שפחות יזידיות בידי דאעש (צילום: רויטרס)
שפחות יזידיות בידי דאעש | צילום: רויטרס

"כך תנהגו בשפחת המין שלכם":מנהיגי ארגון דאע"ש הוציאו צו דתי המדריך את תושבי המדינה האסלאמית כיצד יש לנהוג עם שפחה או עבד ממין נקבה בתחום יחסי המין. כתב סוכנות הידיעות רויטרס מצא באזורים שנכבשו על ידי דאע"ש את ההנחיות המעוררות זעם ברחבי העולם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בתחילת הטקסט שמנצא בא-ראקה שבסוריה ובמוסול שבעירק נכתב: "אחד מההישגים שאללה העניק למדינת הח'ליפות הוא כיבוש שטח גדול, אחת התוצאות הבלתי נמנעות של כיבוש הג'יהאד היא שנשים וילדים של כופרים הופכים לשבויי מלחמה של מוסלמים. כתוצאה מכך, יש צורך להבהיר כמה כללים הנוגעים לאסירים שנתפסו כדי למנוע הפרות בהתמודדות עמם".

על פי אותו מסמך, אסור לבעליה של שבויה לקיים עמה יחסי מין עד לאחר שהיא תקבל מחזור חודשי שינקה אותה. אם היא בהיריון, אסור לבעלים לקיים איתה יחסי מין עד אחרי הלידה. כמו כן, אסור לגרום לאישה להפיל את העובר אם היא בהיריון.

בלי שפחות אחיות, אסור למכור שפחה בהריון - וללא מין בעת המחזור

אם בעליה של שפחה משחרר אותה, רק הוא יכול לקיים עמה יחסי מין, והוא לא יכול להרשות למישהו אחר לקיים איתה יחסי מין. בעלים של נקבה שבויה, שיש לה בת שמתאימה לקיום יחסי מין, יוכל לקיים יחסי מין עם הבת, אך הוא אינו רשאי לקיים יחסי מין גם עם אמה. לעומת זאת, אם הוא בוחר לקיים יחסי מין עם האם, אז בתה היא מחוץ לתחום.

למי שמחזיק בשתי אחיות אסור לקיים יחסי מין עם שתיהן, אלא רק עם אחת, לבחירתו. הוא יכול לקיים יחסים עם האחות האחרת רק לאחר שיוותר על הבעלות על האחות הראשונה וימכור או ישחרר אותה. אם האישה השבויה נמצאת בבעלותו של אב, בנו לא יוכל לקיים עמה יחסי מין, ולהיפך. בנוסף, קיום יחסי מין עם שפחה של אשת איש אסורה גם היא. אם השפחה נכנסה להיריון על ידי בעליה, הוא לא יכול למכור אותה והיא תשוחרר רק לאחר מותו.

אם בעל משחרר את שפחתו, הוא אינו רשאי לקיים עמה יחסי מין לאחר מכן. היא חופשית וכבר לא נחשבת לרכושו. עוד נכתב במסמך המפורט והמזעזע כי אם שני אנשים או יותר מעורבים ברכישת נקבה בשבי, אסור לאיש מהם לקיים עמה יחסי מין משום שהיא מוגדרת רכוש משותף של שניהם. אסור לקיים יחסי מין עם אישה בשבי במהלך המחזור החודשי שלה. כמו כן, אסור באיסור חמור לקיים יחסי מין אנאליים עם נקבה בשבי.

למרות הכל: להראות חמלה ולא להשפיל

באופן מפתיע, לאחר כל אותם החוקים האיומים שמפרט פסק ההלכה האסלאמי של דאע"ש, נכתב דווקא כי הבעלים של אישה שבויה צריך להראות חמלה כלפיה, להיות נחמד אליה, לא להשפיל אותה ולא להקצות לה עבודה שהיא לא מסוגלת לבצע. הבעלים של שפחה שבויה לא צריך למכור אותה לאדם שצפוי להתייחס אליה באופן נוקשה או לעשות לה את מה שאללה אוסר.

המסמך "פאתווה 64" נמצא יחד עם מסמכים רבים אחרים במהלך פעילות של הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב בסוריה. על פי נתוני האו"ם וארגוני זכויות האדם, ארגון המדינה האסלאמית חטף ואנס אלפי נשים ונערות בנות מיעוטים שונים בשטחה של עירק וסוריה. נשים ששוחררו סיפרו כיצד הופרדו משאר השבויים ונמכרו כשפחות מין או שימשו כ"ממתק" ללוחמי הארגון.