שתף קטע נבחר

בגלל שביתה: חשש ממחסור בבשר ודגים לפסח

הרופאים הווטרינריים ברשויות מאיימים בשביתה, אחרי שמשרד האוצר מבקש להוריד את שכר הרופאים הצעירים ב-30%, כך לטענתם. הם שוקלים החל מיום חמישי להשבית את השחיטה והשיווק של מוצרים מהחי. "אמרנו לבעלי המשחטות ולמגדלים לשקול להקדים את השחיטה לשבוע הזה, כי לא בטוח מה יקרה בשבוע הבא"

בכנס סגור של ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות הודיע יו"ר הארגון ד"ר משה רפלוביץ, כי הארגון קיבל אישור לסכסוך עבודה ובשבוע הבא יחלו הרופאים הווטרינרים בעיצומים או יפתחו בשביתה, מה שעשוי לגרום למחסור בבשר עופות, ביצים ודגים בערב חג הפסח שחל בסוף השבוע הבא. לדברי ד"ר רפלוביץ, הווטרינרים עובדים כבר 5 שנים ללא הסכם שכר. "אחרי אינספור דיונים הגיע הזמן לעצור את הפארסה. רק מו"מ מהיר ורציני יכול לעכב את הצעדים הקשים המתוכננים".

 

איפה הכי זול לקנות מוצרי ניקיון? בדיקה לחג

הגבינה הצהובה הזולה של שופרסל נעלמה לכבוד פסח

האוצר: בניגוד לתחושת הציבור, מחירי המזון ירדו בשנתיים האחרונות

 

"אם נשבות תושבת כל השחיטה בארץ ויוגבל שיווק הבשר"

הווטרינרים ברשויות עורכים בין היתר, בדיקות משנה לבשר ולמוצרי מזון מן החי, ביקורות תברואה ורישוי עסקים. אם ישבתו, הם לא יערכו את בדיקות המשנה וכך ימנעו שיווק של מוצרים מהחי.

 

"אנחנו עומדים מול משרד אוצר אטום", אמר רפלוביץ ל-ynet. "יש כבר הסכם שמיועד לחתימה ורגע לפני החתימה ממציאים כל מיני המצאות ומעלים כל מיני דרישות חדשות ובכך מראים לנו את הדרך לשביתה בכוח".

 

"בעצם אנחנו במבוי סתום. כל הניירות מוכנים לחתימה אחרי מו"מ שניהלנו במשך חודשים ארוכים, לפתע הודיעו לנו שאי אפשר לחתום על זה, למרות כל ההסכמות. מביאים אותנו למצב שאין ברירה. אם שום דבר לא ישתנה, מיום חמישי הקרוב, מבשיל סכסוך העבודה שלנו ונחל לנקוט בצעדים שחלקם יהיו כואבים וקשים.

 

מה למשל?

 

"עוד לא קיבלנו החלטות לעניין זה. נקבל החלטות על עיצומים והשבתה רק אם צעדים אחרונים לחתום על ההסכם לא יבשילו. מספיק שתושבת כל השחיטה בארץ ושיוגבל שיווק הבשר. אמרנו לבעלי המשחטות ולמגדלים לשקול להקדים את השחיטה לשבוע הזה, כי לא בטוח מה יקרה בשבוע הבא".

האם לא יהיה גפילטע פיש בפסח? דגי קרפיון בשוק הכרמל (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
האם לא יהיה גפילטע פיש בפסח? דגי קרפיון בשוק הכרמל(צילום: ירון ברנר)
 

 

"גם את הייבוא לא יוכלו לשווק בלעדינו"

האוצר נקט צעדים להוזלת סל המצרכים לפסח, בעיקר ייבוא ופיקוח על מחירי הייבוא. הוטרינריים הרשותיים לא קשורים ישירות לייבוא של בשר טרי אבל הם בהחלט קשורים בארגונים וטרינריים אחרים שמפקחים על הייבוא, כמו השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות שעשויים לגלות סולידריות עם הקולגות שלהם.

 

"גם את בשר הייבוא לא יוכלו לשווק בלעדינו, באנו בדברים עם הארגונים המקבילים לנו", אומר רפלוביץ. "אנחנו מקווים שזה לא יגיע לזה".

 

"לבדיקה וטרינרית עלות מגוחכת"

ההסכם האחרון של הוטרינרים הרשותיים הוא מ-2010. "השכר שלנו מאז לא השתנה באגורה אחת וזה בניגוד לכל השירות הציבורי ובניגוד לכל ההתחייבויות שנתנו לנו".

 

מה הבעיה של האוצר עם ההסכם החדש?

 

"באוצר חותמים קודם עם בתי-החולים, אחרי זה עם הרופאים הווטרינריים בשירות המדינה ובאופן מסורתי אנחנו תמיד האחרונים. הם חתמו עם כולנו ורק איתנו הם לא מוכנים לחתום.

 

"אין התנגדות לשכר שלנו אלא שהם דורשים מאיתנו לפגוע בחלשים, ברופאים הצעירים שרק מתחילים עכשיו לעבוד. אנחנו עושים מאמצים גדולים להעלות את רמת השכר של הוטרינרים הצעירים אך באוצר רוצים שיתחילו בתנאים פחות טובים ומבקשים לפגוע בשכר שלהם באופן שלא מאפשר לגייס אנשים טובים למערכת ואפילו לא בינוניים".

 

מה מידת הפגיעה בשכר שלהם?

 

"מדברים על ירידה של קרוב ל-30% בשכר הצעירים והמשמעות שלה היא שלא ניתן לגייס יותר אנשים. מנסים לחסל את הרפואה הווטרינרית ברשויות, זו המשמעות. כבר עכשיו קשה לנו לגייס אנשים".

 

יש מגמה להפחית בבדיקות המשנה כדי להקל על השיווק ולהוזיל אותו. אולי גם וטרינרים רוצים לייבא מחו"ל?

 

"הם עושים בדיקות בחו"ל ואנחנו רואים מה זה עושה. אנחנו רואים את הבשר שמוברח מהשטחים את הסלמונלה בביצים. כמה שזה מסוכן – כאילו שזה יותר זול, אבל המחיר גבוה".

 

כמה בדיקה וטרינרית מוסיפה לעלות המוצר לצרכן?

 

"לא מוסיפה כמעט עלות. יש לה עלות מצחיקה, מגוחכת ממש. ובטח שאין לה בכלל עלות לא בהשוואה לנזקים שגורמת אי בדיקה". 

 

ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים