"הוא אמר לי 'זה בסדר, תבכי' – ואנס אותי"

אלישיה נחטפה כשהייתה בת 13 בלבד על ידי אדם שהכירה ברשת • כיום היא מקדמת חוקים על מנת להבטיח גלישה בטוחה עבור ילדים • "אמא הזהירה אותי לא לדבר עם זרים, אבל באינטרנט לא הרגשתי שהם זרים"

אלישיה. מקדמת חוקים לגלישה בטוחה של בני נוער //

הסיפור של אלישיה קוזאקייביץ' הוא סיפור חטיפה של נערה מתבגרת, שהכירה אדם באינטרנט ויצאה מביתה לפגוש אותו. המקרה שלה הוא סיפור נוסף, כמוהו מתרחשים אינספור בעולם, כל יום. אלישיה הייתה רק בת 13 כשנחטפה על ידי אדם מבוגר שהכירה ברשת. "אני זוכרת את חג המולד של שנת 2001 כתקופה נהדרת, וכמוהו היה גם יום השנה האזרחית של שנת 2002", היא נזכרת ברגעים האחרונים בהם בילתה עם משפחתה, מספר שעות לפני שחייה השתנו. "בתקופה ההיא לא היו הרבה אנשים שחינכו והסבירו לבני הנוער על הסכנות שבאינטרנט" היא מספרת כיום, 14 שנים מאוחר יותר.

"בארוחת החג אמרתי להורים שלי שכואבת לי הבטן ועליתי לחדרי, יצאתי מהחלון וירדתי מעץ חג המולד שניצב בחצר שלנו, ומשם המשכתי לרחוב". ברחוב השקט, היא משחזרת, לא פגשה באיש, הרחובות היו ריקים, "אפילו הכלבים לא נבחו", היא אומרת. הקול הפנימי שלה קרא לה לחזור הביתה, והיא החלה לעשות את דרכה חזרה הביתה, אז עצרה מכונית ובה גבר שקרה בשמה. "פחדתי לחיי", היא אומרת כיום, כשהיא בת 27. 

האינטרנט עבורי היה מקום לשחק משחקים. אלישיה בגיל 13, מספר ימים לפני שנחטפה // צילום: פייסבוק

"האינטרנט עבורי, עד אותה תקופה, היה דרך לשחק עם אנשים אחרים ברחבי העולם אונליין. זה כל מה שאינטרנט היה עבורי עד אז. ההורים חשבו שהעניקו לנו מתנה כשהתקינו לנו אינטרנט בבית, והם גם שוחחו אתנו על הסכנה שבאנשים זרים, אבל באינטרנט לא ראינו את האנשים האלו כזרים ממש, הרי כבר דיברנו פעם, ומהר מאוד אתם מתיידדים". 

"היה ילד אחד, בערך בגיל שלי, או לפחות כך חשבתי, והיה לנו חיבור ממש טוב. הוא הקשיב לכל מה שהיה לי  לומר, כל יום וכל לילה, וייעץ לי", היא נזכרת בתקופה שלפני החטיפה. בסופו של דבר, באותו ערב השנה החדשה של שנת 2002, התברר כי האיש אינו בגילה, אך כשגילתה זאת כבר היה מאוחר. "הוא אחז בזרוע שלי, וצעק לי להיות בשקט". 

סיימה לימודי משפטים והתארסה // צילום: פייסבוק

בהתחלה חשבה שהחוטף שלה ייקח אותה לאזור קרוב ויחזיר אותה במהרה הביתה, אך ככל שהזמן חלף הבינה כי הוא לוקח אותה למקום מרוחק מאוד. כשהגיעו לכביש אגרה, ראתה קופאי והחליטה לקרוא לעזרה, אך האיש שבתא לא הבחין בה, והחוטף שלה המשיך בדרכו. "נסענו במשך כחמש שעות בערך, מפנסילבניה לוירג'יניה. בסופו של דבר הגענו לבית, והוא גרר אותי פנימה. הוא הוריד אותי לתוך המרתף, ואמר לי 'זה הולך להיות מאוד קשה עבורך, זה בסדר לבכות'". לאחר מכן הפשיט אותה, קשר לצווארה קולר וגרר אותה עד לחדרו שם אנס אותה. במשך ארבעה ימים הוא עינה, הכה ואנס אותה. 

 

אלישיה עוברת ממדינה למדינה ומקדמת את החוק שלה // צילום: פייסבוק 

אחרי ארבעה ימים, אמר לה החוטף שלה: "אני מתחיל לחבב אותך יותר מדי. הלילה נצא לטיול". באותו הרגע הבינה שהוא עומד להרוג אותה. הוא נתן לה מעט אוכל לפני שיצא לעבודה. "התחלתי לבכות ולהתפלל ולחשוב על תכנית בריחה". לאט לאט הבינה כי אין לה איך לצאת מזה והשלימה עם המוות שלה. "שמעתי קולות של גברים בקומה מעלי, וצעדי רגליים, המון רגליים". אחרי שפרצו את דלת המרתף, מצאה עצמה אלישיה מול תריסר קני רובים מכוונים אליה. "חשבתי שזה הסוף שלי, אבל אז הסתובב אחד הגברים ועל המעיל שלה ראתה את הכיתוב FBI. "האנשים האלו נתנו לי הזדמנות נוספת לחיות. הם המלאכים שלי". 

מסתבר כי החוטף שלה צילם את מעשיו במצלמת וידיאו, "אחד הגולשים זיהה אותי מהתמונות שהוריי פרסמו במודעות 'נעדרת' שהפיצו", הסבירה. הגולש שזיהה את הילדה הקטנה בסרטונים של החוטף התקשר מטלפון ציבורי ל-FBI, ומסר להם את השם הבדוי של החוטף, ומשם מצאו סוכני הבולשת את כתובת ה-IP שלו, הגיעו לדירתו ושחררו את הנערה. מבחינתה מדובר היה בנס: "החוטף שלי היה אמור לחזור ב-16:30, והסוכנים הגיעו ב-16:10". 

כיום, אלישיה בת 27, מאורסת והפכה למשפטנית. היא לקחה את המקרה האישי שלה כפרויקט לחיים, ומקדמת חוקים לגלישה בטוחה של ילדים באינטרנט. את החוק, שנקרא "חוק אלישיה" על שמה, היא מקווה להעביר בכל 50 המדינות של ארצות הברית. לדבריה, רק 2 אחוזים מכלל העבירות כנגד בני נוער המבוצעות ברשת אכן מגיעות לידי חקירה. החוטף שלה אגב, נשפוט ונידון ל-19 שנות מאסר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר