סערת 'מתחם התחנה' בירושלים

פרוטוקול ועדת התכנון: כך החרדים ניסו למנוע חילולי שבת

הנציגים החרדים פעלו בשבוע שעבר כדי למנוע את אישור 'מתחם התחנה' בוועדת התכנון, אך כשלו. לידי "כיכר השבת" הגיע פרוטוקול הדיון שחושף כי מזה זמן שלא גובים כסף במשחקייה ובג'ימבורי (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
מתחם התחנה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בשבוע שעבר נערך דיון בוועדת התכנון המקומית בירושלים על "מתחם התחנה" בעיר, כאשר הנציגים החרדים ניסו להביא להפלת התוכנית בעקבות חילולי השבת הצפויים במקום, אך בסופו של דבר בעקבות היעדרות נציג ש"ס והימנעותו של דב קלמנוביץ, התוכנית אושרה והחרדים נחלו כישלון.

לידי "כיכר השבת" הגיע פרוטקול הדיון, המוכיח כיצד הנציגים החרדים ניסו ככל יכולתם למנוע את חילולי השבת, אך בסופו של דבר ללא הצלחה.

יו"ר הוועדה מאיר תורג'מן אמר בדיון כי "גם לי חשובה מאוד השבת, אבל לא בכפייה. אנחנו צריכים לזכור מדובר בחלק ממגרש פרטי שאינו בסמכות העירייה. את החלקים שהיו בתחומי העירייה, של חברת אריאל, סגרנו".

בהמשך הפרוטקול מתייחס תורג'מן להחלטת אבי מורדוך, מבעלי העסקים, לסגור את המשחקייה במקום ואמר כי "לגבי המשחקייה והג'מבורי בשבת הם לא גובים כסף והמשאבה לא עובדת" - בניגוד לטענות כי מדובר בהסכם חדש שהושג רק אתמול. יצוין כי אכן כבר בשבת האחרונה המקום היה סגור בשבת.

לדבריו: "אנחנו כוועדה מקומית שואפים לקבל הסכמה ואחריות מהוועדה המחוזית, וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים לנהוג באחריות, ולהצביע בצורה מושכלת ונבונה. במידה רבה, ההחלטה שנקבל היום תשפיע בדבר היותה של הוועדה המקומית הראויה לקבל הסכמה או לא. מתחתם התנה הינו מתחם בילוי ופנאי אשר פתוח בשבתות, צריכים להבין את זה".

סגן ראש העיר עופר ברקוביץ אמר בדיון כי "מדובר בתוכנית טובה. אנחנו נמצאים בוועדת תכנון ולא ועדת השבת".

חבר המועצה אליעזר ראוכברגר אמר כי "אנחנו ועדה מספיק מכובדת ומקצועית, ואין שום קשר למה שנחליט כאן היום. אין צורך לקשר את ההחלטה שנחליט בתוכנית הזאת, לגבי ההסמכה האם אנחנו ראויים או לא ראויים להסמכה".

לדבריו: "אני לא מסכים שבגלל שמדובר במתחם פרטי, אי אפשר לאכוף ולשמור על השבת. אנחנו יכולים לחייב אותם, למה תוכנית נת"צ צרכה להחיל שימושים? ומדוע אנחנו לא נוכל להגביל אותם בשבת. אנחנו ועדת תכנון ובניה שיש לנו סמכות לעשות זאת, ואת הכלים לעשות את זה".

חבר המועצה יצחק פינדרוס אמר כי "הנושא הזה דובר כבר למעלה משלוש שנים, בפרוטוקול הוועדה החליטה על מסחר ולא בילוי. ועדת ערר קבעה כי יש להגיש תוך שנתיים תכנית אב, לומר לנו מה אנחנו הולכים לעשות שם. עד עכשיו לא הוגשה תכנית על המתחם ולא תכנית אשר הגדיר את השטחים שם, הגישו רק על השטחים הציבוריים?".

פינדרוס תקף: "מי ביקש מכם? במסגרת תכנית נתיב תחבורה ציבורית מגישים שימושים חורגים, למה זה ככה? זה שטח ציבורי ולא פרטי. מעולם לא נעשה דבר כזה, אני בפליאה, איך נעשה דבר כזה? ולמה מקדמים תכנית כזאת ותכניות אחרות לא מקודמות. את מי אתם מייצגים? הכלכלה של ירושלים תלויה רק בשמירת השבת שלה. אני דורש ממהנדס העיר להגיש תכנית לכל המתחם".

חבר המועצה חנן רובין ציין כי "טובת העיר צריכה להיות חשובה מכל דבר אחר. אנחנו רוצים לראות את ירושלים משגשגת, כל אחד חוגג את השבת כפי שהוא מאמין בה וצריך לכבד את זה".

גם רובין מספר כי ההחלטה לסגור את המשחקייה במתחם התקבלה כבר לפני זמן מה. "בהתחלה המשחקייה והג'מבורי עבדו בשבת וגבו כסף, אחרי שפנינו אליהם והגענו להבנות הם כבר לא גובים כסף והמשאבה לא פועלת בשבת".

סגן ראש העיר חיים אפשטיין אמר כי "מבחינתי שמירת השבת צריכה להוות תנאי לקיום התנכית, לדוגמה במתחם ממילא מוטבע שמירת השבת".

חבר המועצה תמיר ניר: "מדובר בתכנית חשובה בהיבט התחבורתי וגם בהיבט ההסדרה של השימושים. יש אנשים ששומרים את השבת בדרך אחרת, וגם להם צריך שיהיה קול".

סגן ראש העיר ישראל קלרמן: "לגבי השבת גם אם מדובר בשטחים פרטיים, ניתן לחייב אותם שלא יפעלו בשבת".

חבר המועצה יוחנן ויצמן: "החזון שלנו צריך להיות, השלמה והכלה של כל המגזרים והתושבים בעיר, אני מציע למהנדס העיר על מנת למנוע סכסוכים ולחמות למשוך את התכנית ולא לקדם אותה. במידה והתכנית תאשר היום, אני אגיש בקשה לערעור במועצת העיר, על פי סעיף 18ז'".

מ"מ ראש העיר יוסי דייטש: "היו לנו ניסיונות בעבר להידבר עם מרכז התחנה ועם העומד בראשו וזה לא צלח. היזם הבטיח משהו אחד וקרה משהו אחר. ללא קשר לחוק העזר הנעירוני, מתחם התחנה הפך להיות מסחרי. זהו משהו שאני לא יכול לשבת בצד ולא להתערב. מבחינתי כל חנות בירושלים אשר פתוחה בשבת זה כמו סכין בל".

מאיר תורג'מן: "אני מציין כי נאכוף את חוק העזר העירוני, תצביע בעד".

יוסי דייטש: "לא. היו להם הרבה הזדמנויות לפעול לפי חוק העזר העירוני והם לא עשו זאת. יצאנו לסיור כמה פעמים, גם בשבת, יוחנן גם היה מגיע כמעט כל שבת, הם הבטיחו שהג'מבורי לא יעלה כסף ולא יפעלו המשאבות והם היו פועלות".

המשנה לראש העיר דב קלמנוביץ: "נושא השאיפה לשמור על השבת, גם אותי מעניין באופן אישי. פניתי לרב הראשי של ירושלים, שדיבר עם ראש העיר. אני מבקש דחייה של ההחלטה היום, כדי שהרב יצא לסיור במתחם כבר בשבת הקרובה. מבקש, דחו את ההחלטה בשעוד שבוע מהיום".

מאיר תורג'מן: "אי אפשר לדחות את ההחלטה, הועדה המחוזית דנה בתכנית ב1.3.16, אנחנו חייבים לקבל החלטה היום".

אליעזר רכאוכברגר "מציין בסוף הדיון: "אם יוגש ערעור על פי סעיף 18ז' אז בכל מקרה זה יידחה".

בשלב הזה מתקיימת הצבעה. 5 הצביעו בעד התכנית, 4 התנגדו ואחד נמנע. היום, התוכנית אושרה בוועדה המחוזית ברוב של 11 תומכים מול שני מתנגדים - דייטש ואפשטיין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר