ביהמ"ש: הדירה משותפת למרות שהיא רשומה על שם האישה בלבד

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל לאחרונה ערעורו של גבר שטען למחצית הזכויות בדירה הרשומה על שם אשתו לשעבר. נפסק כי הצדדים התכוונו שהדירה תהיה משותפת והעובדה שלבעל יש דירה נוספת, שלא נכללה בחלוקת הרכוש, אינה משנה לעניין זה.

עו"ד ירדנה אברקי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בני הזוג נישאו ב-2001 והתגרשו ב-2013. בית המשפט למשפחה דחה את בקשת הגבר להצהיר כי הוא זכאי למחצית מהזכויות בדירה בבאר שבע הרשומה על שם אשתו בלבד.

נפרדים?

פנו לעורך דין משפחה

בערעור שהגיש טען הגבר כי הדירה נרכשה זמן קצר לפני נישואיהם והם ראו בה את דירתם המשותפת. הסיבה לכך שהדירה נרשמה על שם האישה בלבד נבעה משיקולי מיסוי ורצון לקבל משכנתא בתנאים מועדפים שכן היא היתה זכאית אז למענק עולה חדשה.

לדבריו, הוא מימן את ההון העצמי שהיה דרוש לדירה וטיפל בכל הליכי הרכישה. כמו כן, החזרי המשכנתא שולמו מהחשבון המשותף. בנוסף, הם חיו בדירה כ-8 שנים ושם גידלו את שלושת ילדיהם.

לטענת האישה היא רכשה את הדירה מכיוון שלבעלה היתה כבר דירה על שמו מלפני הנישואין. לדבריה, הוא הציע לה כי הדירה בבאר שבע תהיה שלה ותירשם על שמה ומאוחר יותר הם יקנו דירה אחרת משותפת. ואכן, כשעזבו את הדירה בבאר שבע הם קנו בית במושב אותו רשמו על שם שניהם ובו גרו עד לפרוץ הסכסוך שהוביל לגירושין.

נכס משפחתי מובהק

השופט יואל עדן פתח ואמר כי על פי חוק יחסי ממון נכס שנמצא בבעלות אחד מבני הזוג ערב הנישואין נותר בבעלותו גם בסיומם, ואינו בא בגדר הנכסים עליהם יחול איזון המשאבים (חלוקת הרכוש). עם זאת, בית המשפט יכול להכיר בשיתוף בנכס גם אם הוא נרכש טרם הנישואים, במיוחד כשמדובר בדירת מגורים שמעצם טיבה היא "נכס משפחתי מובהק".

במקרה זה, מתקיימים התנאים הנדרשים לקיומה של כוונת שיתוף בדירה בבאר שבע. הדירה נרכשה כחודש לפני הנישואין והמערער השקיע בה את ההון הראשוני. כמו כן, המשכנתא על הדירה שולמה מהחשבון המשותף, והצדדים גרו בדירה פרק זמן משמעותי. גם לאחר שעברו ממנה ההכנסות משכר הדירה נכנסו לחשבונם המשותף.

לקביעת השופט, העובדה שלמערער דירה נוספת שנרכשה זמן רב לפני הנישואין (ולכן לא נכללה בחלוקת הנכסים) אינה משנה מהמסקנה בדבר השיתוף בדירה המדוברת.

לדבריו, הנימוק המרכזי של בית המשפט למשפחה בדחיית הבקשה נבע מרצון להשיג שוויון כלכלי בין בני הזוג, באופן זה שלכל אחד מהם תהיה דירה בנוסף למחצית מהבית במושב. עם זאת, משמעות הדבר הלכה למעשה היא צמצום הוראות חוק יחסי ממון.

לפיכך השופט קיבל את הערעור וקבע כי המערער זכאי למחצית מהזכויות בדירה בבאר שבע. השופטים שרה דברת ואריאל ואגו הצטרפו לפסק הדין.

לטובת המערער נפסקו הוצאות של 15,000 שקל.

  • ב"כ המערער: עו"ד דן מלכיאלי
  • ב"כ המשיבה: עו"ד מירב יהושע

לעורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחצו כאן.

הכותבת: עורכת דין ירדנה אברקי עוסקת בדיני משפחה.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין".

* הכותבת לא ייצגה בתיק

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר