מיצובישי
 

האחרונה שבהם שגם זכתה לכותרות רבות בתקשורת הוא סילוף נתוני פליטת המזהמים במנועי דיזל של פולקסוואגן. עוד ברשימה המפוקפקת ניתן למנות את יונדאי וקיה ששילמו ב-2014 לממשל האמריקני קנס של 350 מיליון דולר על הטעיה בנתוני צריכת דלק וגם את פורד שיחידת ההנעה ההיברידית שלה הייתה בעלת נתוני צריכה גבוהים מהמוצהר.

ניסאן דייז רוקס ()
ניסאן דייז רוקס
 

בספטמבר האחרון נקלעה פולקסווגן למשבר עמוק לאחר שנודע כי התקינה במכוניות שלה תוכנה לזיוף תוצאות הזיהום. החברה נאלצה לבצע ריקול למיליוני מכוניות ברחבי העולם, והקצתה 6.7 מיליארד אירו לכיסוי ההוצאות הנלוות. המשבר גרם גם לכך החברה דיווחה על הפסד רבעוני, לראשונה מזה 15 שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים