מידע מכפיש על המועמדים הועבר ליועמ"ש (צילום: הדס פרוש, פלאש 90, חדשות)
המפכ"ל שוקל: לבטל את "המלצת המשטרה" | צילום: הדס פרוש, פלאש 90, חדשות

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שוקל לבטל את נוהל "המלצת המשטרה" בסוף כל חקירה. כך פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית. בכך מתחיל המפכ"ל ליישם הלכה למעשה את מדיניותו - למנוע עד כמה שניתן פרסומים על חקירות משטרה. הנוהל, שביטולו כבר עלה בעבר קובע כי החוקרים מצרפים לפרקליטות את חוות דעתם על החקירה ועונים על השאלה: האם יש תשתית ראייתית להעמדה לדין?

 רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

השבוע המפכ"ל שוחח על ביטול הנוהל עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ועם פרקליט המדינה שי ניצן. בין השלושה קיימת תמימות דעים: אין צורך ב"המלצת המשטרה".

בעבר כבר היה ניסיון לבטל את מוסד ההמלצה. השינוי שנקבע אז היה סמנטי: במקום המלצה - קבעו החוקרים בתום כל חקירה אם יש או אין תשתית ראייתית להעמדה לדין. הפעם שוקל המפכ"ל לבטל כליל את התייחסות המשטרה.

שרה נתניהו ועו"ד יוסי כהן (ארכיון) (צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, חדשות)
האם ההחלטה תשפיע על חקירת נתניהו | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל, חדשות

המלצת המשטרה למעשה מגובשת בתום החקירה על ידי משפטנים ומשקפת בין השאר את המפגש הפיזי של החוקרים עם החשודים - התרשמות שלאנשי הפרקליטות אין. זו הסיבה שבפרקליטות התעקשו כל הזמן להותיר על כנו את מוסד ההמלצה. מאז ומתמיד נבחרי הציבור לא אהבו את המלצות המשטרה שבדרך כלל פורסמו בתקשורת, וגם בפרקליטות טענו שההמלצות הללו יוצרות דעה קדומה.

מקרה בוחן מעניין היא חקירתה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. כבר בשבועות הקרובים המשטרה תסיים את חקירתה בפרשת מעונות ראש הממשלה, והשאלה היא האם יורשו החוקרים להמליץ בין השאר בעניינה של הגברת נתניהו.

הורה לחקור. יהודה וינשטיין (צילום: יונתן סינדל פלאש 90, חדשות)
היועמ"ש ופרקליט המדינה מסכימים | צילום: יונתן סינדל פלאש 90, חדשות

תגובת דוברת המשטרה ניצב-משנה סיגל טולדו: "סוגיות הנוגעות לממשק בין משטרה ובין פרקליטות הן רחבות ומחייבותח דיון עמקו. מבלי להתייחס לסוגיה זו או אחרת, מקומו של השיח בשל זה הינו בן הגורמים המקצועיים. המפכ"ל מוצא בפרקליטות ובמוסד היועמ"ש פתיחות גדולה שתאפשר לפתח שיח פרודוקטיבי. כאשר יבשיל השיח לכדיהחלטות בסוגיה זו או אחרת ניתן יהיה לשקול להתיייחס אליהן".