שתף קטע נבחר

הטייסים שחצו את גיל 65 עדיין מקורקעים

על אף שביהמ"ש העליון פסק לטובתם - טייסים ותיקים שחצו את גיל 65 מוצאים את עצמם בתפקידי מנהלה - או נאלצים לפרוש. בהסתדרות חתמו עד כה על הסכמים קיבוציים בארקיע ובישראייר - שמאפשרים לטייסים הוותיקים לבחור בין תפקיד בכיר לבין פרישה מרצון. באל על לעומת זאת, הטייסים מועסקים עד פרישתם בתפקידי מנהלה

הטייסים ניצחו בבית המשפט, אבל לא בשמיים. המאבק המשפטי שניהל איגוד הטייסים בדרישה לאפשר להם להמשיך לטוס גם לאחר שחצו את גיל 65 הסתיים אשתקד בניצחון בבית המשפט. אבל מתברר כי בפועל ההחלטה אינה ממומשת, שכן הדבר כפוף לאישור רשות התעופה האזרחית וזו אינה מאשרת להם להמשיך לטוס בפועל.

 

בינואר 2015 דחה בית המשפט העליון את ערעור רשות התעופה האזרחית, הכפופה למשרד התחבורה, על פסק דין לפיו טייסים בחברות המסחריות יוכלו לטוס עד גיל 67. מדובר במאבק שניהל איגוד הטייסים, לאחר שרשות התעופה האזרחית אימצה תקנה של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (‏ICAO‏), האוסרת על טייסים שחצו את גיל 65 להטיס טיסות מסחריות.

 

 (צילום: מוני שפיר) (צילום: מוני שפיר)
(צילום: מוני שפיר)

 

בעבר, רשות התעופה האזרחית נתנה לטייסים שחצו את גיל 65 פטורים מיוחדים, שאפשרו להם להמשיך ולטוס. בעקבות אימוץ התקנה בוטלו הפטורים הללו באופן גורף וכתוצאה, כ-23 טייסים מצאו את עצמם מקורקעים וללא תעסוקה, שנתיים לפני גיל הפרישה, דבר שגרם להם אי ודאות תעסוקתית רבה.

 

בעקבות החלטת בית המשפט העליון - הטייסים שישבו בבית היו אמורים היו לחזור ולטוס - כל עוד הם עמדו במבחנים בריאותיים והוכח שהם לא מהווים סיכון בטיחותי לטיסה. עם זאת בהסתדרות מציינים כי ההיתר לטייסים כפוף לאישור של רשות התעופה האזרחית  - שאינה מספקת אותו בפועל.

 

"רשות התעופה האזרחית לא נותנת אישורים בפועל ולא מאפשרת לאף אחד שחצה את גיל 65 לטוס", אומר יו"ר איגוד עובדי התעבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "כלומר בשורה התחתונה, איגוד הטייסים הפסידו כי רשות שדות התעופה לא מאפשרת להם לטוס ואי אפשר להתווכח איתם".

 

אל על - הטייסים בתפקידי מנהלה

בינתיים, בהסתדרות חתמו שלשום (א') על הסכם קיבוצי בחברת ישראייר, שנועד להבטיח את תנאי העסקת הטייסים שחצו את גיל 65. ההסכם הגיע לאחר שנחתם הסכם דומה בחברת ארקיע. באל על לעומת זאת, המצב מורכב יותר, כאשר טייסים שחצו את גיל 65 בחברה אינם מורשים עוד לטוס ונאלצים להסתפק בתפקידי מנהלה.

 

מחאת הטייסים הותיקים - תזכורת

 

אדרי מציין כי באל על ההסתדרות התקשתה להגיע להסדר בנושא, שכן מדובר בהרבה יותר עובדים, כאשר הגל האחרון של הטייסים שהגיעו לגיל 65 עמד על כ-30 איש. הוא מוסיף כי שכרם של הטייסים לא נפגע עד כה אמנם - אולם במטרה להבטיח זאת הגישה ההסתדרות תביעה נגד החברה בדרישה לקבוע כי טייסים אלו יקבלו "שכר קרקוע". בית המשפט האזורי לענייני עבודה דחה את התביעה, אך כיום תלוי ערעור שההסתדרות הגישה על ההחלטה בבית הדין הארצי לעבודה.

 

"הורידו בחברה את הטייסים הוותיקים מהטיסות וביקשו לשלם להם כמו עובדי מנהלה רגילים", מסביר אדרי, "בינתיים החברה לא פגעה בשכר הטייסים וממשיכה לשלם את השכר שקיבלו, אבל אני מאמין שזה לא יימשך לאחר פסיקת בית המשפט. אנחנו דורשים ליישם עליהם את ההסכם הקיבוצי בחברה, לפיו כל מי שמקרקעים אותו מכל סיבה שהיא, מקבל שכר קרקוע".

 

ההסכם שנחתם בישראייר קובע, כי עובדים שחצו את גיל 65 יוכלו לבחור בין המשך העסקתם בחברה בתפקידים אחרים לבין פרישה מרצון. ההסכם חל על כ-9 עובדים שהגיעו לגיל פרישה, ובמסגרתו שלושה מהם נקלטו בתפקידים אחרים - סמנכ"ל מבצעי אוויר, ממונה בטיחות ארגונית ומדריך-בוחן באחד מציי המטוסים. השאר פרשו מרצון.

 

לדברי אדרי, "הצלחנו לשמור על מלוא זכויות הטייסים שחצו את גיל 65. יצרנו מצב ובו שכבת הגיל האמורה המשיכה לעבוד בתפקידים בכירים ומשמעותיים בחברה, ואילו מי שבחרו בכך פרשו מרצונם החופשי בצורה מכובדת תמורת סכומי פיצויים נכבדים".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה האזרחית פועלת בהתאם להסכמה עם איגוד הטייסים שקיבל תוקף פסק דין בבית המשפט העליון".

 

מאל על נמסר בתגובה: "הטייסים מעל גיל 65 שאינם יכולים לטוס טיסות מסחריות עקב החלטת הרגולטור מועסקים בתפקידי הדרכה ובתפקידים קרקעיים בחברה. הנושא נמצא בדיון בערכאות משפטיות ואל על תפעל על פי החלטת בית המשפט לכשתתקבל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים