וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על בית המשפט העליון: "אין מוסד שנמצא מעל הביקורת"

5.4.2016 / 20:28

ראש הממשלה התייחס לדבריה של שרת המשפטים שקד, שטענה כי היא "מוצאת חובה לבקר" את פסיקת בג"ץ נגד מתווה הגז. ח"כ יחימוביץ' שקראה לפיטורי שקד, אמרה באולפן וואלה! NEWS: "היא מיישמת את מורשת אולמרט, שניסה להחליש את שלטון החוק"

עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שלישי) לביקורת כלפי בית המשפט העליון שהשמיעה אתמול שרת המשפטים איילת שרד, וטען: "אני מכבד את החלטות בית המשפט, ובאותה מידה זכותו של כל אחד לבקר את ההחלטות. הדמוקרטיה שלנו מספיק חזקה. אין מוסד שנמצא מעל הביקורת. הביקורת צריכה להיות עניינית אבל היא גם מחייבת להישמע". לדבריו, בטקס הנחת אבו הפינה לספרייה הלאומית החדשה בירושלים, "יש לנו דמוקרטיה תוססת השומרת על האיזון בין שמירת החוק לחופש הביטוי".

דבריה של השרה שקד עוררו ביממה האחרונה סערה הן בזירה הפוליטית והן במשפטית. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אף קראה לפיטוריה של שקד. בריאיון באולפן וואלה! NEWS כי "שקד אינה השרה הראשונה לבקר את בית המשפט. היו שרי משפטים קודמים שתקפו את בית המשפט העליון, כמו דניאל פרידמן למשל, ומתחתי ביקורת גם עליו. האבסורד הוא שמי שמינה את דניאל פרידמן כדי שיתקוף את בית המשפט העליון היה ראש הממשלה אהוד אולמרט, עבריין מורשע וראש ממשלה מושחת לכל הדעות. הוא ניהל מתקפה אישית נגד שלטון החוק כדי להחליש אותו. ככל הידוע לי איילת שקד נקיית כפיים, אך האבסורד הוא שהיא ממשיכה את דרכו של אולמרט. לא מבינה איך זה מסתדר. היא מיישמת את מורשת אולמרט".

עוד בוואלה! NEWS:
המסר של שקד: אני אקבע כיצד ייראה בית המשפט העליון
עקב הסרת הפיקוח מהתביעה המשטרתית: הפרקליטים לא יתייצבו בבתי המשפט
בנו של ההרוג מיידוי אבנים נגד בג"ץ: "זאת הייתה חצי שנה של טרור נפשי"

רה"מ ונשיא המדינה בטקס הנחת אבן פינה למשכנה החדש של הספרייה הלאומית. 5 באפריל 2016. אלברטרוס,
"זכותו של כל אחד לבקר את ההחלטות". נתניהו, היום/אלברטרוס

דבריו של נתניהו מגיעים לאחר שאתמול מתחה שרת המשפטים איילת שקד, בדברים שנשאה בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ביקורת חריפה על פסיקת בג"ץ בנוגע למתווה הגז. "אני מוצאת רשות, וכשרת משפטים גם חובה, לבקר פסיקה שהכיוון העקרוני שבו היא צועדת שגוי לטעמי", אמרה. "משמעותה של הפסיקה, שביטלה דה פאקטו את המתווה הממשלתי, עלולה להתגלות ככזו הנאמדת במאות מיליארדי שקלים ומשמעותה העקיפה ביחס לכלכלת ישראל – מי ישורנה".

"חשוב שהיושבים על כס השיפוט יהיו אלה שישמרו על חוסנו ויוקרתו של בית המשפט העליון, אבל לא על חשבון יכולת הפעולה של הכנסת והממשלה בענייני מדיניות שאינם פוגעים בזכויות אדם", הוסיפה השרה. לכך הגיבה מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון: "אני מצפה מהלשכה ומחברי הלשכה להתנגד לכל ניסיון לפגוע במבנה הדמוקרטי של המדינה, במערכת המשפט ובעצמאותה, בבית המשפט העליון ובסמכויותיו, או בוועדה לבחירת שופטים".

שר החינוך וראש מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט גיבה גם הוא את השרה מסיעתו. "יש שופטים בירושלים, ויש שרת משפטים בירושלים", אמר הערב בוועידת המפלגה. "שופטים שופטים, ושרים מושלים. שרים מושלים כאשר הם מחליטים להעביר חוק שימנע מעמותות הממומנות על ידי ממשלות זרות להתערב בענייניה של ישראל. ושרים מושלים – כאשר הם אומרים את דעתם, על כל מה שראוי שיביעו עליו את דעתם. גם על בג"ץ. אף גוף לא מוחרג מביקורת. גם לא בג"ץ".

שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון מרים נאור אוחזות בדוח נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2015. מרץ 2016. יונתן זינדל/ פלאש 90, פול צלמים
"כשיש דרג נבחר צריך לתת לו לממש את המדיניות שלו". נאור ושקד/פול צלמים, יונתן זינדל/ פלאש 90

בריאיון טלפוני לאולפן וואלה! NEWS מתח השופט בדימוס יעקב טירקל ביקורת עדינה יותר על שרה שקד. "היא לא חייבת להתייצב תמיד לצד בית המשפט". עם זאת, ציין כי בנושא מתווה הגז, שבג"ץ לא ביטל אלא רק התייחס לסעיף אחד בו, היא התבטאה בצורה מאוד חריפה נגד בית המשפט העליון. אני, שמאוד מכבד ומעריך את שרת המשפטים, אומר שזו הייתה התבטאות חריפה מדי. היא יכולה הייתה לומר את דעתה בנושא ההשפעות הכלכליות בצורה יותר מאופקת".

ד"ר אביעד בקשי, מומחה למשפט חוקתי מהקריה האקדמית אונו ואוניברסיטת בר אילן גיבה את דבריה של השרה שקד. "אני לא חושב ששרת המשפטים התקיפה את בית המשפט. היא השמיעה ביקורת עניינית והגיונית שמגובה גם בדעת המיעוט של בית המשפט העליון בהחלטה על המתווה. צריכים לשמור על גבולות נכונים בין בג"ץ לממשלה. כאן מדובר בהחלטה כלכלית ובית המשפט השתמש בה כדי לשנות החלטה של הממשלה. לא שמעתי בדבריה שום אמירה שצריך לפגוע בעצמאות בית המשפט. השרה עשתה בסך הכל את תפקידה כשדיברה על הגבולות שצריכים להיות בין הרשויות".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס לדברים אתמול ואמר כי "כשיש דרג נבחר צריך לתת לו לממש את המדיניות שלו". לדבריו, "גם אם שר כזה או אחר לא מסכים, חייבים להגיד בקול ברור שהפסיקה הזאת מחייבת. בימים אלה בודקים איך ליישם את המתווה, בדיוק כפי שקבע בית המשפט העליון". עוד הוסיף מנדלבליט לגבי בג"ץ כי "המוסד הזה שומר עלינו בעולם. הוא העוצמה שלנו, לא החולשה".

(עדכון ראשון: 16:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully