וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא האופוזיציה: שיחות השלום לסיום המלחמה בסוריה ייפתחו בז'נבה

האו"ם נחוש לפתוח במשא ומתן שנועד להביא לסיום המאבק העקוב מדם. זאת, על אף העובדה שארגוני המורדים המרכזיים הודיעו כי ימנעו מלהגיע לשיחות, עד שדרישותיהם להפסקת תקיפות האזרחים ייענו

צילום: רויטרס, סרטון חובבים שהועלה לרשת; עריכה: שניר דבוש

לאחר שנתיים של קיפאון בתהליך המדיני לפתרון מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, ייפתחו היום בז'נבה שבשווייץ שיחות השלום בין נציגי הממשל הסורי לאופוזיציה הסורית, בתיווך האו"ם. זאת, על אף שארגוני האופוזיציה המרכזיים הודיעו כי לא ינכחו בשיחות. שליח האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, הודיע כי ייפגש היום עם נציגי הממשל הסורי, ומאוחר יותר הוא ייפגש עם נציגים נוספים שהגיעו למקום, השייכים לארגוני אופוזיציה קטנים וכמעט חסרי השפעה.

"דה מיסטורה יחל בפגישה עם המשלחת מטעם הממשל, בהובלת שגריר המדינה לאו"ם בשאר ג'עפרי", נמסר מלשכתו של דה מיסטורה. "הוא ימשיך בפגישות עם שותפים אחרים בשיחות ועם נציגים מארגונים חברתיים". מדובר בשיחות עקיפות, ודה מיסטורה ונציגים אחרים מהאו"ם ייאלצו לדלג בין הנציגים ולהעביר את המסרים מאחד לשני.

צוותי טלוויזיה בסמוך למטה האו"ם בז'נבה, שם ייערכו שיחות השלום בין הממשל והאופוזיציה הסורית, ינואר 2016. רויטרס
כלי תקשורת מחוץ למטה האו"ם בז'נבה, קראת השיחות הצפויות/רויטרס

נציגי ארגוני האופוזיציה המרכזיים נפגשו בדצמבר בריאד, בירת ערב הסעודית, והקימו ארגון גג הנקרא "הוועדה העליונה למשא ומתן", שצפויה לייצג את הארגונים בשיחות העתידיות. אך למרות הלחץ של המערב, אתמול הודיע ארגון הגג כי הוא מסרב לשלוח נציגים לז'נבה לפני שיושג הסכם להכנסת סיוע הומניטרי לאלפים הנמצאים באזורים הנצורים, כמו גם הפסקת תקיפת האזרחים במדינה השסועה.

"אנו לא נגיע לז'נבה ביום שישי" אמר ריאד חיג'אב, גורם בכיר בארגון. "אנו יכולים להגיע לעיר אך לא ניכנס לחדר המשא ומתן אם דרישותינו לא ייענו". עם זאת, נציג בכיר של הארגון אמר כי ייתכן ובהמשך היום יוחלט כן לשלוח נציגים לשווייץ. כאמור, נציגים מארגוני אופוזיציה בודדים כן הגיעו לז'נבה, וצפויים להיפגש עם דה מיסטורה. מדובר בשורה של ארגונים המתנגדים למשטר אך ככל הנראה מקורבים למוסקבה ובעלי השפעה קלה בלבד בשטח.

הכוחות הכורדיים, שבחודשים האחרונים נחלו הצלחות מול ארגון "הדמינה האיסלאמית" (דאעש) בצפון סוריה, לא כלולים בארגון הגג. זאת בין היתר בשל העובדה שערב הסעודית וטורקיה התומכות בארגון מתנגדות להשתתפותם. רוסיה מצדה טוענת כי ההשתתפות של הכורדים היא הכרחית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מפגינים בז'נבה הקוראים להפסקת המצור על אזורים שונים בסוריה, ינואר 2016. רויטרס
הפגנה מחוץ למטה האו"ם בז'נבה הקוראת ללהפסיק את המצור על הכפרים בסוריה/רויטרס

דה מיסטורה פרסם אתמול הודעה לעם הסורי ואמר כי לאחר שורה של יוזמות קודמות שכשלו, "אסור כי גם השיחות הנוכחיות יעלו חרס". "חמש שנים של מלחמה הם יותר מדי. הזוועות נמצאות אל מול עיניהם של כלל האזרחים. עליכם לדעת כי אנו סומכים עליכם כדי להרים את קולכם ולצעוק – חלאס". דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר, אמר כי "זו הזדמנות היסטורית בשביל הנציגים להגיע לז'נבה כדי להציע דרכים ברות קיימא ליישום הסכם הפסקת אש ולקיום צעדים בוני אמון נוספים".

השיחות המתוכננות, בתיווך האו"ם, נועדו לסיים את המלחמה העקובה מדם הנמשכת כמעט חמש שנים, ובמהלכה נהרגו יותר מ-260 אלף אנשים, ומיליוני אנשים נעקרו מבתיהם – דבר שהוביל לגל ההגירה הגדול ביותר שחוותה אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. מדובר בחלק מתכנית לפתרון המשבר שגובשה בנובמבר על ידי נציגי ארצות הברית, מדינות המפרץ, איראן, טורקיה. במסגרת התכנית, בתוך 18 חודשים ייערכו בחירות במדינה שיהיו פתוחות בפני כלל הזרמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully