וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בוועדת הבריאות: הצעד השנוי במחלוקת של השר ליצמן

שר הבריאות הכריז על כוונתו להגיש הצעת חוק ממשלתית להכללת תרופות מצילות חיים בשירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים, אלא שנתקל בהתנגדות מצד פקידי האוצר ומצד השרה לשעבר יעל גרמן. "המהלך יעמיק את אי השוויון ואת הפערים במערכת הבריאות"

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד

(שר הבריאות יעקב ליצמן מקבל את המלצות ועדת סל התרופות, בחודש שעבר)

שר הבריאות יעקב ליצמן הכריז הבוקר (שני) בפתח דיון ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת כי יגבש בימים הקרובים הצעת חוק, שתונח כהצעת חוק ממשלתית, להכללת תרופות מצילות ומאריכות חיים בשירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) של קופות החולים. גם בכהונתו הקודמת של ליצמן הנושא עלה על הפרק ואף יושם למשך כמה חודשים, אולם בוטל בשל טענות לאי שוויון, מכיוון שאנשים שאין להם שב"ן, לרוב בשל מצוקה כלכלית, לא קיבלו את השירות.

על מנת להתמודד עם סוגיה זו, טען ליצמן כי ימצא פתרון עבור 24% באוכלוסיה שאין להם שב"ן. לדבריו, אלה כוללים אנשים אמידים בעלי ביטוח פרטי ואנשים מתחת לקו העוני. "אני דואג לחלשים והקריטריון יהיה קו העוני", הסביר. "אנחנו נדאג שקופות החולים יתנו את התרופות למי שנמצא מתחת לקו העוני כאילו יש לו שב"ן. ברור לי שחלק מהציבור לא אוהב את זה. ב-2007 ויתרתי על זה ואני צריך לחזור בתשובה על זה. לא נוותר".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ארגוני הפשע בבירה מתכוננים: "אדריכל" סחיטת הבנק למסחר משתחרר
פרקליט החשודה ברצח אחותה: "מי שעשה המעשה המטורף - שישלם המחיר"
"רצח את דפנה - והלך לצפות בסרט": אישום נגד המחבל מעתניאל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"אני דואג לחלשים". יעקב ליצמן/מערכת וואלה, צילום מסך

ליצמן הבהיר כי טרם החליט כיצד תיושם המדיניות בפועל ומה יהיה הסכום שיוקצה לשם כך. הוא ציין כי יתכן שיטיל את המשימה על ועדת סל הבריאות, והעלה את האפשרות של הוצאת תרופות מהשב"ן, על מנת להימנע מהעלאת מס הבריאות. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הודיע בסיום הדיון כי תזכיר החוק האמור יקבל עדיפות בוועדה ויידון בחודש הבא.

אלא שעל אף נחרצותו של ליצמן, ההכרזה הובילה לעימות בוועדה בין השר לנציג משרד האוצר רן רידניק ושרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן. "אנחנו עומדים בפני צעד הרה גורל בהריסת המערכת הציבורית והתנערות הממשלה ממנה" אמרה גרמן בדיון. "ההצעה להכניס את התרופות מצילות חיים לשב"ן היא חריצת גורלה של מערכת הבריאות הציבורית ומתן היתר חסר אחריות לממשלה, שתקצץ בסל הבריאות.כתוצאה מכך יוותר המצב בו מי שיש לו יחיה ומי שאין לו - ימות".

"אנחנו במחלוקת עמוקה מאוד", הודה רידניק. "מדובר בסוגיה מורכבת כלכלית וחברתית. בתוך הסל הציבורי יש כבר תרופות מצילות חיים, זה יותר נכון ציבורית ונגיש לכולם. פתיחת הדבר הזה עלולה לפגוע בנגישות ל-26% מהאוכלוסייה. פרמיות השב"נים (התשלום החודשי - דו"פ) כבר עלו בעשרות אחוזים. רק לפני כמה חודשים אישרנו חקיקה במטרה להוריד פרמיות ולצמצם הוצאה ציבורית".

"אני האחראי לבריאות, ואני אקבע"

ליצמן התרעם על קביעתו של רידניק באשר לעליית הפרמיות, וקרא: "על מה אתה מתבסס? אני קובע, לא הוא. לא פקיד של משרד האוצר. אני האחראי לבריאות, ואני אקבע". השר הוסיף: "לפעמים מגיע שר והוא צריך להחליט. או שאני מוביל את המשרד או שאני מובל. אני רוצה לעשות רפורמה בסיעוד - אומרים לי 'לא, כי זה מעלה מסים'. אבל זה הורדת מסים, כי חוסכים כסף מבריאות פרטית, אבל הם (אנשי האוצר - דו"פ) אומרים 'לא'".

"אולי תסמכו עלי? אולי בכל זאת אני עושה משהו טוב?", הוסיף ליצמן בדברים שהפנה לח"כ גרמן, "אולי תסמכו שאני תורם לבריאות הציבור? אם אני חוסך חיי אדם יום-יום בהחלטה הזאת, אתם רוצים שאני אוותר? השתגעתם לגמרי? לא יעזור לכם, לא לחברי כנסת וקל וחומר לא לפקידי אוצר".

יעל גרמן, יש עתיד, אפריל 2015. טלי מאייר
ההכרזה הובילה לעימות בינה לבין ליצמן. שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן/טלי מאייר

גם בארגוני זכויות אדם הביעו מורת רוח מהמהלך שעליו הכריז ליצמן. "אנו סבורים שמהלך כזה יעמיק וישריש את אי השוויון והפערים במערכת הבריאות, יעלה את מחירי השב"ן, יפגע בתפקוד וביעילות ועדת הסל ויעצים את הערבוב בין מערכת הבריאות הציבורית לפרטית, תוך המשך העצמת המערכת הפרטית על חשבון הציבורית", כתבו נציגי האגודה לזכויות האזרח, מרכז אדוה ורופאים לזכויות אדם, ליו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד הבריאות. לטענתם, "סל השב"ן יהפוך ליעד מועדף ללובי של חברות התרופות ויקטין את הסיכוי להכנסת תרופות חיוניות לסל הבסיסי המשרת את כולנו. כמו כן, אנו בטוחים כי הכנסת תרופות אלו לשב"ן תחמיר את מצב מערכת הבריאות הציבורית ותטה את שיווי המשקל לכיוון הרפואה הפרטית, תוך שהיא מעצימה את הערבוב בין שתי המערכות, הבא בהכרח ותמיד על חשבון הציבורית".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully