שתף קטע נבחר

נפגעת הוצל"פ: צריך שישמעו את הזעקה שלנו

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה מעלה שלל כשלים וליקויים בשירות ההוצאה לפועל ומערך גביית החובות בישראל. אירחנו באולפן נפגעת ישירה מהשירות, שנכנסה לחובות גבוהים בעקבות אי יכולת גביית דמי מזונות מאב בנה. "אני מרגישה התעללות. זה זלזול מבחינתי. הם לא רואים את טובתם של הילדים"

דו"ח מבקר המדינה על ההוצאה לפועל שהתפרסם היום (ג') חשף כשלים בניהול תיקים במערכת ההוצאה לפועל. הדו"ח קבע כי במקרים רבים הישראלים משלמים ריבית גבוהה מהמותר, וקרא לערוך רפורמה יסודית בתהליך פתיחת התיקים בהוצאה לפועל.

 

אירחנו באולפן ynet את גלית מור, נפגעת משירות ההוצאה לפועל, שסיפרה על התמודדותה, צפו בראיון: 

 

לדברי מור, "אבא של בני נמצא בפשיטת רגל ומשכך אי אפשר לגבות ממנו את כספי המזונות. לאחר שהבנתי את הסיטואציה, פניתי לעורך דין והתחלתי את תהליך גביית הכסף מול הוצאה לפועל.

 

"במקביל, גם בית המשפט המחוזי, שקבע על פשיטת הרגל של האב, הוריד מסכום המזונות. כשפניתי לרשות האכיפה נתקלתי בתשובות לא ראויות. מורידים לי מדמי המזונות את הסכום שאב בני חייב מפשיטת הרגל. מדובר בסכומי עתק".

 

לגבי היחס אותו מקבלים משירות ההוצאה לפועל אומרת מור כי "לצערי הרב בתיק המזונות אין לי מה לעשות. האב בפשיטת רגל ולכן אי אפשר לגבות ממנו כספים. אין עם מי לדבר. כשפונים לרשמת בשירות, נפלתי על רשמת שמאוד מאוד עושה כאב באופן אישי, זה כבר נהיה אישי, ההחלטות שלה הן מאוד נחרצות".

 

בעקבות חובותיו של האב, מור נקלעה בעצמה לחובות גבוהים שהובילו גם אליה את ההוצאה לפועל. 

 

כשאת פונה לבקש עזרה, באיזה תשובות את נתקלת?

"עזרה מהוצאה לפועל? אין דבר כזה. הגשתי אישורים רפואיים של הילד על קבלת תרופות. הוא זקוק להן, זה לא משחק ילדים, אלא משהו הכרחי. פשוט נתקלתי באטימות וכאב, הרשמת כתבה לי שהבקשה לא רלוונטית. אבל האב צריך להשתתף חצי-חצי, יש לנו החלטה של בית המשפט לענייני משפחה".

 

את מכירה עוד מקרים דומים לשלך?

"ברור, אני מכירה בנות שפשוט זועקות. שולחים אותן לחפש את האב, להביא צווי מאסר. זה קשה, מתיש ולא נעים. זה מוריד מהערך שלנו בתור אמהות, שאנחנו לא יכולות לצאת לעבוד אם אנחנו רוצות".

 

זה נשמע כמעט כמו התעללות באיזשהו מקום

"רציתי להגיד את זה אבל נמנעתי. אני מרגישה התעללות, אני לא יכולה לנקוב בשם הרשמת לצערי, אבל כן. התגובה שההוצאה לפועל נתנו היא ממש ביזיון. זה זלזול מבחינתי. הם לא רואים את טובתם של הילדים פה".

 

אי אפשר לעקוף את ההוצאה לפועל?

"הלוואי שיכולתי לעשות לבד. לשבות מול שרת המשפטים. אבל זה לא גלית לבד, צריך שישמעו את הזעקה שלנו".

 

מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה: "רשות האכיפה והגבייה משקיעה מאמצים רבים בגביית חוב המזונות, ורואה חשיבות רבה בגביית חובות אלה. הרשות הקימה בשנת 2014 מסלול מזונות לגביית חוב המזונות עבור זוכות, אשר במסגרתו נוקטים עובדי המסלול הליכים לגביית החוב תוך מעורבות מינימלית של הזוכה.

 

במקרה הנוכחי מדובר בהחלטות רשמת הוצאה לפועל. הדרך להשיג על ההחלטות היא על ידי הגשת ערעור לבית המשפט. יובהר, כי על פי החלטות הרשמת, דמי המזונות הופחתו על ידי בית המשפט המחוזי במסגרת הליך פשיטת הרגל של החייב.

 

עוד צוין בהחלטות, כי סך החוב המעודכן בתיק הוא 288 אלף שקל, שמתוכם סך 264,995 שקל לא ניתן לגבייה במסגרת התיק, אלא בכפוף להחלטת בית המשפט. סך של 23 אלף שקל בהתאם לחוות דעת רואה חשבון שמונה על ידי הלשכה בתיק הוא סכום החוב הניתן לגבייה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלית מור הוצאה לפועל חובות דו"ח מבקר המדינה ראיון אולפן
מומלצים