מאריק גרלנד (צילום: טוויטר)
מאריק גרלנד | צילום: טוויטר

נשיא ארה"ב ברק אובמה מינה את השופט הפדרלי מריק גרלנד היהודי, שימלא את מקומו של השופט השמרן אנטונין סקאליה שהלך לעולמו בפברואר, כך מדווחים הערב (רביעי) בארצות הברית. המינוי של אובמה דורש את אישור הסנאט, ויביא ככל הנראה למאבק פוליטי נוסף של אובמה נגד בתי הקונגרס שנשלטים על ידי רוב שמרני רפבוליקני.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

גרלנד בן ה-63 כיהן כעוזרו של ברנן ויליאם, שופט בית המשפט העליון המנוח, ושירת במשרד המשפטים האמריקני בתפקידי ניהול שונים, ביניהם תובע כללי וסגן מנהל בית המשפט הפדרלי לערעורים.
מינויו של גרלנד דחק החוצה שני מועמדים בולטים אחרים שנבדקו על ידי הנשיא - סרי שריניבשאן, שופט בבית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה; ופול ווטפורד, שופט בבית המשפט לערעורים של המחוז ה-9 בסן פרנסיסקו. גרלנד נחשב למועמד המקובל על רוב הציבור, גם הרפובליקני וגם הדמוקרטי, דבר שעשוי להקל על אישור המינוי גם בקונגרס.

"בחרתי במועמד שמוכר לא רק כאחד המוחות המשפטיים החדים ביותר באמריקה אלא גם כמישהו שמביא איתו למשרה את רוח ההגינות, הענווה, היושרה, השוויוניות והמצוינות", אמר אובמה. "התכונות האלה והמחויבות ארוכת השנים שלו לעשיה הציבורית מעניקות לו כבוד בשני צידיה של הפוליטיקה האמריקנית".

"המינוי - חובתי החוקתית". הנשיא אובמה (צילום: הבית הלבן)
"המינוי - חובתי החוקתית". הנשיא אובמה | צילום: הבית הלבן

הרפובליקנים כבר הודיעו, עוד לפני הדיווח אודות המינוי, שלא יקיימו דיון אודות שום מועמד כדי לא לפגוע במאזן הכוחות בבית המשפט. שאלת מינויו של השופט על ידי הנשיא עוררה סערה בארה"ב: הרוב הרפובליקני בסנאט הודיע שלא יסייע לנשיא בשבירת מאזן הכוחות בין האגף הליברלי והשמרני בבית המשפט העליון האמריקני, אחת מזרועות הממשל החשובות על פי החוקה.

"כנשיא, זו חובתי החוקתית למנות שופט וגם אחת מההחלטות החשובות ביותר שאני, או כל נשיא אחר, אקבל", כתב אובמה במייל שנשלח מהבית הלבן. במערכת הממשל האמריקנית - מינויו של שופט היא אחת הפעולות שנחשבות למהלך מרכזי במורשת הנשיאותית.