|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

איש הנדל"ן של השבוע

ערוסי מבקש להחזיר את משהב לצמרת

הדירקטור הוותיק והיו"ר הזמני מונה למנכ"ל, כדי להבריא את החברה הוותיקה עושה רה-ארגון, ולא כולם מרוצים המדיניות: לבנות על קרקעות היסטוריות ולממש רווחי הון : חושף בראיון ל-News1 את הפרויקטים החדשים
01/04/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
ערוסי. 75% משרה [צילום: יח"צ]

עזרא ערוסי, 70, מבקש להחזיר את חברת הנדל"ן משהב לצמרת. החברה הוותיקה, שנוסדה לפני כ-80 שנה (שתי חברות שמוזגו אחר כך לאחת), הייתה שנים רבות אחת הגדולות בענף, שלטה בבניה לציבור הדתי-לאומי, ובנתה במשך השנים רבבות דירות. בשנים האחרונות נדחקה קצת הצידה, וגם איבדה את הבלעדיות, שכנראה לא תחזור. משהב אינה רשומה בבורסה ואינה מפרסמת דוחות, אך יודעי דבר אומרים, שמצבה אינו טוב. ערוסי, שמונה באחרונה למנכ"ל החברה, מתכנן להבריא אותה.

זה לא יהיה קל. החברה, בבעלות הסתדרות הפועל המזרחי, הייתה במצב לא פשוט. היו"ר אליעזר אבטבי, נציג הבעלים, פרש אשתקד. השמאי והמהנדס יוסי פישלר, שנחשב למומחה בנדל"ן, מונה ליו"ר משהב במקומו, אך נפטר באופן פתאומי לאחר חודש. ערוסי התבקש להחליפו כיו"ר זמני. מיד נראה, איך הגיע לתפקיד מנהל כללי.

לא כל יום קורה, שאדם בן 70 יתחיל קריירה חדשה כמנכ"ל חברת בניה גדולה. אבל עזרא ערוסי, רואה חשבון במקצועו, מנהל את החברה במלוא המרץ, יש אומרים של בחור צעיר. איך בעצם הגיע לתפקיד?

חברה מחפשת מנכ"ל

ערוסי חושף, בראיון ל-News1, אירועים מאחורי הקלעים: "מאז 1992 אני דירקטור במשהב. וכמובן מכיר טוב את החברה ופעולותיה. לפני כחמש שנים, אחרי שהמנכ"ל שמואל בירנבוים פרש, מינו הבעלים ועדת איתור בת שני חברים - היו"ר אליעזר אבטבי, ואנוכי. הועלה שמו של יונתן הולצר, לשעבר מנכ"ל בנק אדנים. אך ההצעה נדחתה. בחרנו בתומר מוסקוביץ. לפני כמה חודשים פרש מוסקוביץ [אולי לא רק על-פי רצונו - א.ל.], ומונה למנהל רשות האכיפה והגביה. אז הציעה לי הסתדרות הפועל המזרחי להיות מנהל כללי קבוע, במקום יו"ר לא פעיל. הסכמתי, בתנאי שאכהן ב-75% משרה בלבד".

מדוע?

ערוסי: "אני בונה שלושה בניינים ברמת גן. ביקשתי לכהן במשרה חלקית, כדי שאוכל לסיים בזמן הקרוב את הבניינים. כמובן שלא אתחיל חדשים".

אתה פעיל גם כרואה חשבון?

ערוסי: "בבעלותי משרד בן 12 עובדים ברמת גן. סוכם, שכל העבודה תעשה על-ידי העובדים. לא אהיה פעיל במשרד, כדי שאוכל להקדיש את כל זמני לחברה".

"החברה הייתה במצב לא קל"

באיזה מצב מצאת את משהב?

ערוסי: "כמעט כל שנותיה הייתה משהב קבלן מבצע. לפני חמש שנים החלה לפעול גם כיזם. החברה החלה לרכוש מגרשים בעסקות אחוזים ובמזומן. מצבה לא היה טוב, אפשר להגדיר אותו כלא קל. יש צורך בשיפור ובמדיניות חדשה".

מהי המדיניות החדשה?

ערוסי: "ראשית, החברה תבנה על קרקעות היסטוריות, שרכשה לפני שנים רבות במחירים נמוכים, ועל-ידי בניית ומכירת הדירות, אפשר להשיג רווחי הון גדולים. שנית, החברה תצטרף למגמה החדשה, בניה בשיטות התחדשות עירונית, בעיקר פינוי-בינוי, אך גם תמ"א, והכול בעסקות רווחיות בלבד".

כיום יש למשהב שלושה פרויקטים עיקריים, ששנים מהם נבנו לפי העקרונות הקודמים, של רכישת קרקע במחירי שוק, במזומן או בעסקות אחוזים. יש שלוש עסקות מרכזיות כאלו: החברה בונה מאות דירות במושב נחלים, פתח תקוה, על קרקע שקנתה מחברי המושב, בעסקה שבה מקבלים המושב וחבריו 23% מתמורת המכירה של הדירות. בנוסף, יבנו 850 דירות בגבעת זאב, על קרקע שהחברה קנתה ממשפחת קהתי. זוהי יוזמה משותפת של משהב, קהתי וקבלן התשתיות יצחק ברדריאן. הפרויקט הגדול השלישי הוא בגבעתיים, ועל כך בהמשך.

ערוסי בדק את החברה, את כוח האדם ואת הנתונים הכספיים, הבין, שיש צורך לייעל ולחסוך. הוא עושה רה-ארגון, וכדבריו "יש מי שאינם מרוצים מזה". ההבראה האמיתית תבוא, כך הוא מקווה, מכניסה לפרויקטים החדשים, וממימוש רווחי הון על קרקעות שהחברה רכשה בזמנו מאוד בזול.

"מצאנו אוצר"


למה הכוונה?

ערוסי: "משהב הייתה והינה היזם הגדול ביותר בקריית השרון, מזרח נתניה. במשך השנים בנתה 1,150 דירות. באחרונה איתרנו מגרשים פרטיים, בבעלותנו, במתחם. "הבונה" [אחת משתי החברות שיסדו את משהב בעבר הרחוק, א.ל.] קנתה את הקרקע, מפרטיים, לפני עשרות שנים, בלירות בודדות. היום ניתן לבנות עליה 450 דירות, ושווי הקרקע 470 אלף שקל לדירה. מצאנו אוצר. זאת ועוד, אנחנו במו"מ עם עיריית נתניה, להגדיל את זכויות הבנייה".

זה האוצר היחיד?

ערוסי: "בבעלות משהב 38 דונם בגן יבנה, שהחברה קנתה בעבר הרחוק, במחירים מגוחכים. תב"ע מתירה היום לבנות עליה 200 דירות, חלקן בקוטג'ים. גם כאן, נרשום רווחי הון גדולים על הקרקע".

לא רבים יודעים, שמשהב הייתה החברה הראשונה שבנתה בשיטת פינוי-בינוי, וזהו כיום הפרויקט הוותיק השלישי שלה. לפני יותר מ-10 שנים רכשה, יחד עם חברת לב אופיר, בניינים ישנים בגבעתיים, ובהם כ-140 דירות. העירייה אישרה בניית 520 דירות, במגדלים, תוך הריסת הישנות. היזמים בנו בניין ראשון בן 100 דירות, והעבירו אליו דיירים ותיקים. אחר כך המשיכו בשיטה זו. הפרויקט נבנה באיטיות, בעיקר בגלל הצורך להגיע להסכם חתום עם כל הדיירים. המנכ"ל דאז, מוסקוביץ, אמר לי בזמנו: "עבדתי על הפרויקט אישית, שבע שנים, יום ולילה, על חשבון פרויקטים אחרים".

עתה מתכנן המנכ"ל להאיץ את הקצב, בדרכים שלא פורטו, ולבנות את שני המגדלים האחרונים. כפי שפורסם ב-News1, מנהלת משהב מו"מ להכנסת חברתו של יגאל דמרי כשותף.

ערוסי החליט, כאמור, שמוקד נוסף להבראת החברה יהיו עסקות התחדשות עירונית, בעיקר פינוי -בינוי. בראיון הוא חושף את העסקות הנוכחיות, חלקן בשותפות, כדי לחסוך בהשקעה. לחסוך בהוצאות: הרשימה ארוכה. עסקות בולטות:

  • קריית אונו, רחוב ישעיהו פינת יהודה הלוי: מפנים 24 דירות ישנות, ובונים 96 חדשות. זאת, בהמשך לחלק הראשון של הפרויקט, שבו בנו 196 דירות.
  • נווה יהושע, רמת גן: מפנים 96 דירות ישנות ובונים 330 חדשות, בשותפות עם קבוצת כנען.
  • ר"ג, מתחם קריניצי-הרואה-המעגל: מפנים כ-100 דירות ישנות, ובונים 350 חדשות.
  • פתח תקוה: עסקה משותפת שכבר הסתיימה, עם חברת שמי ובניו. פינו 91 דירות ישנות, ברחוב צה"ל, ובנו 380 חדשות. הדירות כבר נבנו, והדיירים נכנסו. לא נמסרו נתונים על היקף המכירות והרווחים.
  • הרצליה: שני פרויקטים, שבהם מפנים 55 דירות ישנות, ובונים 200 חדשות.
  • ירושלים, קריית משה: החברה חתמה על חוזים עם 36 הדיירים בבניינים ישנים. במקביל, תבנה על הקרקע מגדל ב 120 דירות. עוגים לבקש היתר בנייה.

משהב פעילה גם בתמ"א 38 הרגילה, לחיזוק בניינים ישנים ובניית 2.5 קומות מעליהם יש לה לפחות שלושה פרויקטים כאלו, שהגדול בהם הוא בהוספת 80דירות מעל שורת בניינים ישנים בשדרות קוגל בחולון. כן היא בונה בשיטה זו ברחוב פינסקר בראשון לציון וברחוב בס בהרצליה.

הרשימה שפורטה כוללת פרויקטים בשלבים שונים, חלקם בבניה, חלקם בתכנון, חלקם במו"מ עם הדיירים. נקודת התורפה, הידועה לכל העוסקים בפעילות זו, היא המו"מ הארוך, ולעתיים המייגע, עם הדיירים.

אז אתה עסוק מבוקר עד ערב בפרויקטים הללו.

ערוסי: "נכון, אבל אני מוצא איכשהוא גם זמן לקידום פרויקט בניית קריית בתי הדין הרבניים לענייני ממונות, ההולכת ונבנית בקריית אונו על-ידי הרב ד"ר ציון ערוסי. הוא כבר עומד היום בראש בתי הדין לממונות בקריית אונו".

משפחה יפה

מנכ"ל משהב גאה בבני משפחתו שלו. רעייתו היא אחות בכירה בבית החולים קפלן ברחובות. כל ששת ילדיהם עשו ועושים קריירה, כל אחד בתחומו. הבולט בהם הוא הבן ליאור, המתגורר בארה"ב, מומחה בדירוג חברות, בעליה של חברת TVT, המעסיקה 120 עובדים, ואף פרסם עשרה ספרים בנושא זה.

גם אחת הבנות, ד"ר רחל, מתגוררת בארה"ב, ועובדת כרפואה בקליפורניה. ארבעת הילדים האחרים מתגוררים בישראל, ופעילים במיגוון נושאים. חן-ציון כותב דוקטורט על ההיסטוריה של המחתרות בתקופת המנדט הבריטי. הבת רויטל לוין היא מורה בכירה לספרות, ומכינה לבחינות בגרות. בת נוספת, דליה, חזרה לארץ מארה"ב, ועושה דוקטורט בתחום הנדל"ן. בת הזקונים, ליאת, עדיין חיילת, משרתת בלשכת דובר צה"ל . מה שנקרא (באידיש זה נשמע יותר טוב) "משפחה יפה".

תאריך:  01/04/2016   |   עודכן:  01/04/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערוסי מבקש להחזיר את משהב לצמרת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איזו אנרגיה מטלטלת השתלבה במרקם חיינו? אנחנו מופתעים כמעט כל יום מחדש. השמועות, האשמות, המילים, הוויכוחים, הביקורת... כושר השיפוט של כל אחד נמצא בהתנגשות עם כל אלה, למי להאמין? למעשה, אלה מכם הקוראים הקבועים, אולי היו "מוכנים", אבל גם אם זה מקיים את הפסוק בספר תהילים (י"ט) "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ", עדיין לראות או לשמוע את כל אלה לא קל לאיש.
01/04/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
השבוע הוגש לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נדיר: שני פלשתינים מואשמים בהסתה באינטרנט לאלימות ולטרור. זה בא שבוע לאחר שאותו בית משפט הרשיע את איש הדת עומר אבו-סארא בהסתה לגזענות ואלימות בדבריו באחד ממסגדי הר-הבית.
01/04/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
כשאני מחזיק בידיי את הספר, על הדרו ועל משקלו, על הברק שבו, על הגוונים המופלאים שבתוכו ועל נייר הכרומו המשובח עליו הוא מודפס, אני שואל את עצמי על מפעלה של אחת. אחת שמצאה את הכוח והמרץ להתחיל תהליך מסובך כזה של הרכבת אנתולוגיה מרשימה, מעשה של פסיפס יפהפה, של תצרף מסובך, מכובד, מכבד את אלה שמופיעים בו ואת אלה שאוחזים בו, קוראים בו וחווים אותו.
31/03/2016  |  יוסף כהן-אלרן   |   כתבות
אחד הרגעים הקשים בשבוע של כל שוחר סביבה מתרחש כשהוא חוזר הביתה מהסופרמרקט, פורק את הקניות למקרר ולארונות ומוצא את עצמו טובע בערימה של שקיות פלסטיק מיותמות. אז נכון, אצל חלקנו השקיות נאספות במגירה לשימושים חוזרים או לריפוד פח הזבל הביתי, אבל בשגרת החיים המודרניים השקיות נערמות הרבה יותר מהר מאשר אנו מסוגלים להשתמש בהן.
31/03/2016  |  מאיה פלח  |   כתבות
חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, סיפק שתי הופעות תקשורתיות בסמיכות יחסית בעת האחרונה. הראשונה הייתה נאום מוקלט לציון זכרם של חללי הארגון, שהושמע ב-16 בפברואר 2016, וממנו זכור בעיקר איומו בדבר יכולת הפגיעה של חיזבאללה במכלי האמוניה במפרץ חיפה; השנייה הייתה ראיון ששודר ב-21 במרס ש.ז. ברשת אל-מיאדין, המקורבת לחיזבאללה, ובו בין היתר שוב התייחס נסראללה לאיום שנשקף מהגוף שבראשו הוא עומד כלפי מתקניה הרגישים של ישראל, ביניהם גם אלה הגרעיניים.
31/03/2016  |  עומר עינב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
דן מרגלית
דן מרגלית
במשטרה מוסרים אישים בכירים עדות קשה על נתניהו ועד שהנוזלת חולפת - חולף זמן, והפרקליטות נעה כמו צבי לפעול בנדון
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 מתעלמת מחלקת המדינה מהאידיאולוגיה הפנאטית, חיסולית ודתית ביסוד תפישת העולם, החזון, המדיניות והטרור של חמאס ואש"ף, כפי שמתועד במסמכי היסוד שלהם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il