שתף קטע נבחר

"אם לא נזכה העונה, נחכה עוד 40 שנה"

אחרי שתי תוצאות תיקו מאכזבות ולפני משחק העונה מול מכבי ת"א, אוהדי הפועל באר שבע התחילו לחוש בעוצמתו של הלחץ. ביקשנו מחמישה מהם לשתף אותנו בתחושות שלהם. המסקנה: גביע המדינה בלבד ממש לא יספק אותם

אחרי ה-0:0 אתמול (ש') נגד הפועל רעננה שהשלים אובדן של ארבע נקודות תוך פחות משבוע, בקרב אוהדי הפועל באר שבע מדברים רק על דבר אחד: לחץ. המילה שבמועדון ניסו כל כך להתעלם ממנה, התייחסו אליה בבדיחות והעדיפו לקרוא לה "אתגר", הפכה למילה השגורה ביותר בבירת הנגב.

 

האם אוהדי הקבוצה באמת חושבים שהלחץ הוא שגרם למאבק האליפות להיות שוב צמוד כל-כך רגע לפני משחק העונה ביום ראשון הבא באצטדיון טוטו-טרנר נגד מכבי תל-אביב? ואם כבר לחץ, מי גורם לו? הקהל, התקשורת או התנהלות השחקנים? ביקשנו מחמישה אוהדים אדומים שהיו אתמול באיצטדיון, לחוות את דעתם בעניין.

 

יובל ארד (36), עובד בחברת שילוח בינלאומית, הוא באר-שבעי במקור ולמרות שהוא מתגורר בשנים האחרונות באשקלון, הוא לא מחמיץ אף משחק. ארד: "לחץ זה חלק אינטגרלי ממאבק האליפות. הלחץ חיובי ולא בקטע של משקולות על הרגליים. עושים מזה יותר ממה שזה באמת. הבעיה היא שקהל מתחיל להלחיץ את השחקנים מהדקה החמישית. יש אנשים שחושבים שמהדקה הזאת אנחנו כבר צריכים להוביל ואז להביס בכל משחק. זאת לא המציאות. אי אפשר לדרוש את זה. עוד לפני הקהל זה מתחיל מהתקשורת, שמחפשת לייצר אובר דרמה ממה שקיים. במאבק אליפות יש לחץ לגיטימי אבל הוא אמור לאתגר את השחקנים. בנוגע לתוצאות האחרונות, אני חושב שמאז שמאור מליקסון נפצע הקבוצה הפכה לפחות תכליתית. למרות זאת אנחנו ברצף של 22 משחקים ללא הפסד".

 

ארד הוסיף: "הניצחונות הולכים קשה אבל גם למכבי הם הולכים קשה. אז היו שני משחקים פחות טובים. זה קורה. אתמול מה שקרה זה שהחמצת הפנדל הוציאה את הרוח מהמפרשים. אין או יש לחץ, זה רק ברמת התיאוריה. בסופו של דבר נימדד רק במבחן התוצאה. אני מסכים עם אליניב ברדה, שזוכים באליפות גם עם משחקים כאלה. את הכסף סופרים במדרגות ומי שיהיו לו יותר נקודות בסוף העונה יזכה בצדק באליפות. ניצחון של אחת הקבוצות ביום ראשון לא יגמור את הסיפור אבל בהחלט יתן 'זבנג' רציני למי שתפסיד. יהיה קשה להרים את הראש מהפסד במשחק כזה".

 

יובל ארד. "יהיה קשה להרים את הראש מהפסד במשחק העונה"
יובל ארד. "יהיה קשה להרים את הראש מהפסד במשחק העונה"

 

"אנחנו עוד לא יודעים להתמודד עם לחץ"

משה וקנין (30), עובד במפעל ייצור ליד באר שבע, לא חושש להודות שהלחץ הוא שגורם לקבוצתו לגמגם.

וקנין: "ההסבר היחיד למה שקרה בשבועיים האחרונים הוא שהשחקנים לא עומדים בלחץ. המסירות הן לא אותן מסירות, התנועה לא אותה תנועה. למכבי תל-אביב יש ניסיון בלחץ כזה ולנו אין. צריך לדעת להתמודד עם לחץ ואנחנו עדיין לא יודעים לעשות את זה. בנוגע לאוהדים, נכון שפה ושם יש קצת קריאות בוז אבל לרוב האוהדים כן תומכים. האמת שלברק בכר אין הרבה מה לעשות כרגע. זה לא שיש פתאום שחקנים אחרים שיכולים לשחק. תוך כדי משחק הוא תמיד מנסה לשנות מערכים. מה

שצריך כרגע זה לערוך יותר שיחות השחקנים. מה שמנחם אותי זה שעדיין לא הפסדנו בחודשים האחרונים. אני מאמין שאפשר יהיה לנצח את מכבי. הם לא יבואו להסתגר כמו כל הקבוצות האחרות. אני מאמין שמכבי תלחץ אותנו. מבחינתי, אם נזכה העונה רק בגביע המדינה, זאת תהיה אכזבה. אם לא נזכה באליפות העונה, זה יקרה רק בעוד 40 שנה. אין לנו את התקציב של מכבי תל-אביב כדי להתחרות איתם כל עונה. עם כל הכבוד למה שאלונה משקיעה, אין לה את היכולות להשקיע כל שנה כמו שהם משקיעים".

 

דוגמא מעולם הרפואה

ממרום שנותיו כאוהד, ד"ר וילמוש מרמשטיין (65), רופא בכיר, מזהה את הבעיה של קבוצתו כבעיה שמאפיינת לא רק אותה: "מה שקורה לקבוצה עכשיו זאת הבעיה של המנטאליות הישראלית. זה ההבדל בינינו לבין מכבי תל-אביב. כשמכבי מרגישה חולשה, היא דורסת אותך בלי חשבון. אנחנו מכניסים שער או שניים וחושבים שזה יספיק. אתמול אפילו את השערים האלה לא כבשנו. ברור שיש לחץ אבל לקבוצה יש פסיכולוג או יועץ מנטאלי שאמור לעבוד על העניין הזה. לדוגמא הפנדל של מאור בוזגלו. מה רעדו לו הרגליים? אני בכלל חושב שזה לא בסדר ששתי הקבוצות שמתמודדות על התואר לא משחקות בו זמנית. באר-שבע לא חזקה נפשית כדי לעלות לשחק בידיעה שמכבי ניצחה ויש לה את אותו מספר נקודות".

 

שחקני באר שבע מרוסקים (צילום: ישראל יוסף) (צילום: ישראל יוסף)
שחקני באר שבע מרוסקים(צילום: ישראל יוסף)

 

מרמשטיין אף הוסיף דוגמא מעולמו האישי: "אני, כמי שמטפל באנשים חולים, אעשה הכל כדי שהמטופל לא ידע שזה שלפניו בתור לא הגיע כי הוא נפטר. אם המטופל ידע שהמטופל השני מת, הוא לא ירצה בכלל לבוא לטיפול. בקבוצות ובנבחרות הגדולות במזרח אירופה, בכדורגל הסובייטי וההונגרי בשנותיו הגדולות, במשחקים גורליים השחקנים היו סגורים במחנה. גם כאן צריך לסגור אותם במלון ולהכניס להם לראש רק מטרה אחת: לנצח".

 

"משחק העונה יוכיח מי בעלת הליגה"

משה סוסן (32), עצמאי, חושב שמה שעובר על קבוצתו הוא תהליך טבעי: "אני לא חושב שמה שקרה לקבוצה בשבוע האחרון קשור ללחץ. עשינו רצף אדיר של ניצחונות ושברנו שיאי מועדון. היה ברור שמתישהו זה ייעצר. יש קצת ירידה טבעית ואני בטוח שלמשחקים הבאים כבר נבוא יותר מוכנים מבחינה פיזית ומנטאלית. אני חושב שנעמוד במטרה המרכזית שהיא זכייה באליפות. אני בטוח שעד סוף הפלייאוף גם אנחנו וגם מכבי עוד נאבד נקודות. השאלה היא רק מי יאבד פחות. למשחק נגד מכבי יש חשיבות אדירה. המשחק יוכיח מי בעלת הבית בליגה. אם ננצח זה ייתן לנו המון אוויר להמשך. אם נסיים את העונה הזאת בלי אליפות אני אהיה מאוד מאוכזב. גם אם נזכה רק בגביע אמשיך להיות מאוכזב. העונה יש הזדמנות נדירה לקחת אליפות. לא רואה את זה קורה בשנה אחרת".

 

סוסן. "גביע בלבד ישאיר אותי מאוכזב" ()
סוסן. "גביע בלבד ישאיר אותי מאוכזב"

 

האמונות הטפלות ביציע

יניב ברוך (33) מעולם לא התגורר בבאר-שבע או בנגב, אלא ברחובות ובשנים האחרונות הוא בכלל גר בקולורדו ארצות-הברית. אתמול הוא נחת בארץ כשעתיים לפני המשחק ומיהר להגיע לראשנה בחייו למשכנה החדש של קבוצתו.

 

ברוך: "בהחלט הרגשתי באווירה של לחץ. חלק השתגעו ולא עמדו בזה. כל דבר קטן גרם להם להתפוצץ על השופט או על שחקנים. מצד שני, יש אנשים שניסו לעודד שחקנים שעשו טעויות כמו אחרי החמצת הפנדל של בוזגלו או הרמה לא טובה של בן ביטון. יש לתקשורת חלק בניפוח של העניין הזה אבל גם אי אפשר היה שלא להבחין שלמאור בוזגלו פתאום בורחים כל הכדורים. אולי סתם היה לו יום חלש. אפשר בהחלט להגיד שהקהל הלחיץ וזה בעיקר בגלל שמכבי ניצחה קודם. אם המשחקים היו נערכים באותה השעה יכול להיות שהמצב היה טיפה אחרת".

 

יניב ברוך (צילום: שי מוגילבסקי)
יניב ברוך(צילום: שי מוגילבסקי)

 

ברוך סיפק דוגמא לאמונות הטפלות השוררות ביציע: "רציתי לצלם את הפנדל של בוזגלו בווידאו ומיד אנשים צעקו לי 'אל תצלם'. ניסיתי להסביר להם שאני אוהד מארצות-הברית ורציתי לצלם למזכרת. אבל הסבירו לי שזה נובע ממנחוס. הבחור שלידי ממש צעק עליי. הוא הבטיח להקליט לי בטלוויזיה ולשלוח לי, רק שלא אצלם. בסוף היו כאלה שכן צילמו והאשימו אותם בזה שהפנדל הוחמץ".

 

אוי ואבוי למי שהעז לצלם את הפנדל! (צילום: ישראל יוסף) (צילום: ישראל יוסף)
אוי ואבוי למי שהעז לצלם את הפנדל!(צילום: ישראל יוסף)

 

ברוך סיכם: "בכל מקרה אני עדיין חושב שפעם, כשהיינו במאבקי תחתית, הלחץ היה גדול יותר. לרדת הרבה יותר מלחיץ. כשיוסי בניון בככה וירדנו ליגה בפעם הראשונה הרגשתי שהעולם חרב. אנשים התעלפו והייתה הרגשה שמשהו נגמר. פה זה נראה לי לחץ חיובי שאנשים רוצים שמשהו ממש יקרה. אם זה לא יקרה, זה לא יגרום לאנשים להתעלף וללכת לבתי חולים כמו שאני זוכר מהירידה. אני גם לא חושב שאם זה לא יקרה העונה, אז זה לא יקרה בכלל. רואים שההתנהלות של המועדון היא נכונה, יש איצטדיון חדש ושחקני נוער שמשתלבים בקבוצה הבוגרת. לא נראה לי שהמועדון יקרוס כמו בתקופה של אלי להב. אם המועדון ימשיך בדרך שלו, באיזשהו שלב זה יקרה ונזכה באליפות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
אוהדי הפועל באר שבע
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים