וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ביקור ביידן: עלייה בתמיכה בישראל בקרב הציבור האמריקני

3.3.2016 / 8:15

סגן נשיא ארה"ב יגיע לישראל בשבוע הבא לדון עם נתניהו בהיקפה ואופיה של חבילת הסיוע הביטחוני החדשה. בינתיים, סקר בארצו מראה כי חרף המתיחות בין ירושלים לוושינגטון סביב איראן - גם בקרב הדמוקרטים חלה עלייה בתמיכה בישראל

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון על הסיוע הביטחוני מארה"ב: "מעריך שנגיע לסיכום בשבועות הקרובים")

על רקע המגעים להשלמתה של חבילת הסיוע הביטחוני החדשה של ארצות הברית לישראל, יגיע בשבוע הבא סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לביקור קצר בירושלים. ביידן ינחת ביום שלישי וצפוי לשהות בישראל במשך יומיים. הוא ייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וידון עמו בדרכים להביא לסיומו של המשא ומתן על היקף ואופי חבילת הסיוע הנרחבת, שממשל אובמה מעוניין מאוד להעניק לישראל. ביידן יבקר גם ברמאללה וייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

ביקורו האחרון של ביידן בישראל היה בשנת 2014, אז הגיע לייצג את ארצות הברית בטקס האשכבה של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון ברחבת הכנסת. ביידן ביקר בישראל גם במרץ 2010, ביקור שיצר שערורייה כאשר במהלך שהותו בארץ התפרסמה תכנית להקמת 1,500 יחידות דיור בשכונה של ירושלים הנמצאת מעבר לקו הירוק. התקרית העיבה על הביקור ויצרה מתיחות קשה בין ירושלים לוושינגטון.

עוד בנושא
חבילת הסיוע הביטחוני: בכיר ישראלי נפגש עם יועצי אובמה
מרוץ החימוש במזה"ת: ישראל מבקשת להקדים קבלת החמקן המתקדם בעולם
יעלון: "מעריך שבשבועות הקרובים נסכם עם ארה"ב על הסיוע הביטחוני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, דאבוס. 21 בינואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
מגיע לביקור בישראל, כשברקע התמיכה בישראל בארצו גוברת. ביידן ונתניהו בדאבוס שבשוויץ, בינואר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ביידן צפוי להגיע לישראל בליווי בני משפחתו בביקור הקרוב. ראש הממשלה נתניהו עשוי לטוס בהמשך החודש לוושינגטון כדי להשתתף בוועידה השנתית של שדולת איפא"ק. התאריכים שבהם תתקיים הוועידה השנה חופפים לביקורו ההיסטורי של הנשיא אובמה בקובה, ביקור ראשון של נשיא אמריקני במדינה זו מאז 1928. טרם ברור אם תתקיים פגישה בין נתניהו לאובמה לפני שהנשיא ייצא לקובה, וסביר להניח שגם הנושא הזה יעלה במהלך שיחותיהם של נתניהו וביידן בירושלים בשבוע הבא.

עלייה בתמיכה בישראל בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית

מכון "גאלופ" פרסם השבוע את ממצאי הסקר השנתי שלו בנוגע לעמדות הציבור האמריקני כלפי ישראל. הסקר מצביע על כך שבשנה החולפת, 2015, חלה עלייה בתמיכה הציבורית בישראל בקרב אזרחי ארצות הברית - למרות המחלוקות הקשות בין ממשל אובמה לבין ראש הממשלה נתניהו בנושא הגרעין האיראני. הנתון המעניין באמת בסקר הוא שעלייה מתונה בתמיכה בישראל, בשיעור של 4%, חלה אף בקרב תומכי המפלגה הדמוקרטית.

אליוט אברמס, בכיר לשעבר בממשלים הרפובליקניים של בוש ורייגן, הנחשב מקורב לראש הממשלה נתניהו, פרסם מאמר במגזין השמרני "וויקלי סטאנדרט" ובו ניתח את ממצאי הסקר. תחת הכותרת "גאלופ בוחרת ביבי", טען אברמס כי הסקר מוכיח שבניגוד לטענות שהעלו מבקריו של נתניהו, המאבק שניהל מול הנשיא אובמה בנושא הגרעין האיראני לא פגע ביחס לישראל בארצות הברית.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וושינגטון. פברואר 2016. רויטרס
המאבק מולו לא פגע ביחס לישראל. אובמה/רויטרס

אברמס הודה כי בסקר של גאלופ אמנם ישנו הבדל ברור בין רפובליקנים לדמוקרטים - בקרב הראשונים, כ-80% תומכים בישראל על פני הפלסטינים, ואילו בקרב האחרונים, הנתון עומד על 53% - אולם בשורה התחתונה, לישראל עדיין תמיכה בקרב תומכי שתי המפלגות. "מבקריו של נתניהו זלזלו בטענה שהוא מבין את הפוליטיקה האמריקנית, אבל הצחוק האחרון שמור לו", כתב אברמס.

לעומת סקר "גאלופ", לפני שלושה חודשים פורסם סקר מקיף של מכון המחקר "ברוקינגס" שהציג את החלוקה בין רפובליקנים לדמוקרטים ביחס לישראל, באופן מדאיג יותר. בסקר ההוא, בשעה שנתניהו זכה להערצה אדירה בקרב הרפובליקנים, התברר כי 49% מהנשאלים הדמוקרטים תמכו בקו נוקשה במיוחד כלפי ההתנחלויות הישראליות בשטחים, עד כדי הטלת סנקציות כלכליות. הסקר גם הצביע על כך שבשעה של-51% מהרפובליקנים דעה חיובית על נתניהו, ל-34% מהדמוקרטים דעה שלילית כלפיו, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully