יום ראשון, 19.05.2024 שעה 20:32
ליגה ספרדית 23-24
9322-8336ריאל מדריד1
7643-7235ברצלונה2
7545-7536ג'ירונה3
7339-6736אתלטיקו מדריד4
6237-5836אתלטיק בילבאו5
5541-4635בטיס6
5437-4835ריאל סוסיאדד7
5160-6036ויאריאל8
4839-3735ולנסיה9
4351-4136חטאפה10
4245-3436אלאבס11
4150-4736סביליה12
4154-4036אוססונה13
3844-2936ראיו וייקאנו14
3754-4236סלטה ויגו15
3744-3035לאס פלמאס16
3641-2936מיורקה17
3249-2536קאדיס18
2170-3736גרנאדה19
1770-3535אלמריה20
לוח משחקים
  • אלאבס
  • 0 - 1
  • חטאפה
  • אתלטיק בילבאו
  • 0 - 2
  • סביליה
  • אתלטיקו מדריד
  • 1 - 0
  • אוססונה
  • ברצלונה
  • 0 - 1
  • ראיו וייקאנו
  • בטיס
  • 1 - 0
  • ריאל סוסיאדד
  • קאדיס
  • 0 - 0
  • לאס פלמאס
  • מיורקה
  • 0 - 1
  • אלמריה
  • גרנאדה
  • 0 - 0
  • סלטה ויגו
  • ולנסיה
  • 0 - 0
  • ג'ירונה
  • ויאריאל
  • 2 - 0
  • ריאל מדריד

איברה קדברה: היורש של זלאטן מתפוצץ בוויגו

פה גדול, כישרון ענק וסיפור שחוצה שלוש יבשות. בסלטה נתנו הזדמנות לשבדי והתאהבו. "גולאסו" על גידטי, היורש. וגם: הקאמבק של גארת' בייל

|
ג´ון גידטי. מחזיק את סלטה (רויטרס)
ג´ון גידטי. מחזיק את סלטה (רויטרס)

אם תשאלו את אנשי פאריס סן ז'רמן לגבי הפה הגדול ביותר שהם פגשו, הם יענו לכם בצורה פשוטה כי מדובר בזלאטן איברהימוביץ'. הענק השבדי לא רק שדרג לחלוטין את המנטליות של המועדון מעיר האורות, אלא גרם לאנשים ברחבי העולם לתת אמון אמיתי בפרויקט הקטארי.

בזמן שעתידו של הגאון השבדי לוט בערפל וההצהרות שלו ("צריכים להחליף את מגדל אייפל כדי שאשאר", "פ.ס.ז' נולדה כשהקטארים קנו אותה") מתקבלות בהבנה בשל הרזומה של זלאטן. האיש הוא קבלן אליפויות, רודף תארים, ווינר מטורף ומעל לכל מנהיג. בינתיים, בזמן שבצרפת מחפשים לעונה הבאה מישהו שיעיר את הליגה הכי משעממת באירופה, השבדי עם הפה הכי גדול בעולם מצליח סוף סוף לתקוע יתד. ורק כדי להבהיר - לא מדובר בזלאטן, אלא באיש שמאיים לגנוב לו את ההצגה לא רק בשבדיה אלא בתור המרואיין הטוב בעולם.

כמה צעירים אתם מכירים שמכנים את עצמם: "מגיל שלוש הבנתי שאני חרא קטן ושחצן והאמת שנשארתי כזה גם היום"? על החתום – ג'ון גידטי, האיש שמחזיק את סלטה ויגו בחיים וסוף סוף מקבל את ההכרה עליה הוא חלם. לעומת איברהימוביץ', עבור הענק של הקבוצה מחבל גליסיה, הדברים אף פעם לא הלכו בצורה חלקה. ההשוואות לאיברה גרמו לו לאבד את הדרך ואפילו לנסות לעקוץ את המקור: "מדברים איתי על הבחור הזה מרוזנגורד שהוא אחד השחקנים הטובים בעולם, אתם רוצים להגיד לי שילד משטוקהולם לא מסוגל לעשות את זה יותר טוב?".

נקמה מתוקה: ניצחון 0:2 לסלטה בולנסיה

הסיפור של גידטי הוא מרתק וטומן בחובו שילוב אדיר של תרבויות – אם תרצו קוקטייל על פני שלוש יבשות. סבו הגיע מאיטליה, סבתו היא חצי ברזילאית ואביו דאג להעביר חמש שנים קריטיות בחייו של ג'ון דווקא בקניה, ניירובי, שם עבד כאיש חינוך בתקווה לשפר את המצב של הצעירים דרך הספורט. על התקופה שלו ביבשת השחורה סיפר: "הכדורגל האפריקאי בנוי על מלחמה, ריצה ותשוקה. באירופה ובמיוחד בשבדיה עבדו איתי על טכניקה וטקטיקה".

העוצמה הבלתי נתפסת של החלוץ גרמה לשבדים לכנות אותו "הקרנף" ומשם אל חיקו של סוון גורן אריקסון בגיל 16. המאמן השבדי היה חלק מהתכניות המרשימות של מנצ'סטר סיטי ב-2008 והנער הצעיר היה צפוי להפוך בתהליך איטי לפנים של הפרויקט תחת תאקסין שינאוואטרה, ראש ממשלת תאילנד לשעבר. עוד לפני הכסף של הש'ייחים, אריקסון ניסה להרים את הקריירה שלו אחרי הנבחרת האנגלית וגרם לצעיר לבחור במנצ'סטר על פני אינטר, שראתה בו תואם זלאטן. אפילו אייאקס קייפטאון, שעובדת בשיתוף פעולה עם הקבוצה מאמסטרדם, ניסתה לנצל את החיבה ליבשת השחורה כדי לצרפו, אך כמו סמפדוריה, לאציו ורומא - הן נשארו מאוכזבות.

סוואן גוראן אריקסון. התכניות לא צלחו (רויטרס)
סוואן גוראן אריקסון. התכניות לא צלחו (רויטרס)
 

התקופה בקבוצת המילואים גרמה לראשי סיטי להבין כי הם עשו עסקה גדולה ומסע ההשאלות של גידטי החל. קאמבק קטן לשבדיה אל ברומפויקרנה וברנלי גרמו לו להפגין ניצוצות, אבל העזיבה של אריקסון וההגעה של רוברטו מאנצ'יני חסמה את דרכו אל הקבוצה הראשונה. הפלרטוטים שלו עם הכדורגל ההולנדי התחילו בצורה רעה כאשר סוכנו פר יונסון כבר הגיע להבנות עם השאלה לטוונטה ורק חתימה הפרידה בין הצדדים, אך אז מאנצ'יני בחר לכלול את התכשיט למסע פתיחת העונה ובסביבתו של גידטי חלמו על דקות אמיתיות בפרמייר ליג וביטלו את העסקה עם ההולנדים. בטוונטה זעמו ועירבו את ההתאחדות ההולנדית, אך לבסוף נאלצו לראות אותו בוחר בקבוצה אחרת.

בדיוק כמו זלאטן, הנסיקה הגדולה הגיעה בהולנד וב-2011 הוא הצטרף בהשאלה לפיינורד. רונאלד קומאן הגיע כדי לשקם את ההריסות ברוטרדאם ובאופן מפתיע הצליח להצעיד את הקבוצה למאבק אמיתי על האליפות. גידטי הפגיז ללא הכרה עם 20 שערים ב-23 הופעות, שמונה בישולים ותקווה אחרי שנים ארוכות של אכזבות. ההצגות בהולנד גרמו לפרשנים להתמוגג: "זלאטן 2.0", תיארו את הטכניקה המושלמת, הכוח המתפרץ והביטחון העצמי.

זלאטן איברהימוביץ´ חוגג (רויטרס)
זלאטן איברהימוביץ´. יש יורש (רויטרס)
 

בדיוק כמו הכוכבים הגדולים, ג'ון היה שם ברגעי האמת. שלושער תוך 45 דקות ראשונות על טוונטה נתנו לפיינורד 2:3 אדיר, גם העובדה שהוא עלה חולה לקלאסיקר מול אייאקס לא פגעה בו והוא שבר שיא בן 47 שנים עם שלושער על היריבה הגדולה מאמטסרדם ב-2:4 אדיר שגרם לקומאן לכנות את ההופעה שלו: "פנומנלית". לצערו של המאמן הפציעה של החלוץ הוציאה את האוויר מהריאות של פיינורד, שהסתפקה במקום השני.

בשבדיה התקשו להישאר אליו אדישים והחלומות על חוד אימתני של הצעיר עם זלאטן גרמו לאוהדים במולדת לחכך את ידיהם בהנאה. אבל כמו שאמרנו - לגידטי שום דבר לא הלך בקלות. ארוחה פשוטה במסיבה שכללה עוף, גרמה לו לשיתוק מאסיבי ברגלו בשל וירוס נדיר. סיטי ניצלה את המשאבים הרבים, דאגה ליהלום שלה ובאמצעות הרופאים הטובים ביותר ניסתה לשמור את הקריירה של החלוץ בחיים. השבדי נשלח לתקופת התאוששות ממושכת על כיסא גלגלים ואפילו הוא חשב על הסוף: "זה היה גיהנום. בדיוק כשהדברים הסתדרו עבורי זה בא, רציתי שזה רק ייגמר".

רוברטו מאנצ´יני. אין לו מילה (רויטרס)
רוברטו מאנצ´יני. אין לו מילה (רויטרס)
 

תקופת ההחלמה פגה אבל אז פציעה וניתוח בברך גרמו לו להישאר בצד דווקא בקבוצת המילואים. אחרי התקופה הקשה בחיים, בסיטי חיפשו לו יעד חדש ומארק יוז הציע הזדמנות לדקות בסטוק סיטי. חלוץ העבר האנגלי עבד קשה כדי לשכנע אותו להצטרף לפוטרס, אך בדומה למאנצ'יני הכל נשאר בגדר הבטחה. גידטי זעם ובתקשורת השבדית אפילו דווחו כי הוא תקף את יוז וכינה אותו שקרן. שש הופעות ללא אף שער הותירו את החלוץ מתוסכל וכאשר סלטיק הייתה על הקו, הוא אפילו לא היסס - הכל כדי רק לחזור ולהבקיע.

לצדו של ניר ביטון, גידטי פרח והרשית שמונה שערים ב-24 הופעות וגם ההצהרות המפוצצות חזרו. "מי שלא אוהב אותי זו הבעיה שלו, לא שלי. כל אלה שמתעבים אותי צריכים לדעת שזה הדרייב הכי גדול שלי. מי שלא מחזיק במספר שונאים, צריך להבין טוב טוב שהוא לא הצליח בחיים". בסלטיק חלמו להשאיר את הכוכב אך הם קיבלו מאבק קשה מצד לאציו, אינטר, ספורטינג ליסבון, מארסיי ואברטון. הטופיז היו רציניים אבל הטראומה בממלכה עשתה את שלה.

ג´ון גידטי (רויטרס)
ג´ון גידטי (רויטרס)
 

סלטה ויגו הבטיחה אפשרות אמיתית להוביל והשיחה עם אדוארדו בריסו הטתה את הכף בדרך לחוזה של חמש שנים. חמישה מחזורים חיכו בוויגו לשבדי והוא דאג לייצר תוצאות. ברצלונה הגיעה לבלאידוס, הציגה את אחת מתצוגות הנפל שלה בתקופת לואיס אנריקה והשבדי היה שם כדי לנעוץ את השער האחרון בדרך ל-1:4 בלתי נשכח. בזמן שהמועדון מגליסיה ניסה בחודשים האחרונים להגיע לפתרון עם נוליטו, גידטי הפך למרוויח המרכזי.

כוכב סלטה המשיך את הפלרטוטים עם אלופת אירופה כאשר אפילו ארסנל ניסתה לצרפו, אבל את השבדי זה לא עניין. נוליטו נכנס להקפאה, ספק בגלל מצב בריאותי וספק בגלל המשא ומתן עם ברצלונה בחודש ינואר, ובכדורגל - לעולם אין וואקום. 15 מחזורים הוא המתין מאז שער הבכורה עד לשבירת הבצורת. זה התחיל עם צמד ב-3:4 על לבאנטה, עוד כיבוש מול ברצלונה (שסגרה חשבון עם 6:1) ועוד צמד קריטי על אייבר שבוע לאחר מכן. במחזור האחרון הייתה זו ולנסיה שנענשה בדרך ל-0:2 במאסטייה וצעד אדיר לעבר המקום החמישי. גידטי הרשית את הראשון (איזה בישול של פביאן אוריאנה), הטריף את הבלמים של גארי נוויל וחתם הופעה מרשימה עם השער השביעי שלו העונה והרגל עוד נטויה.

אחרי שנים ארוכות של סבל, נדמה שהיורש של זלאטן מצא סוף סוף את הכיוון הנכון. הוא נמצא בסגל הנבחרת ובמפגש הפלייאוף מול דנמרק הוא עלה מהספסל במקום הגרסה המקורית מפאריס בדרך ליורו 2016 שבצרפת. אל צרפת, אותה הדיח גדיטי ביורו 2015 וגרם לאומה הצרפתית לרתוח - הוא ישוב בקיץ הקרוב בתור לא רק הבטחה - אלא כדבר הבא של הכדורגל השבדי. הפעם אפילו זלאטן, שבעבר ביקר אותו ("עדיף שג'ון ייתן לרגליים לדבר במקום הפה שלו"), יחזיק לו אצבעות.

השחקן היעיל ביותר של המחזור: גארת' בייל. שער, עוד אחד שנפסל בנבדל שלא היה, בישול, בעיטה לקורה, נגיחה למשקוף ואיכות באגף הימני שעשתה לבנואה טרמולינאס כאב ראש לפחות עד החודש הבא. זינדין זידאן יכול להיות מרוצה מהקאמבק של הקנון.  

המספרת של בייל (La Liga)
המספרת של בייל (La Liga)
 

ה"גולאסו" של המחזור: גידטי. השבדי היה רק חתום על הסיומת, אך המסירה של נוליטו והעקב של אוריאנה היו ממתק אמיתי.

מתחממת לקלאסיקו: 0:4 לריאל על סביליה

המחדל של המחזור: התירוצים של דייגו סימאונה. ממתי האיש הכי קשוח במדריד מדבר על עייפות ועוד אחרי ההעפלה לרבע גמר ליגת האלופות?

מתחת לאף: סביליה חולמת על מקום בליגת האלופות בעונה הבאה, השאלה איך משיגים את זה ללא ניצחון חוץ אחד העונה?

הפתעה! חיחון הדהימה עם 1:2 על את' מדריד

במחזור הבא: קאמפ נואו, ברצלונה VS ריאל מדריד. צריך מילה נוספת?

הליגה בחיים: 2:2 דרמטי בין ויאריאל לברסה

מהפך דור 3: אספניול גברה 1:2 על בילבאו
הנקמה הושגה: מלאגה ניצחה את בטיס 0:1
חם בתחתית: 2:2 בין גרנאדה לראיו וייקאנו
לאס פלמאס מנצחת בחוץ את ריאל סוסיאדד 0:1
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */