כיכר הבימה בשבת האחרונה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפגנת מחאת הגז, ארכיון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת בג"ץ על ביטול מתווה הגז: ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח הערב (ראשון) ביקורת חריפה על פסיקת בג"ץ. "ההחלטה מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל. ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים", הוסיף, "בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדים לא יגיעו לאזרחי ישראל - נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה זו".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

השר יובל שטייניץ, ממובילי התומכים במתווה הגז, הביע אכזבה מהחלטת בג"ץ ומתח ביקורת חריפה על שופטי העליון. "התערבות מסוג זו בהחלטות הממשלה והכנסת לא הייתה מתרחשת בדמוקרטיות מערביות אחרות במצב דומה", אמר. "מדובר בהחלטה אומללה שהשלכותיה השליליות על פיתוח משק הגז ואובדן ההכנסות עלולות להיות קשות ביותר ואולי אף בלתי הפיכות".

יושב ראש ועדת הכנסת ומי שהיה נציג התמיכה במתווה הגז בוועדת הכלכלה הגיב גם הוא, כצפוי, באכזבה להחלטה. "לצערי, ההחלטה מוכיחה שעקרון הפרדת הרשויות בישראל חלף מן העולם. אין מקום להתערבות בית המשפט בסוגיה זו על כל השלכותי, והיא מערבבת בין סמכויות הממשלה הכנסת והממשלה. קבלת החלטת בג"ץ וחקיקת הסעיף בכנסת הינה לטובת חברות הגז ולא להיפך".

"החלטת בג"ץ היא פשוט שערוריה - התערבות שגויה ומיותרת בסמכות הרשות המבצעת", כתב חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), "לצערי, אזרחי ישראל הפסידו בגדול". "בג"ץ התערב פעם נוספת בצורה בוטה בניהול המדינה בלי לשאת באחריות", האשים השר זאב אלקין (הליכוד), "אין מנוס מרפורמה מהותית של מערכת המשפט כדי להחזיר את הדמוקרטיה לשפיות".

"ניצחון על השחיתות" (צילום: מגמה ירוקה)
"ניצחון על השחיתות" | צילום: מגמה ירוקה

בשמאל מברכים: "יש שופטים בירושלים"

מנגד, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שהתבטאה רבות בעבר נגד המתווה, הביעה שמחה על ההחלטה. "החלטת בג"ץ היסטורית ודרמטית", כתבה, "פסקת היציבות הייתה מלכחילה מעוותת ונטולת כל היגיון חוקתי. למרות מסע האיומים והלחצים הממומן היטב, שופטי בג"ץ בחרו להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל. זהו ניצחון אדיר עבור אלפי הפעילים והפעילות שסירבו לשתור מול חוסר הצדק".

"איזה אושר ואיזה הישג אדיר", כתבה חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ). "החלטה אמיצה, ראויה ומשמחת של בג"ץ בעתירתנו שסותמת את הגולל על הניסיון של נתניהו להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי".

"יש שופטים בירושלים", כתבו נחמן שי (המחנה הציוני) ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שהוסיף עוד: "לעיתים גם אם הצדק מתמהמה, בוא יבוא. נתניהו ניסה לכפות באורח כוחני את מתווה הגז ונעצר בבג"ץ". גם מרב מיכאלי הגיבה בשמחה להחלטה, וכתבה "שופטי בג"ץ הזכירו לכולנו שהכנסת היא הריבון, לא נתניהו".

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) כתב כי "יש שופטים בירושלים, וגם הם יודעים שצדק הוא שמירה על נכסי הטבע של המדינה ומניעת הפקעתם לידי בעלי ההון". גם שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני (המחנה הציוני) בירכה על ההחלטה. "ביטול המתווה זה המחיר שהממשלה משלמת על רמיסת שומרי הסף הגסה בדרך חקיקתו. גישת ה'אני מצפצף על זה', הדחת יושב ראש רשות החשמל והזזת שר הכלכלה לא השתלמו". חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) הוסיף כי "מדינת ישראל חייבת לפעול כפי שהורה לה בית המשפט הגבוה לצדק".

במטה מאבק הגז בירכו על החלטת בג"ץ, אותה כינו "ניצחון לצדק על השחיתות וניצחון למאבק הציבורי על קשרי ההון-שלטון. בג"ץ עמד כחומה אחרונה אל מול הניסיון להעלות את מונופול הגז וטייקוני מונופול הגז אל מעל החוק בישראל. בכך, מנע בג"ץ את התקרבות ישראל לחיק מדינות העולם השלישי, שבהן תאגידים נמצאים מעל החוק, בזכות קשרי הון-שלטון מושחתים".