וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: ממשלת האחדות החדשה התקבלה בטריפולי בחילופי ירי ואיומים

אילן זלאיט

1.4.2016 / 0:15

בתום תקופה ארוכה של קיפאון מדיני, ראש הממשלה פאיז א-סראג' הגיע לבירה, אלא שנאלץ לעשות זאת דרך הים, לאחר שיריביו איימו לפגוע בשיירתו. ממשלת האחדות מוכרת כעת רק על ידי צד אחד: "ראש הממשלה הוא מסתנן לא חוקי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פאיז א-סראג', ראש ממשלת האחדות החדשה בלוב, שהוקמה רק השבוע בתום תקופה ארוכה של קיפאון מדיני, הגיע שלשום (רביעי) יחד עם ממשלתו המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית לבירה טריפולי. אלא שגורמים במדינה המשוסעת כבר הכריזו מלחמה על הממשלה החדשה, והמיליציה השולטת בעיר מסרבת להכיר בא-סראג', ומאיימת להסלים את העימותים במדינה.

לאחר הדחתו של השליט מועמר קדאפי בשנת 2011, המדינה הצפון אפריקנית נכנסה לתקופה של חוסר יציבות ואנרכיה פוליטית. החל מקיץ 2014, לוב מחולקת בין שליטתן של שני ממשלות ושני פרלמנטים יריבים. ממשלה אחת, שיושבת בעיר טוברוק, נתמכת בידי מה שנותר מצבא לוב ושולטת במזרח המדינה, ואילו הממשלה השנייה, שיושבת בטריפולי, נתמכת על ידי מיליציית "פג'ר" ושולטת במערב.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן בוושינגטון: "הפיגוע באיסטנבול לא כוון נגד ישראלים"
דיווח: ארה"ב ורוסיה הגיעו להבנות על עזיבתו של אסד למדינה אחרת
חמינאי: "להגיד שעתיד העולם במו"מ ולא בטילים – בורות או בגידה"

ישיבת ממשלת טוברוק בטריפולי, לוב, 31 במרץ 2016. רויטרס
"טריפולי היא בירתם של כל בני העם הלובי". ישיבת ממשלת טוברוק בטריפולי, היום/רויטרס

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שהתעצם בשנתיים האחרונות בלוב ומונה אלפי לוחמים לאורך חוף הים התיכון, מנצל את המאבק בין שתי הממשלות כדי להמשיך ולכבוש שטחים חדשים משתיהן. מדינות המערב לוחצות על שני הצדדים להגיע להסכמה על ממשלת אחדות, כתנאי להגברת הסיוע למדינה במאבק נגד הארגון האסלאמיסטי.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אבטחה במשרדי ממשלת האחדות של לוב בטריפולי, 31 במרץ 2016. רויטרס
המערב מקווה שלוב תצליח לאחד כוחות במאבק נגד דאעש. אבטחה במתקני ממשלת האחדות בטריפולי/רויטרס

לפני כחודשיים הכריזו ממשלות טריפולי וטוברוק על פריצת דרך, והושבעה ממשלת אחדות חדשה, המורכבת מנציגים של שתיהן. הממשלה החדשה, שבראש עומד א-סראג', זכתה עד מהרה להכרה של האו"ם ולתמיכה, במיוחד מצדה של צרפת, שכוחות מיוחדים שלה פועלים במדינה. עם זאת, החגיגות היו מוקדמות: הפרלמנט של ממשלת המערב בטריפולי התנגד לחלוקת התיקים בממשלת האחדות החדשה ולא אישר את ההסכם, ולמרות לחצים כבדים מצד הקהילה הבינלאומית, רק ממשלת המזרח הכירה בשלטון החדש, והקיפאון הפוליטי נמשך.

המתיחות גברה שלשום עם כניסתו של ראש הממשלה החדשה לבירה, שבה יושבת גם ממשלת המערב הסוררת שמסרבת להכיר בסמכותו. א-סראג' ואנשיו הגיעו לעיר דרך הים בספינת של חיל הים האיטלקי, לאחר שכוחות ממשלת המערב חסמו את הדרכים היבשתיות לעיר ואיימו לפגוע במטוסם אם יגיעו מהאוויר, והתיישבו בבסיס צבאי המוגן על ידי הכוחות הצרפתיים.

ראש ממשלת האחדות של לוב מתקבל בטריפולי, 30 במרץ 2016. רויטרס
הובא על ידי כוחות איטלקיים. א-סראג' עם הגעתו לטריפולי, אתמול/רויטרס

המיליציה התומכת בממשלת המערב איימה לפגוע בחברי ממשחת האחדות שיגיעו לטריפולי, ואכן את הגעתו של א-סראג' לעיר ליוו חילופי אש כבדים ברחובות הבירה בין חמושים התומכים בממשלות השונות. כחלק מהלחץ הבינלאומי על ממשלת המערב הסוררת, הודיע הערב האיחוד האירופי על הטלת סנקציות נגד שלושה בכירים בממשלה זו, בשל חלקם בהכשלת התהליך להקמת ממשלת האחדות.

המועצה הנשיאותית הזמנית שהקים א-סראג' הודיעה כי מעתה "טריפולי היא בירתם של כל בני העם הלובי" וקראה לכל מוסדות המדינה להעביר את סמכויותיהם לממשלת האחדות החדשה, ו"להפסיק להתנהל מול גורמים עוינים". שר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק איירו בירך על "הצעד האמיץ", וקרא גם הוא לכל הגורמים במדינה לעמוד מאחורי השלטון החדש. ממשלת המערב מצידה הגיבה בזעם, והעומד בראשה, חליפה אל-רויל, אמר כי א-סראג' ואנשיו הם "מסתננים לא חוקיים, ועליהם להסגיר את עצמם או לשוב להיכן שהגיעו".

(עדכון ראשון: 23:15)

ישיבת ממשלת טוברוק בטריפולי, לוב, 31 במרץ 2016. רויטרס
קרא "להפסיק להתנהל מול גורמים עוינים". א-סראג' בישיבת הממשלה בטריפולי/רויטרס
אבטחה במשרדי ממשלת האחדות של לוב בטריפולי, 31 במרץ 2016. רויטרס
אבטחה במתקני ממשלת האחדות בטריפולי/רויטרס
אבטחה במשרדי ממשלת האחדות של לוב בטריפולי, 31 במרץ 2016. רויטרס
אבטחה במתקני ממשלת האחדות בטריפולי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully