שתף קטע נבחר

המשבר באירופה יוצר הזדמנות השקעה?

הבנקים באירופה חטפו מכה קשה מהפאניקה של המשקיעים וצללו בשיעור של 25%-37% מתחילת 2016. האטה כלכלית באירופה וחששות כבדים ממיתון דרדרו את המדדים ובעיותיו של הבנק הגדול בגרמניה, דויטשה בנק, רק ליבו עוד יותר את החששות והפחדים. האם באמת יש סיבה לדאגה ולמה יש מי שרואה הזדמנות טובה בהשקעה במניות הבנקים באירופה?

בשבוע שעבר רעדו השווקים באירופה והפאניקה השתלטה על מסכי הבורסות הגדולות ביבשת. הבנקים האירופאים צנחו בשיעור חד כאשר ברקע מטיל צל הפחד מקריסת המערכת הפיננסית כולה. בחינה מעמיקה של מצב הבנקים האירופאיים עשויה להוריד את גובה החששות, כאשר הבנקים נראים אפילו כיעד לא רע להשקעה לאחר שמחירי המניות צנחו לאחרונה.

 

לכתבות נוספות בנושא:

מפחיד: ללא חילוץ, בנקים באירופה יקרסו

פאניקה באירופה: הבורסות נופלות

 

דויטשה בנק הוא לא הבנק היחיד שעורר פאניקה בקרב המשקיעים, כל מניות הבנקים באירופה ספגו מכה ובסך הכל ירדו ב-22% מתחילת השנה. דויטשה בנק איבד מתחילת 2016 כ-31% והבנק השוויצרי קרדיט סוויס התרסק מתחילת השנה בכ-37.5%. כך גם הבנק הבריטי ברקליס קפיטל צנח מתחילת השנה ב- 25% והבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל צלל ב-29%.

 

ההיסטריה מכה 

החשש הגדול מחוסר היכולת של דויטשה בנק לפרוע את חובותיו מסמן את הלחץ ממשבר עמוק יותר שאולי נמצא באופק ועלול לבוא לידי ביטוי במיתון. נתונים כלכליים שרומזים על האטה בצמיחה ביחד עם חדלות פירעון אפשרית של הבנק מקפיצים את הפחד ומה שמלבה עוד יותר את הלחץ זה האפקט המוכר של הידבקות המערכת כולה. החרדה מפני מיתון מתקרב משפיעה במהירות על סקטור הבנקים שלא מאחר להגיב בירידות שערים חדות כיוון שבתקופת מיתון הבנקים יתקשו במיוחד במתן הלוואות.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

לצד זה קיים חשש נוסף מהבנקים האירופאים – חשיפה גדולה מאוד לשווקים המתעוררים, כך מציינים בבית ההשקעות אופנהיימר. מי שסובל בעיקר מהירידה במחירי הסחורות בעולם הם השווקים המתעוררים שכן הפגיעה בהכנסות מייצוא מכניסה את השווקים המתעוררים למשבר ולהאטה כלכלית. כאשר מדינות השווקים המתעוררים סובלות מהאטה, החשש לרווחי הבנקים האירופאים מרים ראש.

 

"השוק חושש מאירוע לא צפוי בו אחד הבנקים (דויטשה בנק הוא מועמד טבעי) רושם הפסד ענק כתוצאה מחשיפה גדולה לשווקים המתעוררים ולעולם הסחורות. מה שעלול ליצור תגובת שרשרת בשווקים הפיננסים. החששות נובעים מאי ודאות והשוק לא יודע מה להעריך ולכן כמו תמיד הולך על הצד הבטוח ומתמחר תרחישים שליליים בהסתברות גבוהה", מסביר ניר חפץ, אנליסט אופנהיימר.

 

כדאי לקנות מניות?

למרות כל החששות והפחדים מהבנקים האירופאים ותרחישי האימה, באופנהיימר מוצאים סיבות להאיר את סקטור הבנקים האירופאי באור חיובי וכמו כן מוצאים מניע לראות בבנקים האלה הזדמנות טובה להשקעה.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

אז ממה נובעת האופטימיות? בראש ובראשונה מציינים בבית ההשקעות את איכות האשראי של הבנקים שנמצאת במגמת שיפור. "בהשוואה לשנים קודמות, המאזנים של הבנקים האירופאים נראים היום הרבה יותר טוב וחשיפתם להלוואות בעייתיות הולכת ויורדת", מוסיף חפץ.

 

מבחני הלחץ שעורך הבנק המרכזי באירופה לכלל 130 הבנקים הקיימים בגוש האירו במטרה לבדוק את יציבותם, בסך הכל מראים תמונה חיובית בהשוואה לתוצאות המבחנים בשנים קודמות. על פי התוצאות הנוכחיות, הבנקים באירופה נראים יציבים יותר כאשר מתוך 130 הבנקים, רק ב-25 מהם נמצאו חוסרי הון.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

בבית ההשקעות מתעקשים שאי אפשר להשחיר את כל הבנקים באירופה ויש להבחין בין בנקים סולידיים ויציבים לבין בנקים עם מאזנים בעייתיים ועבר של הסתבכויות משפטיות (כמו דויטשה בנק). "אנו מתקשים להבין את התנהגות השוק ששלח את מניות הבנקים למעמקים. כמו בכל מקרה של פאניקה בשווקים, נוצר כאן מצב קלאסי שבו שופכים את התינוק ביחד עם המים", ממשיך חפץ.

 

אז האם כדאי לקנות ממניות הבנקים? בבית ההשקעות לא חוזים שחורות לכלכלה העולמית וולא מזהים משבר עם מיתון עמוק באופק. לפיכך סבורים שנוצרה הזדמנות השקעה במניות הבנקים האירופאים, עם זאת, מציינים כי יש צורך להיות סלקטיביים בבחירת המניות.

 

"מי שחושב שהמצב הכלכלי באירופה אומנם אינו אופטימאלי אבל לא הולך לקראת משבר עמוק, יכול למצוא לא מעט ערך בקרב הבנקים באירופה. מי שחושב שהעולם על סף מיתון, כדאי שימנע מהחזקה במניות הבנקים", מסכם חפץ.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים