שתף קטע נבחר

תוך 7 שנים: ביצה תוזל ב-14 אג'

בעקבות המחאה, הלולנים מסרו כי סיכמו עם שרי החקלאות והאוצר להאריך את התכנון בענף ההטלה ומכסות הביצים ישמרו ל-15 השנים הקרובות. החקלאים הסכימו לוותר על 6 אג' מהמרווח שלהם והקמעונאים על 6 אג' נוספות. יחד עם זאת, הביצים יכולות להתייקר בשל גורמים אחרים. מאוחר יותר נשמעו באוצר הסתייגויות מהסיכום, והמו"מ יימשך

תוך 7 שנים, תבנית של תריסר ביצים תוזל ב-1.7 שקלים ותבנית של 30 ביצים תוזל לצרכנים ב-4.20 שקלים. הלולנים מסרו כי סיכמו עם משרדי החקלאות והאוצר כי יפחיתו ב- 6 אגורות במחיר הביצה לצרכן באופן מדורג במהלך 7 שנים. בנוסף, במשך אותו זמן, יופחת גם המרווח הקמעונאי ב-6 אג' נוספות. סך הכל בהתחשבות בהפרשי מע"מ, מדובר בהוזלה של 14 אג' לצרכן. מאוחר יותר נשמעו באוצר הסתייגויות מהסיכום, והמו"מ על פרטי ההסכם יימשך.

 

 

יחד עם זאת, ביצים זה מוצר מפוקח, שמחירו עשוי להתעדכן כלפי מעלה במקרה של עליית מחירי תערובות, שכר עבודה, חשמל וגורמים נוספים, על כן אין באמת לדעת מה יהיה מחיר ביצה בעוד 7 שנים.

 

כיום, תבנית של תריסר ביצים בגודל מדיום נמכרת לצרכנים ב-10.55 שקל. תבנית של ביצים בגודל לארג' נמכרת ב-11.45 שקל ותבנית של ביצים בגודל XL נמכרת ב-12.50 שקל.

 

הפגנת הלולנים (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
הפגנת הלולנים(צילום: אביהו שפירא)

  

ביצים מהגליל: ימשיכו להיות מסובסדות

הדבר הוחלט אחרי ששר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל נפגשו הבוקר (א') עם נציגי החקלאים וראשי המועצות האזוריות שבגבול הצפון והגיעו להסכמות שהושגו אחרי דיון לילי שנערך אתמול.

 

כמו כן סוכם כי יימשך התכנון בענף הביצים ל-15 שנים וכן הוסכם שחוק הגליל יוארך גם הוא בעוד 15 שנה, החל מ-2017. במסגרת חוק זה, חקלאים בצפון הארץ מקבלים הטבות מהמדינה, על מנת שימשיכו לגור, לעבוד ולייצר בגליל. במסגרת חוק זה, ביצים שמגיעות מלולני האזור מסובסדות ב-6.4 אג'.

 

בנוסף, הלולנים יקבלו מענקים בגובה של 60% כדי לשדרג את הלולים שלהם, שמאכלסים אלפי תרנגולות, במטרה לייעל את תפוקת הביצים. שדרוג של לול כזה נאמד בחצי מיליון שקל.

 

"מהשנה הבאה הוזלה"

"לטווח הארוך זה טוב גם לצרכנים", טוען מאיר צור יו"ר התאחדות החקלאים. "זה עוזר לשמור על יציבות, על ייצור מקומי וכן לשמור על ריבונות ועל התתיישבות בגבול הצפון. הייצור המקומי ומקומות עבודה וביטחון המזון - אלה הדברים החשובים עבורנו ועבור אזרחי ישראל. אני שמח שהשרים כחלון ואריאל תפסו מנהיגות ולא נגררו אחרי הפקידים של האוצר והגיעו איתנו לסיכום משמעותי שישמור על הגליל והמגדלים לשנים רבות".

 

מתי הצרכנים יחלו לראות הוזלה בביצים?

"כבר מהשנה הבאה תהיה הורדה של 3-2 אגורות".

 

אבל ביצים זה מוצר שמחירו נמצא בפיקוח. כך שהמחיר יכול לעלות בשל שלל גורמים אחרים שלא קשורים להסכמות שהושגו.

"במסגרת הפיקוח, יש כלכלנים שעושים חשבון כמה צריכה לעלות ביצה, לפי מחיר תערובת, חשמל, מים ועבודה. הכל ביחד זה מדד הביצה. זה הפיקוח. הסיכום שסוכם היום הוא הורדה מהרווח של החקלאי, לא ממדד הביצה".

 

אז ייתכן שב-7 השנים הקרובות ביצים יתייקרו בכלל?

"אין מגמה של עלייה במדד הביצה, התשומות דווקא מוזלות. באופן כללי המגמה היא ירידת מחיר, אבל הכל יכול להיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים