חולדאי נגד פתיחת עסקים בשבת

ראש עיריית ת"א: "יום השבת צריך להיות יום מנוחה בו אין מסחר ועבודה" • קרא מנגד להפעיל תחבורה ציבורית • ח"כ מיקי זוהר תמך בדבריו של חולדאי ואמר כי ינסה למצוא פיתרון לתחבורה בשבת

חולדאי. רוצה לסגור את תל אביב בשבת? // צילום: גדעון מרקוביץ' // חולדאי. רוצה לסגור את תל אביב בשבת?

תמיכה מפתיעה בח"כ זוהר? ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, פנה במכתב לחברי הכנסת בו הוא שטח את עמדתו בדבר השבת. "יום השבת צריך להיות יום מנוחה בו אין מסחר ועבודה", כתב חולדאי לחברי הכנסת. הוא הוסיף כי מדובר בערך סוציאלי ממדרגה ראשונה וכי "לכל אדם צריכה להיות זכות ליום מנוחה בשבוע. יום מנוחה שבו הוא יכול לבלות, לנפוש או לבקר את קרוביו". 

חולדאי הוסיף כי טבעי הדבר ש"כיהודים וכציונים נאמץ את יום השבת כיום המנוחה שלנו במדינת ישראל". לדבריו, אין מדובר בוויכוח על ענייני הלכה, אלא בשאלה ערכית-אזרחית.

לא למסחר, כן לתחבורה ציבורית

עם זאת, ראש עיריית תל אביב קורא לספק לציבור שירותים "הנדרשים כדי ליהנות מאותו יום מנוחה". חולדאי התייחס במכתבו גם לסוגיית התחבורה הציבורית בשבתות וציין כי "התחבורה הציבורית צריכה להיות במתכונת המאפשרת לכל אזרחי ישראל גישה למערכת השירותים והצרכים הנדרשים ביום המנוחה והפנאי".

חולדאי תהה בדבריו "מדוע רק מי שיש לו רכב יוכל לבקר את קרוביו, ליהנות ממופעי תרבות וספורט או בילוי בחוף ים בשבת?! מדוע הסבתא מטבריה או מבאר שבע לא תוכל לבקר בשבת את נכדיה בהרצליה או בת ים?!" (כך במקור).

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

במכתבו ציין ראש עיריית תל אביב–יפו כי מועצת העיר החליטה לתקן את חוק העזר העירוני באופן שיתיר את פעילותם של מספר מצומצם של קיוסקים ומרכולים בשבתות, זאת על מנת להעניק שירות לתושבי העיר המעוניינים בכך. לדבריו, מדובר "במספר זניח של כ-150 עד 200 עסקים שפעילותם תותר, מתוך כ-50,000 עסקים הפועלים בעיר בכלל".

חבר הכנסת מיקי זוהר, שלאחרונה הסיר את "חוק השבת" שהציע מהצבעה בכנסת לטובת דיונים, תומך בדעותיו של חולדאי. "אני מברך את רון חולדאי על הצהרתו המכובדת, אפנה לחברי הקואליציה כדי למצוא פיתרון לתחבורה בשבת ובכך נביא לשינוי המיוחל", כתב זוהר בטוויטר.

 

תל אביב נחה בשבת

הוא ציין כי העיר בלי הפסקה נחה בשבת "לא פחות, ואולי אף יותר מערים רבות אחרות". את הפעילות המסחרית, העסקית והתעשייתית האינטנסיבית שמתרחשת בעיר במהלך השבוע, מחליפה במהלך השבת פעילות של בילוי תרבות ונופש.

חולדאי הציע לבחון את המצב הקיים במדינה ולגבש אמנה חברתית לפיה לא יתקיים מסחר בשבתות, ואפילו הקניונים יהיו סגורים, אך מנגד יהיו שירותי תחבורה ציבורית ומספר מצומצם של קיוסטים ומרכולים יפעלו במתכונת שבת.

"מלאכת האיזון וההסכמות ברוב הנושאים ממילא אמורות להישאר – כפי שאף נקבע בחוק – בידי ההנהגה המקומית בכל מקום ומקום ובוודאי שלא ניתן לגזור דין אחד לתל אביב- יפו ולבני ברק. וכפי שמועצת העיר בבני ברק יכולה לסגור בשבת גם את מה שמותר בכלל המדינה כך ראוי לכבד את סמכותה של מועצת העיר תל אביב-יפו לקבוע את אופייה של השבת ברחובותיה", כתב חולדאי לחברי הכנסת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר