וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן בוושינגטון: "הפיגוע באיסטנבול לא כוון נגד ישראלים"

בנאום במכון ברוקינגס, התייחס נשיא טורקיה לפיוס עם ישראל, והבהיר: "אנו צופים התפתחות חיובית ביחסים בתקופה הקרובה". הוא יצא נגד "האשמות חסרות שחר נגד טורקיה" בנוגע למצב זכויות האדם, וקרא למדינות המערב לקטוע את תמיכתן בכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבהיר אתמול (חמישי) בנאום שנשא במכון ברוקינגס שבוושינגטון, בשולי ועידת הגרעין העולמית בבית הלבן, כי הפיגוע באיסטנבול לפני כשבועיים "לא כוון נגד ישראלים". עם זאת, הוא הבהיר כי אנקרה וירושלים שיתפו פעולה לאחר הפיגוע. "ישראל הודתה לטורקיה על מאמציה, ואנחנו נמצאים בקשר", הוסיף.

ארדואן התייחס להתקדמות המגעים לפיוס בין המדינות, ואישר כי "נתניהו התנצל על תקרית המשט בשנת 2013, ולאחר מכן התחלנו במגעים לפיוס. הציפיות שלנו מישראל הובהרו להם". לדבריו, "הבענו את רצוננו לשיתוף פעולה הדדי, ואנו צופים התפתחות חיובית ביחסים עם ישראל בתקופה הקרובה".

עוד בווואלה! NEWS:
הסרטון הסאטירי שעצבן את ארדואן: "גרמניה היא לא טורקיה"
"הטרור הרחיק את כולם": טורקיה מתקשה לחזור לשגרה
החל משפט הריגול של העיתונאים הטורקים: "ניסיון טיוח של המדינה"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום במכון ברוקינגס, וושינגטון, 31 במרץ 2016. רויטרס
"אחינו ואחיותינו הפלסטינים סובלים מיחס לא הוגן מצד ישראל". ארדואן, הערב בוושינגטון/רויטרס

"אחינו ואחיותינו הפלסטינים סובלים מיחס לא הוגן מצד ישראל", הבהיר. "אנו מאמינים שיש להפסיק את הכיבוש בשטחים הפלסטיניים, ואנחנו חייבים להקים מדינה פלסטינית, עם מזרח ירושלים כבירתה". ארדואן הוסיף כי "נושא חשוב נוסף הוא להסיר את הסגר מעל רצועת עזה", וטען כי אנקרה מוכנה לסייע בשיקום רצועת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנות מחוץ למכון ברוקינגס, וושינגטון, לקראת נאומו של רג'פ טייפ ארדואן, 31 במרץ 2016. רויטרס
"לא נוכל לסבול זאת עוד". מפגינים בוושינגטון נושאים את דגלי מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית/רויטרס

בפתח דבריו, התייחס הנשיא לפיצוץ מטען צד בעיר דיארבקיר שבדרום-מזרח המדינה מוקדם יותר הערב, שבו נהרגו עשרה שוטרים. הוא מסר את תנחומיו למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה לפצועים, והבהיר: "המתקפות האלה לא יפריעו לנו להילחם בטרור. אנחנו נחושים להבטיח כי טרור לא יהיה מכשול לקדמה במדינה. לא נוכל לסבול זאת עוד".

בביקורת מרומזת נגד מדינות מערביות שמשתפות פעולה עם הארגונים הכורדים, בהן ארצות הברית, טען: "אני מקווה שהן יראו את פניו האמיתיות של ארגון הטרור PKK (המיליציה הכורדית בטורקיה) ושל ארגונים אחרים. הקהילה הבינלאומית אפילו לא מגדירה טרוריסטים ככאלה". מוקדם יותר, נפגש ארדואן עם סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. לדבריו של דובר הנשיאות איברהים קלין, השניים הסכימו כי לא תוקם מדינה כורדית בצפונה של סוריה. בהמשך הערב צפוי ארדואן להיפגש עם הנשיא ברק אובמה.

ארדואן עוד העריך כי הארגונים הכורדים "יתחזקו בסוריה", והוסיף כי טורקיה היא המדינה שמשלמת את המחיר של המשבר במדינה השכנה באופן החמור ביותר. לדבריו, הארגונים הכורדים "לא נלחמים בדאעש. הם כנופיות. זה לא מתקבל על הדעת". הוא יצא נגד חברות בקהילה הבינלאומית שמעבירות נשק לכורדים, וטען: "הברית בינינו מאבדת ממשמעותה".

מהגרים שהוחזרו ממקדוניה ליוון, אידומני, 15 במרץ 2016. AP
"אני באמת מתקשה להבין את אדישות המערב". מהגרים שהוחזרו ממקדוניה ליוון, לפני כשבועיים/AP

"המדינות המערביות לא מתייחסות למה שנכתב בהצהרת זכויות האדם", טען הנשיא בהתייחסות למשבר הפליטים. "אני באמת מתקשה להבין את אדישותן. מעולם לא סגרנו את שערינו, לא נתנו להם לסבול. הם בסך הכול מנסים להתרחק מהטרור ומבקשים עתיד טוב יותר להם ולילדיהם".

ארדואן הציע להקים אזור מפורז בצפון סוריה, וליישב שם את הפליטים. "אפשר להקים בתים קטנים, שישמשו עבור אלה שמתכוונים לעזוב את סוריה ואלה שכבר נמצאים במדינות אחרות", הסביר. "נקיף אותם בבתי חולים ובבתי הספר. אם נעשה זאת, הסורים לא יצטרכו להיות באירופה, הם יהיו במולדתם". לדבריו, הוא הציע את הרעיון לכמה מעמיתיו במדינות המערב, "והם חושבים שזה רעיון נפלא".

הוא יצא בחריפות נגד נשיא סוריה בשאר אסד, וטען כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ומשטרו של אסד "חושפים את העם הסורי לזוועות". בריאיון שפורסם היום בסוכנות הידיעות הרוסית רי"א, טען אסד כי "העם הטורקי אינו נגד סוריה ואינו עוין כלפי סוריה. היחסים בין המדינות יהיו טובים אם ארדואן לא יתערב".

הפגנות מחוץ למכון ברוקינגס, וושינגטון, לקראת נאומו של רג'פ טייפ ארדואן, 31 במרץ 2016. רויטרס
"הם צועקים, אבל הם לא יודעים מה קורה בטורקיה". מפגינים בוושינגטון, היום/רויטרס

ארדואן עוד התייחס ל"האשמות חסרות השחר נגד טורקיה", בנוגע למצב זכויות האדם במדינה. הוא ביקש לציין "עובדות", ותיאר את "המנגנונים להגנה על זכויות חוקתיות" בממשלו. לדבריו, "אנחנו פועלים לשפר את חופש הביטוי ואת מצב זכויות האדם. אנו גם מבטיחים את זכויותיהם של מיעוטים דתיים".

"אם אתם טוענים שזה לא דמוקרטי, אז יש לנו בעיה ממש חמורה, שלא קשורה אלינו", טען. "יש מנהיגים אחרים בעולם שהציגו צעדים מאוד קשוחים, אך זה לא המקרה בטורקיה. טורקיה הפכה למטרה של ארגוני הטרור, אך אנחנו לא נתפשר על זכויות האדם". הנשיא הבהיר: "לא תמצאו מדינה שמציבה סטנדרטים כל כך גבוהים בכל הנוגע לזכויות אדם. אנחנו רוצים לקבל יחס הוגן".

במהלך נאומו של ארדואן, מפגינים התכנסו מול מבנה מכון ברוקינגס, במחאה על הפגיעה בחופש העיתונות בטורקיה. "הם צועקים, אבל הם לא יודעים מה קורה בטורקיה", טען הנשיא. לטענתו, רק שני עיתונאים פעילים כלואים במדינה. "אין עיתונאים שנכלאו בשל עיסוקם או בשל חופש הביטוי שלהם", הבהיר.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום במכון ברוקינגס, וושינגטון, 31 במרץ 2016. רויטרס
"איזה מין חופש זה? חופש לטרוריסטים?". ארדואן/רויטרס

כמו כן, הוא יצא נגד מדינות אירופה, שלטענת אנקרה לא נענו לאזהרות הטורקיות בנוגע למחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בבריסל. לדבריו, מנהיגי הולנד ובלגיה, שאליהן הועברו המחבלים בעבר, השיבו לו: "אנחנו בעד חופש". לטענתו של ארדואן, "איזה מין חופש זה? חופש לטרוריסטים? אנחנו חייבים להיאבק בזה".

הוא התייחס גם ל"אתגרים" ביחסים עם רוסיה, לאחר הפלת המטוס הרוסי בידי חיל האוויר הטורקי בחודש נובמבר האחרון. "בגלל המדיניות של הממשלה הרוסית לאחרונה, היחסים שלנו רעועים", טען. "למרבה הצער, מוסקבה הציגה מדיניות לעומתית וקשוחה, ולמרות זאת נשארנו רגועים. רוסיה וטורקיה הן שתי מדינות חשובות, והאינטרסים המשותפים שלנו דורשים שמירה של היחסים".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully