יום רביעי, 29.05.2024 שעה 03:04
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
59 47-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

מצאו את הפריצה: שובו של פריצה לליגת העל

השיחה עם לארסון, האדום שקטע את חגיגות החזרה והסעיף שהשיב אותו. משחק על שש נקודות עם עלילות החלוץ בשבדיה והעסקה הנהדרת של פ"ת

|
ראדה פריצה. עסקה נהדרת למכבי פ
ראדה פריצה. עסקה נהדרת למכבי פ"ת (אחמד מוררה)

1. ראדה פריצה. הנריק לארסון לא באמת האמין שאפשר יהיה להחתים את ראדה פריצה. "אז מה? החלטת לחזור הביתה?", שאל אותו בפגישה הראשונה ביניהם. פריצה ענה מיד: "המטרה העיקרית שלי היא להמשיך לשחק מחוץ לשבדיה. האש עדיין בוערת בי". לארסון נדלק. גם הוא היה חלוץ ענק שהתנסה בחזרה מאוחרת הביתה ויציאה עוד יותר מאוחרת לקדנציה קצרה באירופה. הניצוץ בעיניים של פריצה שבה אותו.

המגעים בין פריצה להלסינגבורג נמשכו שבועות, בזמן שהחלוץ נהנה מזמן האיכות משפחתו בעיירה לומה שבדרום שבדיה. הסכומים שפריצה הרוויח בקריירה שלו, גם בישראל, היו דמיוניים עבור מועדון כמו הלסינגבורג. המאמן לארסון לא האמין שניתן יהיה לסגור את העסקה, אבל ביום האחרון של חלון ההעברות השבדי, פריצה חתם לשנה. הדיל היה פשוט: שכר נמוך בתמורה לאופציית יציאה ללא תמורה.

פריצה הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הלסינגבורג. אליל מקומי. זו הייתה קבוצתו האחרונה בשבדיה והוא הוביל אותה ב-1999 לאליפות היסטורית אחרי 58 שנה. אחר כך נדד לגרמניה, דנמרק, אנגליה, נורבגיה וישראל והמשיך לזלול תארים, אבל חלם על חזרה הביתה. "זה המקום המושלם", אמר פריצה הנרגש במסיבת העיתונאים אחרי שחתם. "אמרתי לאשתי שרועדות לי הרגליים מרוב רצון לשחק".

הנריק לארסון
הנריק לארסון. נדלק על הניצוץ בעיניים של פריצה
 

הפתיחה הייתה מבריקה. שישה ימים וארבעה אימונים לאחר החתימה, הוא ערך בכורה מחודשת בליגה השבדית בתום פגרה בת 13 שנה. כשפשט את האימונית וניגש לעמדת החילופים, האצטדיון רעד. פחות מדקה על המגרש ובלי שבכלל הספיק לגעת בכדור, פריצה סחט עבירה באזור הרחבה ואת הכדור החופשי שלח חברו ירה אורונן לרשת וקבע 0:1. "הוא כאן, הוא שם, הוא עושה בעיות. כיף לשמוע את הקהל קורא בשמו", החמיא לארסון.

החזרה להלסינגבורג, קבוצת מרכז טבלה אשתקד, עוררה עניין בתקשורת השבדית. פריצה זכה לכתבות מעקב, שלל ראיונות והפך לסיפור הכי מעניין בליגה. רק שהבאזז הזה נעצר קצת בהופעה השנייה. פריצה שוב עלה כמחליף בדקה ה-65 של משחק החוץ מול נורשפינג, אבל דקה לסיום אותת הקוון לשופט שראה את החלוץ מכה שחקן יריב בצווארו. פריצה הורחק וקבוצתו ספגה שער בתוספת הזמן והפסידה 3:2. "אין לי הסבר. זו ההופעה השנייה שלי ואני עדיין בוער מהתלהבות", אמר פריצה אחרי שהתנצל בפני כל השחקנים בחדר ההלבשה. "אני מרגיש חרא. זה היה מטופש".

הוא הושעה משני משחקים והקבוצה הפסידה בשניהם. כשחזר, התנדנד בין ההרכב לספסל ורצף ההפסדים גדל לחמישה. בשלושת המחזורים האחרונים של העונה הוא כבר פתח ובסופו של דבר, את העונה סיים עם שני שערים ובישול. 552 דקות. זה למעשה כל המאזן שלו מאז עזב את ישראל לפני חמישה חודשים וחצי. בשבדיה נהג לומר שהוא עדיין קצת חלוד. סביר להניח שבגיל 35 וחצי גם במכבי פתח תקווה יהיו צריכים להיות קצת סבלניים איתו.

ראדה פריצה חוגג (יניב גונן)
ראדה פריצה. בפ"ת יהיו צריכים להיות סבלניים איתו (יניב גונן)
 

פסטיבל החזרה הביתה לשבדיה נקטע אחרי תקופה קצרה. הלסינגבורג סובלת מקשיים כלכליים ואיבדה בקיץ מספר שחקנים בכירים. פריצה, שראה לאן הרוח נושבת, הפעיל את הסעיף המיוחד כדי לשוב לפסטיבל נוסף. גם כאן הוא אהוב ומוערך. הוא התגעגע. וגם אנחנו. "נשלם לו מה שירצה. אנחנו רואים בו כמודל לחיקוי לצעירים. הוא חתם עד תום העונה, אבל אם ירצה, אנחנו בטח נרצה שיישאר עונה נוספת", צוטט המנהל המקצועי עומר גולן בשבדיה.

גולן ומכבי פ"ת מבינים שבעונה כזו אפשר להשיג יותר מהמצופה. למשל את המקום השלישי והכרטיס הישיר לאירופה. רן בן שמעון בנה קבוצה יציבה, טקטית, קשה ומגובשת, אבל חסר לו קילר. ההתקפה שלו כבשה הכי פחות שערים מכל הקבוצות בחלק העליון של הטבלה. פריצה יכול להיות האקס פקטור, בדיוק כמו שהיה כשהגיע לכאן בפעם הראשונה לפני שלוש שנים. מדובר בטיפוס מיוחד, מהזרים המועטים שנכנסים כאן לקהל ללב והופכים לאגדות. יש לא מעט אוהדים של מכבי ת"א שהיו שמחים לראותו אותו עכשיו, בגילו ובמצבו, חוזר.

ועכשיו תזכורת: 14 בינואר 2013. פריצה נכנס כמחליף ומבשל בבכורה במכבי ת"א. הצהובים הביסו 0:5 את הפועל באר שבע. 16 בינואר 2016. פריצה יערוך בכורה מול אותה באר שבע ובקרוב יפגוש אותה שוב בשמינית גמר גביע המדינה. האם שוב יביא דאבל לצהובים?  

מכבי מפרקת את ב"ש וזוכה בגביע!!!

2. חלון ההעברות. ההחתמה של פריצה הייתה השיא של שבוע די מנומנם בשוק הישראלי (ויסלח לנו שחקן המריבה יובל שבתאי). כמו בקיץ, רוב הקבוצות ממתינות שהגדולות יבצעו מהלכים ואבני הדומינו יחלו לזוז. אף אחת לא משחררת לפני שהיא מחתימה ולכן, בינואר כמו בינואר, רוב העסקאות יהיו ברגע האחרון.

עד כה נרשמו תשעה מעברים משמעותיים של שחקנים ישראלים. שישה עברו קבוצה בתוך הליגה, שני ליגיונרים חזרו וגיא דיין אחד עלה מהלאומית. מבט אל דקות המשחק של אלו שעברו מספר את הסיפור. לפני הפועל ת"א, אלון תורג'מן שיחק העונה 357 דקות ליגה, לוטם זינו 284, אביחי ידין 210 וגיא אסולין לא שיחק כלל. לפני המעבר למכבי נתניה, סער בנבנישתי שיחק 177 דקות ואיציק כהן 148.

המשמעות ברורה. בינואר אי אפשר לבנות קבוצה. בינואר קשה למצוא שחקן מקומי שיעשה את ההבדל באופן משמעותי. ינואר הוא חלון לשינויים קוסמטיים, לחיזוק נקודתי או להרצת שחקנים לטווח הארוך. אבל הוא לא חלון לקבוצות שהתעצלו, נכשלו, חסכו או הימרו על צעירים וזולים בקיץ. ביום שקבוצות ליגת העל יבינו את זה, נפסיק לשמוע מאמנים מדברים על ינואר כבר באמצע ספטמבר.

אלון תורג´מן וגיא אסולין. בינואר לא בונים קבוצה (אחמד מוררה)
אלון תורג´מן וגיא אסולין. בינואר לא בונים קבוצה (אחמד מוררה)
 

3. הסיבוב השני בליגת העל השנה טריקי. מצד אחד, נראה שיש בליגה מעמדות ברורים ומצד שני, יש בטן גדולה. שבע נקודות בלבד מפרידות בין הפועל רעננה החמישית להפועל כפר סבא שמעל הקו האדום. לכאורה, לכל קבוצות הבטן יש סיכוי להעפיל לפלייאוף העליון אם ייכנסו למומנטום הנכון. למה לכאורה? כי רק עבור מיעוט קטן מתוכן מדובר במטרה של ממש.

ולמה טריקי? כי מי שמרגיש נוח מדי ומאבד ריכוז בשלב הזה של העונה, עוד יכול למצוא את עצמו בוכה על נקודות אבודות. הפלייאוף התחתון כבר מעבר לפינה וממקרי העבר הוכיחו שקבוצות שהורידו כוננות לפני הזמן, מצאו עצמן מסובכות ברגע הכי לא נכון, כשהמומנטום, המתח והאנרגיות לרעתן. לפרטים: מ.ס אשדוד.

מחזור השבת יפגיש את עירוני קריית שמונה והפועל חיפה. איזי שירצקי עשה העונה הרבה טעויות, אבל לזכותו ייאמר שהוא ממש לא ישן בשמירה. השנים המוצלחות האחרונות הטביעו את הצמרת ב-DNA של הקרייה ולכן הקבוצה מנסה לעשות כל מה שדרוש כדי להתברג בשישייה הראשונה. שלושה זרים כבר הוחלפו ורכש נוסף על הפרק. מנגד, הפועל חיפה ויואב כץ כרגיל מפחדים לחשוב בגדול.

האדומים נמצאים במומנטום חיובי מאז החלפת המאמן, אבל שימו לב לנתון הבא. גם בעונה שעברה היו להפועל חיפה 21 נקודות אחרי 18 מחזורים. וגם אז הפער מהמקום השישי היה קטן (שתי נקודות לעומת שלוש העונה). ובדיוק לפני שנה, ק"ש עשתה מהפך וניצחה 1:2 בסמי עופר את הפועל חיפה שהגיע בפורמה טובה. האדומים שקעו משם לרצף שלילי וניצלו בנס במחזור האחרון.

יואב כץ. בהפועל חיפה מפחדים לחשוב בגדול (עמרי שטיין)
יואב כץ. בהפועל חיפה מפחדים לחשוב בגדול (עמרי שטיין)
 

יש להפועל חיפה העונה הזדמנות לעשות משהו שהיא כמעט ולא עשתה מאז שבה לליגה הבכירה. לא להיות קבוצת תחתית שנלחמת על חייה או במקרה הגרוע מעבירה את הזמן בפלייאוף התחתון. הבסיס קיים, הסגל מוכשר, מהראן לאלה מדהים וזה בדיוק הזמן להוסיף שחקן שיביא ערך מוסף ולהצהיר שהמטרה היא הפלייאוף העליון. אחרת, עונה טובה בסך הכל יכולה לרדת לטמיון ולהסתיים כמו קודמתה. עם מלחמת הישרדות אחרי הירדמות ומשבר עמוק ברגע הכי לא נכון שיש.

4. מכבי נתניה. כמה נועלת הטבלה באמת גרועה? מאוד. גרועה ברמה היסטורית. לנתניה יש נכון לעכשיו 18.5 אחוזי הצלחה. מאז הקמת ליגת העל, רק שתי קבוצות - הפועל פ"ת ב-2006/7 וצפרירים חולון ב-2002/3 - סיימו עונה באחוז הצלחה נמוך יותר. נתניה מבקיעה 0.44 שערים למשחק בעוד השיא השלילי של הליגה, השייך לאותה צפרירים, עומד על 0.65. 

התחושה היא שנתניה נמצאת ערב המשחק הביתי עם בני יהודה בסוג של פרשת דרכים. ניצחון אחד יכול תת לה הרגשה שיש על מה להילחם. הפסד יכול להביא להרמת ידיים כללית של כל המערכת ודהירה לעבר התהום. בנתניה צריכים לזכור שיש דרך לרדת. כשנכנסים להיסטוריה כאחת הקבוצות הגרועות בליגה, זה כבר הרבה יותר קשה.

אבל אם יש משהו שנתניה יכולה לשאוב ממנו תקווה הוא הסיפור של היריבה בשבת. לפני שנתיים היו לבני יהודה בדיוק בשלב הזה של העונה תשע נקודות, אחת פחות מנתניה. ואז החל מסע התאוששות. הפסד אחד ב-11 משחקים, מחיקת פער של שבע נקודות מהקו האדום והגעה לרגעים האחרונים כשהקבוצה תלויה בעצמה. בני יהודה אמנם ירדה באותה עונה, אבל לא לפני שהוציאה את עצמה מהבוץ. 

חמזה בארי (יניב גונן)
חמזה בארי. נועלת הטבלה גרועה מאוד. גם המספרים מוכיחים זאת (יניב גונן)
 

היו בעבר מסעות היחלצות הירואיים במחזורים האחרונים שגם הסתיימו בהישארות. כפר סבא, אשדוד, בני יהודה עצמה והפועל עכו בעונה שעברה שהייתה רחוקה 10 נקודות מהקו במחזור ה-23. אבל אף אחת מהקבוצות הללו לא הייתה חסרת אמונה, שבורה, מיואשת וחלשה מקצועית בשלב כה מאוחר כמו נתניה. המשחק בשבת יקבע לאן מועדות פני הצהובים: עכו ובני יהודה או יפו וצפרירים.   

5. קטנות לשבת: 
הפועל ת"א - הפועל כפ"ס: לאדומים אין ניצחון או שער בבית מאז ה-28 בספטמבר (שישה משחקי ליגה). לכפ"ס יש נקודה אחת בחוץ מארבעת המשחקים האחרונים.
במשפט: אלי גוטמן חוזר לבלומפילד, גם שרון מימר.

עירוני ק"ש - הפועל חיפה: אופיר מזרחי הבקיע חמישה שערים בחמשת המשחקים האחרונים. האורחת ללא הפסד בעידן מרגי (שבעה משחקים בכל המסגרות).
במשפט: שביעית נגד שמינית בקרב על המקום השישי.

אופיר מזרחי חוגג (יניב גונן)
אופיר מזרחי חוגג. החלוץ של ק"ש לוהט בתקופה האחרונה (יניב גונן)
 

מכבי נתניה - בני יהודה: אוהד קדוסי הבקיע 9 שערים ב-15 משחקים נגד נתניה. אין קבוצה בליגת העל נגדה כבש יותר.
במשפט: סוויפ עונתי או סוויפ ללאומית?

מכבי פ"ת - הפועל ב"ש: באר שבע ניצחה בתשעת משחקי הליגה האחרונים בין השתיים ולא הפסידה למלאבסים בחוץ מאז ספטמבר 2009.
במשפט: המוקש הכמעט אחרון שנשאר לברק בכר עד משחק העונה הבא בפלייאוף העליון.

6. המחזור בציוץ: 

 
 

אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */