Skip to content

ריבלין: "מודאג מריכוז העושר בידי קבוצות מצומצמות"

בטקס בו קיבל את דו"ח בנק ישראל אמר עוד הנשיא: "אזרח עני, אזרח שקוף, הוא אזרח רעב, פחות בריא, פחות מעורב, פחות משפיע. העוני פוגע לא רק בעניים, הוא פוגע בדמוקרטיה הישראלית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״אני מודאג במיוחד מהריכוז ההולך וגדל של העושר בידי קבוצות מצומצמות". כך אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בקבלו לידיו את הדו"ח השנתי של בנק ישראל, מידי נגידת הבנק, ד"ר קרנית פלוג.

ריבלין: "חוק הגבלת שכר הבכירים מחזיר לכנסת את שמה הטוב". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ריבלין: "חוק הגבלת שכר הבכירים מחזיר לכנסת את שמה הטוב". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הנשיא התייחס לנתוני העוני המדאיגים העולים מהדו"ח וריכוז העושר בידי קבוצות מצומצמות בחברה, ואמר: "אזרח עני, אזרח שקוף, הוא אזרח רעב, פחות בריא, פחות מעורב, פחות משפיע. העוני פוגע לא רק בעניים, הוא פוגע בדמוקרטיה הישראלית. אני מודאג במיוחד מהריכוז ההולך וגדל של העושר בידי קבוצות מצומצמות יותר ומתחולת העוני החריגה בקרב משקי בית, חרדים וערביים. מדינת ישראל החלה ליישם תכניות הכשרה והשמה בקרב האוכלוסיות החרדיות והערביות, אולם עלינו לעשות, ואנחנו יכולים לעשות הרבה יותר. אני מאמין כי כשם שהעלייה מרוסיה הרחיבה את המשק הישראלי ונתנה לישראל דחיפה כלכלית אדירה בשנות התשעים, כך ה'עליה' של החרדים והערבים לתוך שוק העבודה הישראלי תרחיב את המשק הישראלי ותעניק לו ברכה אדירה."

בהמשך ישיר לדברים הללו התייחס הנשיא גם לחוק להגבלת שכר הבכירים, ואמר: "אני מסכים בהחלט שהתערבות המחוקק באופן ישיר כל כך בקביעת שכרם של עובדי חברה איננה צעד טריוויאלי. עם זאת, ההתערבות הזו היא מידתית בעיני, משום שהיא כורכת את מגבלת שכר הבכירים לשכר החוליות החלשות שבחברה, העובדים המקבלים את השכר הנמוך ביותר. למעשה, ההגבלה מציעה לחברה לחשוב אחרת על חלוקת השכר הפנימית. יתרה מכך, היא דורשת מכל מנכ"ל לדעת ולהתעניין כמה מרוויח אחרון העובדים בחברה. אני שמח שהחוק הזה זוכה לתמיכת חברים מכל חלקי בית המחוקקים. חוק כזה מחזיר לכנסת את שמה הטוב כגוף של שליחי הציבור הישראלי. הוא מוכיח שבניגוד לטענות לא הכול בישראל מונע מאינטרסים זרים ולוביסטים הפועלים בסתר."

"עודף ביורוקרטיה ורגולציה". נתניהו מקבל את דו"ח בנק ישראל. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"עודף ביורוקרטיה ורגולציה". נתניהו מקבל את דו"ח בנק ישראל. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, אמרה כי ההצלחה בהתמודדות עם אתגרי הטווח הקצר והעובדה שמצב המשק סביר ביחס לסביבה העולמית, מאפשרות להגביר את המאמץ לצמצום הפער בנינו לבין המדינות המפותחות בשורה של נושאים, ולהניח את התשתית הכלכלית לעתיד.

"הסביבה הכלכלית העולמית שצפויה להיות פחות חיובית, והתהליכים הדמוגרפים בישראל, מציבים אתגרים מורכבים לעתיד ומחדדים את הצורך לפעול לשינוי המגמות בתחום הפריון והפערים", אמרה נגידת בנק ישראל. "המדיניות שנקטנו בשנים האחרונות לא תספיק לצמצום הפער בנינו לבין המדינות המפותחות ברמת החיים, ואת הפערים בחברה הישראלית. העובדה שהמצב המקרו-כלכלי הוא סביר נותנת לנו הזדמנות לפעול לשינוי המגמות בתחום פריון העבודה, החינוך, הבריאות והתשתיות כי שהמשק הישראלי ימצה את הפוטנציאל הגלום בו. לכן חשוב שהממשלה תגבש את סדרי העדיפויות באופן שיאפשר לה להתמקד בטיפול בבעיות היסוד של המשק והחברה הישראלית בטווח הארוך״.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי מדו"ח בנק ישראל עולה שהמשק נמצא בתעסוקה מלאה והאבטלה ב'שפל היסטורי'. "אלה חדשות טובות", אמר. "כתוצאה מכך השכר הריאלי עלה באופן ניכר והוא עולה גם בסקטורים שונים. לפני ימים אחדים השכר של שוטרי השטח, השוטרים, הסיירים, החוקרים – השכר הזה עלה בין שלושים לחמישים אחוז משכר הבסיס, והשכר עלה לכלל אזרחי ישראל, וזה חשוב. אנחנו גם רואים ירידה מתונה באי השוויון – יש לנו עוד עבודה גדולה לעשות כאן, אבל אלה בסך הכל חדשות טובות".

נתניהו אמר עוד כי בשבוע שעבר נפתחו שיחות להסכם סחר חופשי עם סין. "זה יעד רב שנים של מדינת ישראל, הוא טומן בחובו פוטנציאל לגידול משמעותי מאוד בייצוא. במקביל, אנחנו מדברים עם יפן על הסכם של מדינת סחר מועדפת למדינת ישראל. אני והממשלה כולה פועלים לפתוח את השווקים של אסיה בפני כלכלת ישראל – זה שינוי משמעותי, אפילו הייתי מגדיר אותו היסטורי".

על מתווה הגז אמר נתניהו צמיחה במשק תלויה גם ב"הוצאת הגז מהמים, דבר שייתן לנו צמיחה רבת שנים ויביא מיליארדים רבים לכלכלת ישראל, לרווחת אזרחי ישראל – ואנחנו לא מוותרים בעניין".

נתניהו טען עוד כי אחת הסיבות שכלכלת ישראל לא ממצה את הפוטנציאל שלה זה כי יש בה עודף תקינה, עודף בירוקרטיה, עודף רגולציה "שבסוף מגלגלות את עצמן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן