יום רביעי, 29.05.2024 שעה 01:34
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
86%2310-267029מכבי ת"א
72%2348-266329הפועל ת"א
64%2220-232628הפועל ירושלים
62%2348-242729עירוני רמת גן
55%2321-235729הפועל חולון
45%2493-238829עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
48%2588-240329הפועל חיפה
47%2461-246530עירוני נס ציונה
40%2503-244930בני הרצליה
38%2370-232629הפועל עפולה
33%2598-246930הפועל גליל עליון
31%2475-225729הפועל אילת
30%2646-248130הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • עירוני קריית אתא
  • חמישי, 30/05, 19:00
  • עירוני רמת גן
  • הפועל חיפה
  • חמישי, 30/05, 21:05
  • הפועל ת"א
  • הפועל חולון
  • שישי, 31/05, 13:45
  • הפועל ירושלים
  • עירוני נס ציונה
  • שישי, 31/05, 15:45
  • מכבי ת"א

מאחורי הקלעים: על החזרה של מקל למכבי ת"א

הטעויות שעשה הגארד, חדר ההלבשה של חיפה, הציוץ של דונטה סמית', הקשר בין התא שקיבל לזה של פרמאר, מה חושבים ארן טלם וקצורין והתכנית של ירושלים

|
גל מקל. חוזר לצהוב (רדאד ג`בארה)
גל מקל. חוזר לצהוב (רדאד ג`בארה)

השנתיים האחרונות שינו את הצורה בה גל מקל מביט על הכדורסל. אחרי שהגשים את חלום ה-NBA עם עונה אחת בדאלאס מאבריקס, מקל דילג בין קדנציה קצרה בניו אורלינס, לגיחה קפואה ברוסיה ותקופה טראומטית בסרביה. אבל הטיולים בגלות הסתיימו.

כעת, רכזה הבכיר של נבחרת ישראל "חוזר הביתה", לדבריו. לבית לו הפנה את הגב בפגרה החולפת. המטרה של מקל, והפוקוס אותו הדגיש בפני סוכניו ויועציו השונים מהתחלה הייתה, יורוליג. היורוקאפ – מפעל בו זכו בשנים האחרונות חימקי, קאזאן, קובאן והקבוצה החמה ביותר ביבשת, ולנסיה (עם מאזן עונתי מושלם של 0:27) - לא קסם לגארד.

"מקל עשה טעות. במכבי היו לפניו ויהיו אחריו. בירושלים הוא יכול היה לבנות שושלת. מה כל ההצהרות האלה על יורוליג? משחקים שם עם כנפיים? ירושלים זה לא מכובד? יורוקאפ זה לא רמה גבוהה? קצת פלצני מבחינתי. טייריס רייס עזב את אלופת אירופה ליורוקאפ, הקבוצה היחידה באירופה שלא הפסידה העונה משחקת ביורוקאפ", ניתח המאמן הוותיק מולי קצורין.

מקל מול רייס. אפשר לעשות שדרוג ביורוקאפ (GettyImages)
מקל מול רייס. אפשר לעשות שדרוג ביורוקאפ (GettyImages)
 

"גל יוביל את היורוליג בנקודות או יהיה סופרסטאר? סביר להניח שלא. הוא שדרוג ביורוקאפ, אבל הוא אוברייטד. הוא לא שיחק כדורסל מסודר מאז מכבי חיפה. יותר נוח לחיות בת"א מאשר בירושלים, אני מבין זאת. בניגוד אליו, ליותם הלפרין וליאור אליהו לא הייתה ברירה. אני מאוד מקווה בשבילו שיצליח", הוסיף קצורין.

לאור הכישלון ביורוליג, הקשיים מול הקבוצות המקומיות ואיום ההדחה מהגביע, המותג של מכבי נמצא בשפל היסטורי. החלפתו של ג'ורדן פרמאר בגל מקל הייתה צעד אסטרטגי ניהולי לרכישת אמונו של הקהל שחשף קרחות ביצעים לראשונה מאז שיחקו הצהובים בליגה האדריאטית.

"ההנהלה הפנימה את הטעויות ושופכת כספים כדי למזער נזקים. לקח להם זמן להבין שפרמאר זה פלופ. דברים לא טובים קרו איתו על המגרש, האגו שלו ושלהם נפגע. בקיץ ניקולה וויצ'יץ' היה נגד הבאתו של מקל, ובצדק. הוא טען שהשילוב הזה יוביל למאבקי אגו, שהשניים דרושים את הכדור. יאמר לזכותו שהוא גם לא רצה את פרמאר", התייחס גורם שמכיר מבפנים את המרכיבים שבנו את השלד של הקבוצה.

ג´ורדן פרמאר. &qout;לקח זמן להבין שהוא פלופ&qout; (איתי כהן)
ג´ורדן פרמאר. "לקח זמן להבין שהוא פלופ" (איתי כהן)
 

בפגרה החולפת מכבי ת"א החליפה טיוטות חוזה עם מקל, אולם הגארד התעקש שלא לחתום וחיכה להצעות מה-NBA. במכבי טוענים כי המספרים בעסקה הראשונית נעו סביב 650 אלף דולר לעונה, לעומת החוזה הנוכחי – 500 אלף דולר לעונה. שחרורים לארה"ב יש, אבל סעיפי יציאה לאירופה אין. "היו לגל כל מיני דרישות שטותיות שטרפדו את ההסכם", סיפר גורם בקבוצה בראייה לאחור. "פעם הוא רצה שמכבי תכסה לו את עלות המיסוי על הקמפיין ב-"רנואר", פעם רצה אופציה בתחילת חודש, או סוף חודש. כל פעם היה משהו קטן. בסוף יצאנו מזה באלגנטיות עם החתמתו של פרמאר". אגב, היה משעשע לראות את מקל ממתג את "רנואר" בעודו חתום בקבוצת "פוקס".

מקל הבין כי התקופה בכוכב האדום הייתה פספוס, וכי השם שלו ביורוליג לא "סקסי". הוא נמצא בצומת דרכים ומכבי היא ההזדמנות האחרונה עבורו להישאר בטופ. מקל עצמו מצייר סיפור שונה והסביר כי הפינג פונג שטרפד את העסקה בפגרה היה עניין של טיימינג: "פרמאר לא הועדף על פניי. מכבי חיכתה לי, אבל רציתי NBA. גם אחרי שג'ורדן חתם מכבי רצתה שאבוא. החלטתי לתת עוד צ'אנס ל-NBA, וזה כבר לא התאים להם".

עוד ציין הגארד: "עכשיו עשיתי מאמצים לקחת את המיסוי על עצמי, ומכבי עשתה מאמצים משלה – היא באה לקראתי בשכר, אורך החוזה, ודברים מעבר. לא נפגעתי כלכלית. אני במקום הכי טוב בעולם מחוץ ל-NBA".

גל מקל וז´אן טבק (האתר הרשמי של מכבי ת´´א)
גל מקל וז´אן טבק (האתר הרשמי של מכבי ת´´א)
 

בליגה מתפלאים מדוע פרמאר עזב את ישראל ולא נשאר להתגורר במדינה למרות שחרורו. "מכבי תפסה טרמפ על הקלות במיסים כשהיא מוכיחה שמרכז החיים של המתאזרחים לא בישראל. פרמאר וטיילור רוצ'סטי הם לא תושבים, לא אזרחי המדינה, ולא גיבורי ישראל. אלא אורחים לרגע", ציין מאמן בליגה, שגם לו מתאזרחים בקבוצה.  

חלום ה-NBA של מקל נגוז זמנית, אבל לא מת. ביום שני האחרון, הגארד עלה על המדים הצהובים לאימון קליעות אישי ולרגליו גרביים שחורות עם הסמל של ג'רי ווסט, האיש שמוטבע על הלוגו של הליגה הטובה בעולם. "הוא לא מחטיא", אמרו אנשים בצהוב. "הוא לא עשה סל", סתרו כוחות האבטחה ששייטו בסביבת האולם ומידי פעם גנבו מבט למגרש. "עם גל או בלעדיו הקבוצה הזאת לא תגיע לכלום. הזרים החדשים הם נהגי מוניות, אלילת המזל הצילה אותם", אמר בתוקפנות גורם לוגיסטי שנכח באולם.

עם פריצת החדשות כי מקל חתם במכבי ת"א, דונטה סמית', שזכה עמו באליפות המדינה במכבי חיפה – ספק בעקיצה ספק בצירוף מקרים – לא התרגש מחד, ולא חושב שהשתנו מאזני הכוחות בליגה מאידך: "מי שם ז**. בוא לראות אותי", רשם בטוויטר ה-MVP של הקלאסיקו הישראלי.

גל מקל ודונטה סמית´. לא הסתדרו (עמית מצפה)
גל מקל ודונטה סמית´. לא הסתדרו (עמית מצפה)
 

גורם מקבוצת האליפות של מכבי חיפה סיפר ל-ONE כי מקל ידע חיכוכים רבים עם הכוכבים הזרים – דונטה, פול סטול, פאט קלאת'ס וג'יימס תומאס. "לגל יש מנהיגות, אבל היא מתפרשת בצורה לא טובה. השחקנים הפילו על עידו קוז'יקרו תיק כאילו היה גננת. דונטה היה מעביר מסרים לגל דרך עידו, וגל היה אומר לעידו להגיד לדונטה לעשות ככה וככה. היו זמנים שהזרים רצו לעשות לו שמיכה".

קוז'יקרו סירב להתייחס לפרטים, אבל הסכים לנתח את החתמתו של מקל במכבי: "אני מאוד אוהב את גל. לדעתי הוא איחר בחתימה במכבי בשנה וחצי, אבל שחקן ברמה שלו עוזר לכל קבוצה בליגה, בטח ביורוקאפ. מדובר בשינוי סטטוס עבורו. בחיפה גל היה כוכב, ב-NBA שחקן ספסל, ועכשיו הוא שוב מוביל. אור הזרקורים בת"א שונה ממקומות אחרים".

איינרס בגאצקיס, מאמנה הלטבי של ניז'ני נובגורוד שהפסידה לצהובים 87:83 השבוע ברוסיה, שוחח עם ONE על סוגיית מקל וניתח את צירופו ברמה המקצועית. "גל לא שיחק אצלי תקופה ארוכה, אבל הוא עובד קשה ולא מרמה את המקצוע. זו תהיה טרגדיה אם מכבי לא תזכה ביורוקאפ. יש לה קו אחורי עם אלוף אירופה, מלך הסלים ביורוליג ורכז שהיה ב-NBA. אני חושב שרוצ'סטי ומקל יכולים לשחק יחד, אבל זה תלוי מאוד בשיטה של המאמן. רוצ'סטי הוא בעל הבית במכבי, הוא הפרנצ'ייז פלייר שלה, גל חייב להשתלב בתנועה מבלי להשתלט על העניינים".

מקל בניז´ני. &qout;חייב להשתלב מבלי להשתלט&qout; (מערכת ONE)
מקל בניז´ני. "חייב להשתלב מבלי להשתלט"
 

בנובגורוד טוענים כי בגאצקיס לא הסתדר עם מקל ברמה מקצועית. "האם הוא ענה על הציפיות? אני תמיד דורש יותר ממה שאני מקבל, אז זה לא פייר. לא קל להגיע לקבוצה שלושה חודשים לסיום העונה, אבל גל עזר לנו", סיפר המאמן בדיפלומטיות".

במאבק על עמדת הפוינט-גארד בין אוחיון למקל, האחרון קיבל הד-סטארט. באליפות אירופה החולפת, ארז אדלשטיין החליט לפתוח עם מקל והעלה את אוחיון מהספסל בכל המשחקים למעט נגד צרפת, אז מקל-אליהו-כספי לא התלבשו ואוחיון עלה בחמישייה.

על פי אנשים שבאים במגעים ישירים עם רכזה הפצוע של הצהובים, אוחיון סובל מבעיה חמורה בקרסול ויצטווה לעבור ניתוח שישבית אותו לתקופה ממשוכת. "העצם בורחת לו, או לפחות כך יוגב מתאר את הכאבים. הרצועות שלו שחוקות לגמרי, יש לו קרסול של שחקן בן 35 שכל הזמן נפצע. הוא פייטר ומנסה לעשות שיקום, אבל הוא חייב לעבור ניתוח. היעדרות בעקבות ניתוח כזה, במקרה הקיצוני, יכולה להיות גם חצי שנה. בעיה נוספת היא שיוגב סובל ממחלת הקרוהן – אסור לו ליטול תרופות אנטי דלקתיות וזה מאריך את תקופת ההחלמה".

יוגב אוחיון וגל מקל. מאבק על העמדה (רדאד ג´בארה)
יוגב אוחיון וגל מקל. מאבק על העמדה (רדאד ג´בארה)
 

התא הפרטי של מקל בחדר ההלבשה של הצהובים, באופן אירוני, הוא אותו לוקר של ג'ורדן פארמר. וזה של ג'רמי פארגו לפניו. וזה של ריקי היקמן לפניו. שחקן בכיר בכדורסל הישראלי תוהה לגבי השתלבותו המקצועית וחברתית של מקל במכבי ת"א. "גיא (פניני) ויוגב (אוחיון) אף פעם לא היו חברים טובים של גל מקל, אבל גם לא היו בעיות ביניהם. הברנז'ה ברורה – יותם הלפרין ופניני, עומרי כספי ויוגב. מקל היה בחדרים עם אלישי כדיר. היו שמועות שסופו היה מתוסכל מהפיק-אנד-רול עם מקל בכוכב האדום, ופתאום הוא פורח מחדש בסלוניקי. לדעתי יהיה קונפליקט במכבי ושחקנים יעדיפו לשחק עם יוגב ולא עם גל".

מקורביו של מקל מודים כי הסיבה בגללה ניהל מגעים מול הפועל ירושלים, בזמנו, הייתה תחת ההבנה כי האלופה עשויה לקבל כרטיס חופשי ליורוליג ולשחק במפעל הבכיר ביבשת. הפעם, הנושא כלל לא עלה על שולחן הדיונים.  

דני פרנקו כבר תקופה ארוכה מחפש גארד עם סייז ו-DNA הגנתי, עם דגש על קליעה ממרחקים גדולים. מקל, על אף שהיה על המדף חודשיים, אפילו לא היה ברשימות. "לא דיברנו עם גל מקל. הוא לא שחקן ששווה מיליון דולר ובגלל זה לא התאבדנו עליו. האם גל מקל טוב למכבי? גם ליאור ליפשיץ בנקודת הזמן הנוכחית יהיה טוב למכבי. קשה לראות חצי שנה קדימה", אמר גורם בשורות האלופה.

הלפרין ואליהו. מקל היה משדרג אותם? (שי לוי)
הלפרין ואליהו. מקל היה משדרג אותם? (שי לוי)
 

ארן טלם, מגדולי הסוכנים בארה"ב לשעבר, שמשמש היום כחבר ניהולי בדטרויט פיסטונס ומחזיק מניות בירושלים, לא מרגיש שהאלופה פספסה יהלום. מסופר כי טלם, בעל טביעת עין ייחודית לשחקנים, לא חשב שמקל היה משדרג את ירושלים כמועמדת לזכייה ביורוקאפ. "לא הייתי אף פעם קרוב לירושלים. למעט פגישה עם אורי אלון שלא הבשילה לכלום, אפילו לא נשלחה טיוטת חוזה. עם מכבי לעומת זאת, זה קרה כמה פעמים", הגארד הסביר בשיחה אישית עם ONE.

קצורין, למקרה שהתעניינתם, מצדיע לראשי מכבי ת"א, ומנתח מדוע לדעתו הפועל ירושלים עדיין מועמדת לזכייה שנייה ברצף באליפות. "קודם כל, חוזה העשור שמכבי חתמה עם היורוליג היה מבריק. זה נוק-אווט שהם דפקו לכל הכדורסל הישראלי. ההנהלה הוותיקה לא פראיירים, את מה שהיא שכחה ההנהלה הצעירה עוד לא למדה. באשר לליגה, בירושלים יש יותר כשרון ממכבי ת"א, אבל מדובר במועדון שרוצה להתפתח. אם יזכו שוב באליפות יהיו חגיגות יומיים ואז הם יחזרו למציאות ביורוקאפ ויחפשו את עצמם".

גל מקל. שוב צהוב (שרון קביליו)
גל מקל. שוב צהוב (שרון קביליו)
 

בבירה מודעים לעובדה כי הצהובים התחזקו מנטאלית והגנתית, ולמרות זאת מאמינים בשחקנים שהביאו אליפות היסטורית. "ליאור אליהו הוא הישראלי הכי משמעותי בליגה. עוד שנתיים בר טימור יהיה הגארד המוביל של הנבחרת, ויוגב אוחיון, כשהוא כשיר, הרבה יותר טוב מגל מקל".  

על השמועות שהצהובים רודפים אחרי ליאור אליהו, האדומים הגיבו עם החתמת ליאור אליהו לשלוש עונות נוספות והשארתו עד הפרישה בקבוצה. יו"ר המועדון והבעלים אורי אלון הגיב בצורה מעורפלת לפרסומים בטוויטר ואמר: "תפסיקו לחיות בעבר. אולי זה עבד אז, אבל אנחנו בעידן חדש. תתחילו להתרגל". ל-ONE נודע כי האלופה כבר סימנה את המטרה הבאה: פרוספקט ה-NBA של מכבי ראשל"צ, שון דוסון.

שון דוסון. המטרה הבאה  (איתי כהן)
שון דוסון. המטרה הבאה (איתי כהן)
 

אסור לפספס
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
נגןמי משחקני ברצלונה מחזיק ברכב היקר ביותר?
מי משחקני ברצלונה נוהג ברכב היקר ביותר?
נגןהמפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
המפגש של ספיד עם גראנצ'ו נגמר בהתרסקות
נגןטורניר הצעירים בהשתתפות טיאגו מסי
מול אצטדיון מלא: טיאגו מסי במשחק על גביע
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */