שתף קטע נבחר

בגלל המשבר: החוקרים הפרטיים מרוויחים יותר

מנתוני רשות המיסים עולה, כי מחזורי העסקים הקטנים - מסעדות, מוסכים, אופטומטריסטים ומורים לנהיגה - רשמו מתחילת השנה ירידות חדות. יועצי המס וסוכני הביטוח דווקא מרוויחים יותר. מחזורי החוקרים הפרטיים גדלו ב-18%

המשבר הכלכלי והמיתון - בין אם הוא הסתיים ובין אם לא - גרמו לפגיעה קשה בעסקים הקטנים. כך עולה מנתונים של רשות המסים שמפרסמת הבוקר לה"ב - לשכת ארגוני העצמאים.

 

מהנתונים עולה, כי מחזורי העסקים של המסעדות רשמו במחצית הראשונה של שנת 2009 ירידה ממוצעת של 10.2% לעומת המחצית הראשונה של 2008.

 

מחזורי המהנדסים והאדריכלים ירדו ביותר מ-10.5% - למרות הגאות במכירות הבתים הפרטיים. מחזורי המוסכים ירדו ב-8.1%. מחזורי שמאי המקרקעין ירדו ב-6.4%. מחזורי הסוחרים הקמעונאיים באופטיקה ירדו ב-6.3%. מחזורי המורים לנהיגה ירדו ב-5%.

 

וכמו תמיד, יש גם מי שמרוויח: מנתוני רשות המסים עולה כי עסקים שפעילותם קשורה לקריסות בעסקים אחרים רשמו זינוק בהיקף הכנסותיהם. יועצי המס רשמו במחצית הראשונה של השנה עלייה של 9.3% במחזוריהם, שמאי הביטוח רשמו עלייה של 4% וסוכני הביטוח רשמו עלייה של 2.8%.

 

"כולם רוצים לדעת מי בקשיים"

אחד הענפים שרשם זינוק גבוה במיוחד בהכנסותיו היה עסקי החוקרים הפרטיים, שמחזורם גדל בממוצע ב-17.7%.

 

"מחזורי הפעילות של משרדי חקירות שעובדים בהערכת סיכוני אשראי עלו בעשרות אחוזים בגלל המיתון", אמר ל-ynet יו"ר ועדת האתיקה של לשכת חוקרים פרטיים, פיני שכטר.

 

"אני בעצמי מחזיק משרד כזה, ואני מרגיש גידול של 50% בפעילות. כולם רוצים לדעת מי נמצא בקשיים. יש גידול עצום בביקוש לחקירות מצד חברות סיכוני אשראי, כמו בסס"ח (החברה לביטוח סחר חוץ, ת.ג) או זרועות ביטוח המסחר של חברות הביטוח הגדולות. בנוסף, גם ספקים מתעניינים בסיכוני האשראי של הלקוחות שלהם. בעל חברת זרעים, למשל, לא ימכור זרעים לחברה חקלאית בלי לבדוק מה המצב שלה".

 

האם ברבעון הנוכחי, כשהמיתון אמור להיות מאחורינו, הרגשתם ירידה במפלס הדאגה - ובפעילות שלכם?

"עדיין לא. מה שמנחה את הספקים והמבטחים הוא החשש מקריסות עתידיות וחובות עתידיים. כל עוד יש חשש - והחשש עדיין כאן - תהיה לנו עבודה".

 

עם זאת, שכטר מדגיש כי לא כל משרדי החקירות מרוויחים מהמיתון ומהקשיים. "המקצוע שלנו מגוון", הוא אומר, "יש נישות של חוקרים פרטיים שמאוד לא 'חוגגים'. אלה שעובדים עבור הבנקים וחברות הביטוח מרגישים ירידה בפעילות, כי אלה מקצצים בהוצאות לספקים בתקופות מיתון".

 

לגבי חוקרי האישות - החוקרים חשדות לבגידות בין בני זוג - אומר שכטר כי "חוקרי האישות די אדישים למיתון ולא מרגישים שפעילותם עולה או יורדת. עם זאת, ראוי לציין כי בניגוד למה שהציבור נוטה לחשוב, חוקרי האישות הם מיעוט בקרב החוקרים הפרטיים".

 

נשיא להב, יהודה טלמון, אמר כי "נתוני רשות המסים מראים כי ענפים עצמאים מסוימים נפגעו במיוחד מהמשבר הכלכלי העולמי וכי הוא עדיין רחוק מלהסתיים עבורם. האבטלה והירידות בשוק ההון גרמו לציבור להקטין את הצריכה בכל תחום שנתפס כמותרות. מסתבר שאפילו על הוצאת רישיון נהיגה חושבים פעמיים בשעת מיתון.

 

"אסור להיות שאננים ולחשוב כי נתוני המחצית השנייה של 2009 כבר יראו שינויי מגמה. הממשלה צריכה להתייחס לנתונים הקשים ולפעול כדי לעודד את הצריכה באמצעות החלת פחת מואץ על כלל המשק, וכן להקל את הקריטריונים לקבלת סיוע מהקרנות הממשלתיות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המוסכים מרוויחים פחות (אילוסטרציה)
צילום: רויטרס
צילום: ויז'ואל/פוטוס
החוקרים הפרטיים מרוויחים יותר (אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים