קונספירציה ברקוד (צילום: spiegel.de)
על כל דבר יש ברקוד, למה בעצם? | צילום: spiegel.de

נורמן ג'וזף וודלנד המציא את הברקוד, אותה אסופת קווים וספרות המשמשת אותנו כדי לסמן כמעט כל מוצר שקיים על מנת שמחשב יוכל לזהות אותו. כשנפטר בשנת 2012 רוב התגובות באינטרנט לא ספדו אותו, אלא בירכו על כך שמת אחד ממבשרי האפוקליפסה. באותה שנה נערה מסן אנטוניו, טקסס בשם אנדראה הרננדז, בת להורים נוצרים אדוקים, יצאה במחאה על כך שבית ספרה מכריח את התלמידים להסתובב עם תעודות סטודנט הכוללת ברקוד ושבב מעקב. היא דווקא לא מחתה בגלל שבב המעקב הפולשני, אלא בשל הימצאותו של הברקוד שבעיניה ובעיני משפחתה מסמל את מספרה של החיה המפלצתית מחזון יוחנן שתביא את סוף העולם.

קונספירציה ברקוד (צילום: ויקיפדיה)
החיה של חזון יוחנן | צילום: ויקיפדיה

שורשה של הקונספירציה הזאת נטוע בשני פסוקים בחזון יוחנן, פרק יג':16  וַתַּעַשׂ אֶת־אֲשֶׁר כֻּלָּם לְמִקָּטֹן וְעַד־גָּדוֹל אִם־אֶבְיוֹן וְאִם־עָשִׁיר גַּם־בְּנֵי הַחֹרִים גַּם־הָעֲבָדִים יַתְווּ תָו עַל־יַד יְמִינָם אוֹ עַל־מִצְחֹתָם׃  17 וְלֹא־יוּכַל אִישׁ לִקְנוֹת אוֹ לִמְכֹּר כִּי אִם־בִּהְיוֹת עָלָיו תָּו הַחַיָּה אוֹ שְׁמָהּ אוֹ־מִסְפַּר שְׁמָהּ׃

החיה שתתרומם מתוך האדמה, ותוריד גשם של אש מגן עדן, תסמן את האנושות במספרה, ומשום מה היא גם מאוד תתעניין בצרכנות. איש לא יוכל לקנות או למכור אם הוא לא נושא את מספרה. המספר, כידוע הוא 666. האם אנחנו צריכים תו או סימן כלשהי כדי לסחור בימינו? האם קוראים לזה ברקוד? האם קונספירציה נולדה? כל התשובות אומרות – כן!

קונספירציה ברקוד (צילום: ויקיפדיה)
המספר של החיה - 666 | צילום: ויקיפדיה

כבר כשהברקוד הראשון לצורכי מסחר הגיע אל החנויות בתחילת שנות ה-70' התחילו הפגנות במכולות וסופרמרקטים, למרות שהברקודים הופיעו על מוצרים, ולא כפי שהברית החדשה מציינת – על האנשים עצמם. במהלך השנים עברה מפה לאוזן אגדה אורבנית שבין הקווים והספרות מסתתר תמיד המספר 666. אנחנו לא מצליחים להבחין במספר, אבל משום מה הרשת מלאה בתמונות של ברקודים וחיצים המסמנים בסופם של שלושת זוגות הקווים המאורכים - בתחילת, אמצע וסוף הברקוד - את מספר החיה.

קונספירציה ברקוד (צילום: spiegel.de)
הפסים הארוכים מייצרים 6? | צילום: spiegel.de

ג'ורג' לורר, האדם שעיצב את הברקוד כפי שאנחנו מכירים היום, קיבל יום אחד מכתב רשום מנמען בשם "השטן" ששאל אותו "איך זה מרגיש לבצע את הוראותיי"? אנחנו היינו קצת נלחצים ממכתבים מהשטן, אבל לורר די התעצבן מכל הקונספירציה הזאת וחזר ואמר שהקווים הארוכים לא מייצגים בשום צורה את הספרה 6. העניין הוא ששלושת זוגות הקווים המאורכים כן מייצרים את הספרה 6 בדרך עקיפית.

קונספירציה ברקוד (צילום: פינטרסט)
"איך זה מרגיש לבצע את הוראותיי"? | צילום: פינטרסט

הקוד המיוצר כשהברקוד נסרק מיוצר לפי המרחק בין זוג קווים. לפי לורר, הערכים מיוצרים באופן כמעט אקראי, אך המתמטיקאי שעבד על הברקוד, דיוויד סאביר, תיכנת ברירת מחדל, כך שאם המחשב מייצר בטעות מספר בעל ערך אינסופי, הקוד שיווצר יהיה הספרה... 6! בנוסף הסורק שקרא את הקוד, נקרא אז בימים ש-IBM קראו למוצריהם במספרים ולא בשמות – 3666. ואחר כך אתם בוכים שנוצרה קונספירציה!

בנוסף, לורר מספר שהקונספירציה גדלה עוד מעבר למוצרים שהברקוד הוטבע עליהם, וכי בשל העובדה שהניסויים בסורקי הברקוד נקראו בשם של ספרות ABC. יש אנשים שמאמינים שכל אות ייצגה איבר בגוף האדם עליו ניסו להטביע ברקוד. כמו למשל H מייצגת ראש (Head), האות F לזרוע (Forearm) וכך הלאה. אותם אנשים גם מאמינים שהצבא האמריקאי דחף לשימושו הנרחב של הברקוד ברחבי העולם של (89 מדינות), כדי להקל על החייזרים ללמוד עלינו ולזהות אותנו. כי הרי מתמטיקה זאת שפה בין גלקטית. אבל זאת כבר תיאוריה קונספירציה נוספת.

קונספירציה ברקוד (צילום: פינטרסט)
לקחו חלק בניסוי H? | צילום: פינטרסט

לסיכום – ברקוד מייצג רוע. אבל אפשר לקחת את זה למטאפורה שאולי כל תרבות הצריכה והקפיטליזם הדורסני הם סוג של רוע. זאת תיאוריית קונספירציה די סוציאליסטית אם חושבים על זה.

האזינו לפינת הקונספירציות בתכנית של טל ואביעד: