שתף קטע נבחר

כמה תרוויחו בתכנון ערים? תלוי איפה למדתם

סקר שנערך בקרב מתכנני ערים צעירים מגלה כי המקצוע משתלם יותר לעובדי המגזר הציבורי, עם שכר הנאמד בכ-11,500 שקל בחודש לעומת 10,200 שקל בלבד במגזר הפרטי. באיזה מוסד לימודים הבוגרים מרוויחים הכי פחות ומה הפערים בין גברים לנשים בתחום?

שוקלים לעבוד בתכנון ערים? אם תעבדו במגזר הציבורי זה ישתלם לכם יותר - שם מוערך השכר החודשי בכ-11,500 שקל בחודש, בעוד שבמגזר הפרטי הוא עומד על כ-10,200 שקל. כך מגלה סקר שכר חדש שנערך על ידי פורום מתכנני ערים צעירים.

 

הסקר התבצע באמצעות שאלונים בקרב חברי "פורום מתכננים צעירים" באיגוד המתכננים, וכלל כ-170 משיבים התפקידים שונים, רובם המכריע מתחת לגיל 40. הממצאים, לפיכך, משקפים בעיקר את נתוני השכר של מתכננים צעירים בתחום. הממצאים מגלים כי השכר הממוצע בתחום מוערך בכ-10,600 ברוטו לחודש.


 (באדיבות פורום מתכננים צעירים) (באדיבות פורום מתכננים צעירים)
(באדיבות פורום מתכננים צעירים)

עוד נמצא, כי במגזר הציבורי לא רק מרוויחים יותר, אלא מקבלים גם הרבה יותר הטבות. כך למשל, ל-90% מעובדי המגזר הציבורי יש קרן השתלמות – לעומת 45% מעובדי המגזר הפרטי. פער משמעותי נוסף נמצא באחזקת רכב – עם 72% מהמתככננים המועסקים במגזר הציבורי, לעומת 1% בלבד במגזר הפרטי.

 

 (באדיבות פורום מתכננים צעירים) (באדיבות פורום מתכננים צעירים)
(באדיבות פורום מתכננים צעירים)

בוגרי בצלאל – בתחתית רשימת השכר

ממצא מעניין שנגלה בחלוקה לפי מינים הוא, כי בשונה מרוב הענפים במשק - המאופיינים בפערי שכר גדולים של כ-30% - בקרב מתכננים הפערים מצומצמים ונאמדים במאות שקלים בודדים: 10,376 שקל בחודש לנשים, לעומת 10,877 שקל בחודש לגברים.

 (באדיבות פורום מתכננים צעירים) (באדיבות פורום מתכננים צעירים)
(באדיבות פורום מתכננים צעירים)
בבחינת הסיכויים להצליח בתחום עלה, כי לא חייבים להחזיק התואר באדריכלות כדי להרוויח היטב. כך אדריכלים מרוויחים כ-10,800 שקל בחודש בממוצע, לעומת מי שאינם אדריכלים ומרוויחים 10,500 שקל בחודש בממוצע. " יש רגשי נחיתות ותחרות סמויה בין אדריכלים למתכננים", מספרת דניה ואקנין, חברת צוות ההיגוי של הפורום. "משום כך בדקנו אם צריך להיות אדריכל כדי להרוויח בצורה משמעותית יותר, אך מצאנו שלא". 

 

 (באדיבות פורום מתכננים צעירים) (באדיבות פורום מתכננים צעירים)
(באדיבות פורום מתכננים צעירים)

עם זאת, לבחירת מוסד הלימודים יש השפעה לא קטנה, כאשר בוגרי בצלאל נמצאים בתחתית הרשימה עם שכר ממוצע של 7,744 שקל בחודש, לעומת כ-9,000 שקל בחודש לבוגרי אוניברסיטת בן גוריון, 10,500 שקל בחודש לבוגרי הטכניון, 10,800 לבוגרי האוניברסיטה העברית, 11,300 שקל לבוגרי אוניברסיטת תל אביב ו-13,800 שקל בחודש לבוגרי מוסדות אקדמיים בחו"ל.

 

 (באדיבות פורום מתכנני ערים צעירים) (באדיבות פורום מתכנני ערים צעירים)
(באדיבות פורום מתכנני ערים צעירים)

מתכנני ערים עוסקים בהיבטים שונים של תכנון הסביבה הבנויה, בהם פיזיים, חברתיים, תחבורתיים וכלכליים – להבדיל מאדריכלים העוסקים בתכנון ברמת המבנה הבודד. לרוב מדובר בבוגרי בוגרי תואר שני בתכנון ערים – שהינו רב תחומי, אך גם בבוגרי תואר בגיאוגרפיה עם התמחות בתכנון עירוני, או מי שהשלימו תואר אקדמי שכלל לימוד תחומי הליבה בתכנון, בתחומים דוגמת אדריכלות, כלכלה, תחבורה, משפטים ואף מדעי החברה.

 

פורום מתכנני ערים צעירים הוקם במהלך המחאה החברתית של קיץ 2011 על ידי מתכננים מתחומים שונים. ואקנין מציינת כי המתכנן הממוצע הינו כבן 34, עובד 3 שנים בתפקידו הנוכחי ובסה"כ כ-6 שנים בתחום. "הופתענו לגלות כי הרבה יותר משתלם לעבוד במגזר הציבורי לעומת הפרטי, הן מבחינת השכר עצמו והן מבחינת התוספות", היא מספרת. "נדמה כי הסקטור הזה פחות מוערך במגזר הפרטי, להבדיל ממקצועות אחרים".

 

לפי ההערכות, בארץ פועלים כ-2,000 מתכנני ערים, המועסקים במקומות דוגמת משרדי ממשלה, מחלקות הנדסה בעיריות, חברות ייעוץ ותכנון במגזר הפרטי ועמותות שונות. "החברה האזרחית הכירה את הכוח שבתכנון עירוני רק בשנים האחרונות", היא מספרת. "זה השפיע מאוד וכיום גופים ביורוקרטים לוקחים ברצינות נושאים דוגמת שקיפות ושיתוף ציבור, כמו גם היבטים חברתיים והסתכלות ברמת הקהילות".

 

ממצאי הסקר יוצגו בכנס שיקיים מחר (ה') איגוד המתכננים בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. הכנס יכלול מושב שיעסוק באתגרים העמודים בפני צעירים בתחום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים