שתף קטע נבחר

טיפול 10,000: האם מחסום 28 הדק' יישבר?

טובי הרצים למרחקים ארוכים ייפגשו במוצאי שבת בהדר יוסף, כשהתוצאה שתעמוד לנגד עיניהם היא 28:00 דקות, הקריטריון להשתתפות בריצה ל-10,000 מ' באולימפיאדה. גירמה אמרה ואיימרו עלמיה הם המועמדים המובילים לעשות זאת. אבינעם פורת עם כל הפרטים לקראת הריצה המסקרנת

אם היינו צריכים לתמצת למודעה את התחרות שתיערך במוצאי שבת, היא הייתה נכתבת כך. הזירה: אצטדיון האתלטיקה בהדר-יוסף. מרחק הריצה: 10,000 מ'. המטרות: השגת המינימום האולימפי, שבירת השיא הלאומי וניפוץ מחסום ה-28 דקות. שעת הזינוק: 18.50.

 

מעטות התחרויות המעוררות עניין כה רב באתלטיקה המקומית, למרות שאינן מהוות אליפות ישראל. בודדות תחרויות האתלטיקה בארץ בחודש ינואר המסוגלות להעיר את חובבי הענף מתרדמת החורף. ובכל זאת, בשנים האחרונות התפתח לו בהתמדה ז'אנר המעורר ריגוש: ריצות ה-10,000 מ' בתחילת השנה בהדר-יוסף, עם קריצה ברורה להתמודדות עם השיאים הלאומיים.

 

הדר יוסף. הזירה (צילום: מרכז הספורט הדר יוסף) (צילום: מרכז הספורט הדר יוסף)
הדר יוסף. הזירה(צילום: מרכז הספורט הדר יוסף)

 

במוצאי-שבת, בדיוק שנה פחות יומיים מהתאריך שבו קבע איימרו עלמיה את השיא הנוכחי, 28:09.42 דקות, יחזרו הרצים לאותו מסלול בהדר-יוסף. הפעם אמורה הריצה להיות משמעותית עוד יותר - מאבק על הכרטיס(ים) לאולימפיאדת ריו 2016. שניים משלושת הרצים המובילים, השיאן עלמיה ובעל התוצאה השנייה בכל הזמנים, גירמה אמרה (28:10.32), רחוקים רק כעשר שניות מהקריטריון לאולימפיאדה שעומד על 28.00.00 בדיוק. ומי יודע מה מכין הרץ השלישי והצעיר מכולם, דמקה טשאלה (22), שתוצאתו האישית, 28:33.69 ד', מהווה שיא לבני גילו.

 

כל שלושת הרצים המובילים משתייכים למועדון הפועל אתלטי אורן השרון. מאמנם של עלמיה ואמרה הוא המרתוניסט האולימפי זוהר זימרו. טשאלה מתאמן בהדרכת המאמן אלמיהו פאלורו. השלושה נחתו רק שלשום בארץ לאחר מחנה אימון בתנאי גובה (3,000 מ' מעל פני הים) באתיופיה. לפחות לכאורה, הם צריכים להיות בשיא כוחם. עם זאת, יהיה מוגזם לומר בביטחון שנכון לנו שיא לאומי חדש ו/או השגת הכרטיס לריו. זה אפשרי, אבל הם יצטרכו להוכיח את יכולתם על המסלול.

 

איימרו עלמיה. מכוון לריו (צילום: אורן אהרוני ) (צילום: אורן אהרוני )
איימרו עלמיה. מכוון לריו(צילום: אורן אהרוני )

 

"באתיופיה הם התאמנו הרבה עם מושכים", סיפר זימרו. "מושכים", פירושו של דבר שהקצב שלהם הוכתב בידי רץ מיומן אחר. גם הפעם התפקיד יוטל שוב, כמו בשנים האחרונות, על האתיופי צגאי טדסה שהתאמן איתם ומגיע לארץ לביצוע המשימה. בריצת השיא אשתקד של עלמיה, טדסה הוביל, משך והגיע ראשון ב-28:04.57 ד'. הפעם מתוכנן קצב מהיר עוד יותר.

 

כמו שמאמני כדורגל וכדורסל, למשל, מתכננים את שיטות קבוצותיהם, כך זימרו שקד באחרונה על חלוקת הזמנים בריצה המיועדת מחר. כמובן, בשיתוף פעולה מלא עם טדסה. תיתכן הופעת רץ אריתראי ברמתם, הסקל גברז', אבל איש המפתח הוא צגאי.

 

זוהר זימרו. המאמן של שני הרצים הבכירים (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
זוהר זימרו. המאמן של שני הרצים הבכירים(צילום: אורן אהרוני)

 

מסלולי הריצות הארוכות התמלאו בשנים האחרונות בעולים מאתיופיה. התופעה הטבעית התגברה במיוחד עם תחילת העשור השני של המילניום. ב-10,000 מ', שיאו של אריה גמליאל שנקבע בלובן, בלגיה, 28:42.9 ד' (עדיין בשעון ידני), החזיק מעמד 26 שנה, לא פחות. עד שהגיע יוסף גזצ'או, מלך המרחקים הארוכים (מחזיק היום בשיאים מ-1,500 עד 5,000 מ'). מכאן, התחיל מוגס טסמה בשיפורים החדים כשחתך ב-2013 עוד 24 שניות והעמיד את השיא על 28:12.58. ואז, באו עלמיה ואמרה ודחקו בשנתיים האחרונות את שיאו של טסמה למעמד התוצאה השלישית בכל הזמנים.

 

באופן טבעי, לזימרו יותר חשובה התוצאה מאשר מי ינצח, שהרי עלמיה ואמרה מתאמנים ביחד תחתיו. כשזימרו נשאל על הסיכוי לשבירת השיא או לניפוץ מחסום 28 הדקות (עם כרטיס לאולימפיאדה), הוא מדבר על הפוטנציאל. "הם עבדו קשה מאוד באתיופיה. מי שמוכשר ועובד קשה כמוהם, יכול להשיג תוצאות. לא קל לרוץ ב-28 דקות, אבל אם הם כבר רצו בסביבות 28:10, ועבדו קשה עוד יותר, יש להם סיכוי. אני מאמין בהם".

 

יוסף גזצ'או. מלך המרחקים הארוכים (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
יוסף גזצ'או. מלך המרחקים הארוכים(צילום: אורן אהרוני)

 

ברור כי אם לא ישיגו את התוצאה המיוחלת, הם ינסו עוד מספר פעמים. יש להם מספיק זמן עד סגירת ההרשמות לאולימפיאדה, אבל מאחר וריצת ינואר הפכה כבר למיני-מסורת, יש להם תקווה שיגיעו ליעד כבר במוצ"ש.

 

הקהל שיגיע מחר להדר-יוסף (ותקדם לריצה תחרות הזמנה במספר מקצועות), יראה רצים דקי גזרה ונחושים כפי שרק מתחרי הריצות הארוכות יודעים להיות. שניהם גבוהים יחסית, בטח שיותר גבוהים מקיסר הריצות היילה גברסילאסי האתיופי האגדי: עלמיה מתנשא ל-1.75 מ', על 55 ק"ג, אמרה 1.72 מ' על 60 ק"ג. צריך לציין שבחודש אפריל אשתקד, כאשר אמרה השיג את שיאו האישי, הוא הקדים בכ-20 שניות את עלמיה. במחצית המרחק, 5,000 מ', עלמיה הוכתר כאלוף ישראל עם 14:24.59 דקות, כשהקדים בקצת יותר משנייה את, איך לא, אמרה.

 

גירמה אמרה. היעד: 28 דקות (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
גירמה אמרה. היעד: 28 דקות(צילום: אורן אהרוני)

 

אם וכאשר זמני הביניים יתקתקו כמתוכנן, צפו לפריצה בחלק המסיים של הריצה. כדי שזה יקרה הם יצטרכו לפתוח מהר יחסית, ויש להם יכולות להחזיק קצב אחיד. למשל, התוצאה השנייה בטיבה של עלמיה ב-5,000 מ', 13:55.30, הושגה בעת ריצת השיא הלאומי שלו ב-10,000. ואל תזלזלו בטשאלה הצעיר, שתיקן בעת קביעת שיא הגילאים את תוצאתו האישית ב-18 שניות. הוא יהיה האדם השלישי, ולפעמים דווקא האדם השלישי מפתיע.

 

בריצה ייטלו חלק רצים נוספים, כשתוצאת המינימום להשתתפות בה היא 31:30 ד'. צפויה נוכחות של רצי המועדון המצליח "הסמטה" ת"א, כאשר שני השמות הבולטים של העתידים להשתתף הם דניאל מולושוט ושמואל אבוהיי. למי שרוצה לראות דרמה אפשרית, עם סיכוי לשיא לאומי, מומלץ להגיע במוצאי שבת להדר-יוסף ולצפות בריצה המגדירה את "ינואר החם" של האתלטיקה הישראלית. צריך לקוות כי כל הרפרטואר המובטח אכן יוצג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרכז הספורט הדר יוסף
הדר יוסף
צילום: מרכז הספורט הדר יוסף
מומלצים