העלייה בתוחלת ובאיכות החיים מאפשרת לאוכלוסייה המבוגרת לסמוך פחות על הילדים ולהשתמש בחסכונות כדי לחיות בסביבה מוגנת המתאימה לגילם. הדיור המוגן בארץ תפס תאוצה בשנים האחרונות ומציע לדייר את כל השירותים הנדרשים לבני הגיל השלישי, בהם גם ארוחות. אלא שמבט אל מאחורי הקלעים של תעשיית המזון באותן חברות דיור מוגן חושף תמונה עגומה ביותר. עובדים בלי כפפות, מחזור של מוצרי מזון שכבר הוגשו וערכים תזונתיים ירודים במיוחד.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק 

אנשים שעבדו בתעשיית המזון בבתי הדיור המוגן מספרים כי התקציב לארוחה לדייר הוא 21 שקלים לכלכלה יומית. הסכום הזה כולל ארוחת בוקר, צהריים, קפה ועוגה אחר הצהריים וארוחת ערב. קשה להאמין שבמחיר הזה, יוכלו חברות ההסעדה להביא מוצרים איכותיים.

"הדייר משלם מחיר יחסית גבוה עבור האוכל שהוא מקבל בבתי הדיור המוגן", מסביר שף שעבד באחד מהחברות שמספקות שירותי הסעדה לאותם הקשישים. "מה שהוא מקבל בפועל זה אוכל שעלותו נמוכה מאוד וכך גם האיכות".

(אילוסטרציה) (צילום: פלאש 90, אנה קפלן)
הקשישים משלמים הרבה, ומקבלים מעט | צילום: פלאש 90, אנה קפלן

בדיקת הארוחות בבתי הדיור המוגן:

מבדיקה שנערכה במעבדת המזון של המכללה האקדמית תל חי נמצא כי בבית דיור מוגן "רעות" הקציצות שהוגשו לדיירים הכילו אחוזי חלבון נמוכים מאוד. סה"כ 4.9 ל- 100 גרם, מה שמעיד על מעט בשר בקציצה.

בבית האבות משה"ד כמות החלבון הייתה נמוכה מהמומלץ אף יותר- 3.4 ל- 100 גרם. ברשת הדיור המוגן עד 120 כמות הנתרן הייתה גבוהה מהמומלץ בארוחה - 250 מ"ג נתרן ל-100 גרם. בבית האבות "ליאון רקאנטי" בפתח תקווה כמות הנתרן הייתה גבוהה במיוחד - 290 מ"ג ל-100 גרם - כמעט כל הכמות המומלצת ליום בארוחה אחת.

עצורים בחשד לעוקץ קשישים (צילום: רויטרס, חדשות)
התקציב היומו לדייר: 21 שקלים | צילום: רויטרס, חדשות

תגובת בית הדיור המוגן ליאון רקאנטי בפתח תקווה: התזונה בביתנו מפוקחת באופן שוטף ע"י תזונאית מוסמכת שמבצעת בקרה הדוקה על המטבח המייצר את המזון. מרבית המנות אינן כוללות בשר מעובד ומחזור מזון אינו מתבצע. אנחנו שמחים על הבדיקה, נלמד את תוצאותיה ונדאג לשיפור מתמיד לרווחתם ובריאותם של דיירי הבית.

תגובת בית הדיור המוגן משה"ד הרצליה: "בית משה"ד עובד עם ספק מקצועי, המספק את המזון לבתי אבות רבים. בית האבות מעסיק דיאטנית קלינית אשר מפקחת על איכות וכמות האוכל המוגש לדיירים. בית האבות שומר כשרות וע"כ הבשר מומלח לפני בישולו ואולי שאריות המלח, גרמו לממצאי הנתרן. נושא זה ייבדק ע"י הדיאטנית".

תגובת רשת בתי דיור מוגן "עד 120" בראשון לציון: "המזון המוגש נמצא בפיקוח ובקרה שוטפת של תזונאית וטכנולוג מזון בכיר לרבות פיקוח מלא של משרד הבריאות. האוכל המוצע לדיירים טרי, מגוון ועשיר ומבושל כל יום במקום. השירות המוצע לדיירים הינו על פי בחירתם והם רשאים לבחור האם לאכול במסעדה או לבשל בדירתם".

תגובת בית הדיור המוגן "רעות" ת"א: "אנו רואים חשיבות רבה באספקת מזון מזין, בריא, איכותי ומגוון בהתאם להנחיות והמלצות משרד הבריאות ומשקיעים משאבים רבים לשמירה על איכות המזון. כלל חומרי הגלם לבישול עבור הדיור המוגן בתל אביב נרכשים מיצרנים איכותיים, מאושרים ומוכרים והמטבח מפוקח ע"י דיאטנית קלינית. במידה ויימצא כי קיים פער בערך החלבון המוטבע על אריזות היצרן לעומת בדיקתכם, נפעל ישירות מול היצרן".