סערה בפולין: "הנשיא לך ולנסה היה סוכן סובייטי"

גיבור או בוגד? • מסמכים מצביעים כי ולנסה, חתן פרס נובל ומסמלי הניצחון על בריה"מ, פעל עבור הקומוניסטים • ולנסה מכחיש: "המסמכים מזויפים"

ולנסה. מכחיש בתוקף // צילום: אי.פי // ולנסה. מכחיש בתוקף

הרוחות בפולין מסרבות להירגע: האם הנשיא לשעבר לך ולנסה, שנשא את דגל המאבק הפולני בדיכוי הסובייטי בשנות ה־80 ומאוחר יותר אף קיבל פרס נובל לשלום ונבחר לנשיא פולין, היה למעשה "שתול" של הקרמלין? 

מכון ההיסטוריה הלאומי של פולין הודיע אתמול כי מסמכים מתקופת המלחמה הקרה מצביעים על כך שבשנים 1976-1970 נפגש ולנסה לעיתים תכופות עם המשטרה החשאית במדינה, ולמעשה עבד עבורה בכינוי "בולק". 

יו"ר המכון, לוקאש קמינסקי, אמר כי המסמכים המפלילים, המונים מאות עמודים, הגיעו השבוע לידי המכון מביתו של שר הפנים הקומוניסטי, הגנרל צ'יסלב קושצ'אק. 

ולנסה (במרכז) מלהיב את הקהל ב־1983 // צילום: אי.פי

לטענת המכון, המסמכים מצביעים על כך שהמשטר הסובייטי גם שילם לוולנסה על המידע שמסר. בעבר עלו תהיות בנוגע לקשריו של ולנסה עם מוסקבה בתקופת הקומוניזם, והוא אף הודה כי נאלץ לחתום בעל כורחו על מסמך שבו הסכים לשרת כמודיע, אך הכחיש כי אכן פעל כמשתף פעולה. גם בית משפט מיוחד שדן בעניינו הסיר את החשדות האלו בשנת 2000.  

כך או אחרת, המסמכים החדשים מעלים סימני שאלה רבים לגבי הרקע האנטי־קומוניסטי של מנהיג הפועלים הכריזמטי בן ה־72 שזוכה להערכה רבה. 

כזכור, ולנסה פרץ לתודעת הקהילה הבינלאומית בשנות ה־80, כאשר הקים את תנועת "הסולידריות", שאמנם נועדה במקורה לשמש איגוד מקצועי, אך עד מהרה הפכה לתנועת מחאה שסחפה את ההמונים, הובילה להתעוררות הדמוקרטיה במדינה ותרמה לקריסתו של הגוש הסובייטי.

 ולנסה אמר אתמול כי יוכיח בבית המשפט שהמסמכים מזויפים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר