הכל על אשרת עבודה לארה"ב לאמנים

חלק מהאמנים הישראלים המגיעים לארה"ב סבורים כי החוק מתיר להם להופיע או להציג את עבודתם, אף אם לתקופה קצרה, מבלי להוציא אשרה מתאימה. מדובר בטעות - החוק האמריקאי מחייב כתנאי לביצוע הופעה את קבלתה של אשרה הייחודית לאמנים

צילום: צבי קן // צבי קן

עו”ד צבי קן תור

בשנים האחרונות הגבירו הרשויות בארה”ב את האכיפה כנגד אמנים המופיעים בארה”ב ללא אשרה מתאימה, דבר שהוביל לנקיטת סנקציות כנגדם:  גירוש מידי ומניעת כניסה לארה”ב לתקופה של עד 10 שנים.

מי צריך להוציא אשרה ?

 אשרת העבודה הנדרשת מאמן על מנת להופיע בארה”ב היא O/1 extraordinary ability visa, כלומר אשרת עבודה מסוג O/1 שניתנת על בסיס יכולות ומומחיות יוצאת דופן (ישנה אשרה נוספת, עליה לא יורחב במאמר זה, אשרת P/1).

כל עבודה שאמן נוסע לבצע בארה”ב מצריכה הוצאת אשרה ובכלל זה  גם הופעה חד פעמית, קונצרט, סבב הופעות, הצגות, הצגת עבודות בגלריות.  כן, גם הופעה כ- די. ג’י. במועדון או במסגרת פסטיבל הינה  עבודה שמחייבת הוצאת אשרה.

בנוסף , גם דוגמנית שמופיעה בתצוגת אופנה או שחקן שמופיע בסדרות וסרטים המצולמים בארה”ב, וכן מפיקיהם.

מה הם התנאים לקבלתה?

 על מנת לקבל את האשרה יש לעמוד במספר תנאים. ישנם בין 6-8 קריטיונים שמוכיחים כי האמן הינו בעל ידע ייחודי ומוביל בתחומו, ועליו  לעמוד בלפחות 3 מתוכם. עמידה בקריטריונים דורשת למשל מכתבי המלצה, מכתב מן הארגון או הסוכנות שזימנו אותו, תמונות מתצוגת אופנה, הצגת עבודות בגלריה נחשבת, זכייה בפרסים בתחום עיסוקו,  פרסומים בעיתונים או במגזינים ייחודים בתחום, תשלום שכר גבוה וכו’.

 

איך יכול זמר ישראלי להוכיח שהוא בעל ידע ייחודי?

המבקש נדרש להוכיח שהוא עומד בקריטריונים הנדרשים, כלומר, ששמו יופיע בכתבות, להראות שזכה בפרסים כאלו ואחרים, לקבל מכתבי המלצה מגורמים בכירים בשוק, להוכיח שהשכר שישולם לו גבוה במיוחד וכו’.

מהן הפעולות שיש לנקוט לצורך הוצאת האשרה?

ראשית כל - יש לקבל  הצעת עבודה רשמית מגורם כגון הרכב מוזיקלי ידוע, מגזינים נחשבים, תיאטראות, ארגוני ספורט, גלריות מוכרות, תחרויות ספורט ספציפיות, הפקות שמעוניינות בו כדיג’יי, קבוצות ספורט, סוכנות דוגמנות וכו’.

מה העונש בגין הפרת החוק?

הסנקציות נעות בין גירוש מיידי לבין מניעה לקבל בעתיד ויזה לארה”ב, כאשר לא ברור מתי יבחרו הרשויות  בסנקציה של גירוש או מתי יוסיפו גם מניעת כניסה עתידית. ההחלטה תתקבל  כאשר  תבחן בין היתר, היסטורית הכניסות והיציאות שלו מארה”ב .  חשוב לזכור כי את האשרה לא ניתן לקבל על בסיס הצעת עבודה פוטנציאלית, אלא על בסיס הצעת עבודה שנתנה בפועל.

והיה ויתברר כי האמן נכנס ויצא מארה”ב מספר פעמים , ללא אשרת עבודה, ובמקביל נמצאו כתבות בעיתונים ובאינטרנט המעידות כי הוא אמן במקצועו - אזי הדבר יתרום לביסוס  החשד כי הוא כבר הופיע בארה”ב מבלי לקבל את האשרה המתאימה,דבר אשר צפוי להביא להחמרת הסנקציה..

מה צפוי לאמן שנתפס?

אמן שנתפס צפוי לעבור תהליך משפטי קצר: הוא מקבל זימון לבית הדין לענייני הגירה בארה”ב, בו הרשויות מציגות בפני השופט את האסמכתאות שמוכיחות כי זה עבד ללא אשרה מתאימה והשופט קובע כיצד יש לנהוג במקרה הספציפי.  יש לתת את הדעת כי קורב לוודאי שהאמן יידרש לשכור לצורך ייצוגו עורך דין מקומי שייגבה בגין שירותיו אלפי דולרים.

איך עובד  המודיעין האמריקאי בהקשר זה?

הגוף הדומיננטי שאוכף את התחום הוא ה - Department of Homeland Security (אין לו מקבילה בישראל), ותחתיו ישנם שני גופים ספציפיים יותר בתחום: ה- Immigration and Customs Enforcement (ICE – ניתן להקבילו לביקורת הגבולות בישראל) וה-U.S. Customs and Border Protection (USCB).

אלו גופי מודיעין לכל עניין ובין הפעולות שהם מבצעים  :  חוקרים מטעמם בוחנים את הסיקור העיתונאי בתחומי התרבות ומקיימים קשר רציף עם כלל הגורמים הרלוונטיים בשוק. כיום יותר מאי פעם קשה להישאר מתחת לרדאר שלהם.

הכותב הוא מומחה לדיני ניוד מומחים, יו”ר וועדת הויזות בלשכת המסחר ישראל ארה”ב ושותף במשרד עוה”ד קן תור & עכו

צבי קן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר